همکاری ایران و چین موجب توسعه اقتصادی کشور می‌شود



آنچه دیگران می خوانند:



آیت الله رئیسی که صبح امروز به وقت محلی وارد فرودگاه پکن شد، در اولین سفر سه روزه خود تا ساعاتی دیگر در کنگره چین مورد استقبال رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور قرار خواهد گرفت.

روزنامه چینادیلی در شماره امروز خود در قالب گزارشی به تحلیل برنامه ها و ابعاد سفر رئیس جمهور ایران به پکن پرداخته است که در ادامه می خوانید:

اداره کل گمرک چین حجم مبادلات تجاری چین و ایران را در 9 ماهه سال گذشته به 12 میلیارد و 320 میلیون دلار رساند که نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است.

لی شاکسیان، مدیر مؤسسه تحقیقاتی چین و عربی دانشگاه نینگ شیا، گفت: چین و ایران سابقه طولانی در روابط دوستانه دارند و دوستان عادی هستند که از منافع اصلی و اصلی یکدیگر حمایت می کنند.

وی افزود: ایران کشوری ایده آل در خاورمیانه برای ترویج طرح کمربند و جاده است و همکاری با چین عامل کلیدی برای توسعه اقتصادی ایران است.

مائو شیائولین، محقق مرکز مطالعات مدیترانه و خاورمیانه در دانشگاه ژجیانگ گفت: دیدگاه کنونی درباره برنامه هسته ای ایران با حملات لفظی و تحریم های واشنگتن اصلاح شده است.

وی در گفتگو با رسانه های چینی خاطرنشان کرد: موضع پایدار چین در این زمینه رد تلاش برای سیاسی کردن این برنامه و تمرکز بر مذاکرات و نشست است.
دیدار آتی رئیسی با شی جین پینگ می تواند امید بیشتری برای ادامه گفتگوها در مورد برنامه هسته ای ایران ایجاد کند.

بیشتر بخوانید  پرسپولیس علیرضا بیرانوند را تنبیه کرد؟

وانگ ون بین، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دو کشور ارتباطات و همکاری خوبی در امور منطقه ای و بین المللی دارند، گفت: ایران و چین اصل عدم مداخله در امور داخلی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را به خوبی حفظ کرده اند.

بر اساس این گزارش، این نخستین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین در دو دهه اخیر است. دیدار خصوصی با رئیس جمهور چین، امضای اسناد مهم همکاری دوجانبه با حضور روسای جمهور دو کشور، دیدار نخست وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با رئیسی، سخنرانی در پکن دانشگاه، دیدار با ایرانیان مقیم از برنامه های رئیس جمهور برای این سفر است.

دیدگاهتان را بنویسید