همگرایی ادیان بر کرامت انسانی تأکید دارد – آژانس Mer اخبار ایران و جهان



طبق گزارش ها خبرگزاری مهراشرف بروجردی ، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، در کنفرانس مجازی در مورد نقش مراکز علمی و فرهنگی در همگرایی مذاهب اسلامی با اشاره به تاریخ همگرایی مذاهب گفت: به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط شیعه و سنی.

بروجردی ادامه داد: آیت الله العظمی طباطبایی بروجردی و استاد شیخ محمود شالتو ، رئیس دانشگاه الازهر ، بنیانگذاران تقریب مذاهب هستند. شیخ محمود شلتوت به دعوت آیت الله بروجردی به ایران سفر كرد و در مورد تعامل بین مذاهب مختلف بحث كرد.

وی در ادامه با بیان اینکه اساس کلمه توحید وحدت کلمه است ، گفت: تقریب مذاهب بر ویژگی های مشترک ادیان تأکید می کند و انکار می کند که دین عامل تفکیکی ایجاد می کند و معتقد است که باید یک کلمه واحد از آن حذف شود قلب دین و تعصبات نسبت به آن. نباش

بروجردی افزود: شاید این س arال پیش بیاید که هدف از تقریب مذاهب چیست؟ امروزه ملاحظه می شود که هر یک از ادیان درک خاصی از دین دارند که متنوع و متعدد است ، در حالی که همگرایی ادیان می خواهد ویژگی های مشترک ادیان را بیان کند و تأکید می کند که دین نباید دلیل تقسیم باشد و یک کلمه باید از آن حذف شود وجود ندارد.

وی ادامه داد: “تعصب یعنی لجاجت جاهلانه ، آنچه از این تعصب جاهلی حمایت می کند جهل است و جهل باعث تفرقه می شود.” همگرایی ادیان در پی ایجاد قرابتی بین ادیان و مذاهب است. این در آیات قرآن نیز ذکر شده است و خداوند در قرآن کریم به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می گوید که به یهودیان و مسیحیان بگوید یک زبان مشترک پیدا کنند و آن وجه مشترک است. این است که آنها نباید کسی را عبادت کنند ، بلکه خدا را می دهند.

بیشتر بخوانید  ببینید | شوخی زننده یوسف تیموری با مهمان سریال جوکر در کویت

رئیس بخش اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فصل مشترک ادیان اظهار داشت: پیامبر (ص) به این نکته مشترک اعتماد کرده و از آن به عنوان یک فصل مشترک در ادیان یاد کرده است. بنابراین ، قرآن همیشه تأکید می کند که همه انسانها به دلیل موقعیت ، منزلت و خلیفه بودن خود در زمین ، باید حول واژه توحید بچرخند که این امر با وحدت کلمه امکان پذیر است.

بروجردی گفت: اساس کلمه توحید وحدت کلمه بین ما است و قرآن می گوید همه احزاب ، گروه ها و مذاهب مختلف باید به سمت یک کلمه حرکت کنند.

وی افزود: “انسان را نمی توان مجبور به پیروی از آیین خاصی کرد ، و تقوا چیزی است که مردم را از یکدیگر متمایز می کند ، نه دین ها.” دانشمندان مسلمان همیشه با صدای بلند فریاد می کشیدند که مسلمانان باید بدون تمایز بین آیین به امور سایر مسلمانان رسیدگی کنند و این روش همان روش پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است.

بروجردی در ادامه با بیان اینکه دین نباید جز component تفرقه شود ، گفت: همگرایی ادیان به معنای درک مشترک بین رفتار دینی و ارزشهای انسانی برای از بین بردن تعصب بدون تفکر است و دین نباید دلیل تفرقه باشد و یک کلمه ، “از آن خارج شوید و هیچ تعصبی وجود ندارد ، و وقتی آیین ها به هم نزدیک می شوند ، تأکید بر کرامت انسانی و محافظت از آن است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین به تجربه تاریخی در زمینه گفتگو بین مذاهب اشاره کرد و ادامه داد: آیت الله العظمی طباطبایی بروجردی و استاد شیخ محمود شلتوت موفق به یافتن این زبان مشترک شدند و به همه توصیه کردند دانش خود را به اشتراک بگذارند و این را مطرح کنند برای ایجاد درک مشترک از مفاهیم دینی.

بیشتر بخوانید  جدیدترین قیمت طلا و سکه / آخرین وضعیت حباب سکه در بازار

دیدگاهتان را بنویسید