همه چیز در مورد کاراگینان


کاراگینان، یک افزودنی طبیعی؛ اما مضر

با این قسمت از دلگرم کننده برای آشنایی بیشتر با کاراگینان با ما همراه باشید.

کاراینیان

آشنایی با کاراگینان

کاراگینان، یک پلی ساکارید خطی از خانواده سولفات های خطی، صمغی است که از جلبک دریایی قرمز استخراج می شود. انواع مختلفی از کاراگینان در پخت و پز استفاده می شود. کلاه کاراگینان عمدتاً در خمیر و کره برای ایجاد ژله طبیعی استفاده می شود.

عصاره ژلاتین که از نوعی جلبک دریایی به نام خزه ایرلندی تهیه می شود، صدها سال است که به عنوان یک افزودنی غذایی استفاده می شود. کاراگینان به عنوان جایگزینی برای ژلاتین در گیاهخواری و گیاهخواری استفاده می شود. نگرانی در مورد خطرات سلامتی اثرات کاراگینان بر مواد غذایی منجر به تقاضا برای حذف آن از مواد غذایی ارگانیک شده است.

کاراینیان

کاراگینان چیست؟

کاراگینان که در برخی منابع با نام کاراگینان شناخته می شود، یک افزودنی بسیار رایج در صنایع غذایی است و از جلبک دریایی قرمز معروف به خزه ایرلندی استخراج می شود. کاراگینان ارزش غذایی و طعم خاصی ندارد و به عنوان حجم دهنده، غلیظ کننده، تثبیت کننده، استارتر و امولسیفایر در فرآوری مواد غذایی کاربرد فراوانی دارد. همچنین از این افزودنی برای تثبیت اندازه بلورهای یخ در بستنی های مختلف استفاده می شود.

کاربردهای کاراگینان

کاراینیان

1. بهبود بافت لبنیات مانند بستنی، ماست، شیر طعم دار، شیر کاکائو، شیر سویا، خامه، شکلات برای صبحانه، پودینگ برای کودکان، پنیر دلمه، پنیر آب شده، پنیر خلال شده و …

2. قوام دهنده در دسرها مانند دسرهای آماده (که ادعا می شود پایه شیر هستند)، پودر دسر، کرم کارامل، ژله های آماده، پودر ژله، پودینگ و ….

بیشتر بخوانید  درمان سرطان های جامد و خوش خیم با پرتو درمانی (Radiotherapy )

3. افزایش تردی فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، مارتادل، پیتزای منجمد و ….

4. قوام دهنده در محصولات رژیمی با محتوای کم چربی و نمک برای ایجاد احساس چربی در دهان.

5. تثبیت کننده در آبجو

کاراینیان

چرا کاراگینان برای انسان مضر است؟

در دهه اخیر مطالعات متعددی در مورد مضر بودن این افزودنی غذایی انجام شده است و ثابت شده است که ساختار شیمیایی کاراگینان به گونه ای است که سیستم ایمنی بدن آن را به عنوان یک عامل خارجی می شناسد و واکنش های التهابی بیشتری را علیه آن ایجاد می کند. کاراگینان همچنین باعث کاهش فعالیت آنزیم های مفید در روده می شود که منجر به اسهال، حالت تهوع، استفراغ و علائم مشابه در بسیاری از افراد می شود و این علائم در بسیاری از افراد با حذف مواد غذایی حاوی کاراگینان از رژیم غذایی حذف می شود.

مصرف کاراگینان باعث التهاب مزمن روده، مشکلات معده بیشتر می شود

همچنین تبدیل به کولیت اولسراتیو می شود و همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم و همچنین سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

شایع ترین عارضه؛ بیماری های دستگاه گوارش

این التهاب در بدن همه افراد رخ می دهد. برخی بیشتر نشان می دهند و برخی کمتر. در بسیاری از موارد، اختلال گوارشی پس از مصرف کاراگینان به حدی خفیف است که قابل چشم پوشی است. همین افزایش التهاب در روده ها، حتی در حالت خفیف، در درازمدت عواقب مضری برای کل سیستم بدن دارد و فرد را مستعد ابتلا به بیماری های دیگر می کند و در افرادی که کاراگینان را در رژیم غذایی روزانه خود دارند.

بیشتر بخوانید  علت و درمان دفع پروتئین از کلیه (پروتئینوری) چیست؟

مشکلات بیماری التهابی روده به طور مزمن تشدید می شود و فرد را مستعد ابتلا به بیش از 100 بیماری مانند بیماری قلبی، آلزایمر، بیماری پارکینسون و سرطان می کند. علائم عدم تحمل گلوکز و عملکرد ضعیف انسولین نیز با مصرف طولانی مدت کاراگینان مشاهده شده است که هر دو می توانند منجر به دیابت شوند. مصرف کاراگینان باعث التهاب مزمن روده، مشکلات متعدد معده و کولیت اولسراتیو و همچنین سرطان سینه و بزرگ شدن رحم می شود. . و همچنین سرطان روده بزرگ.

کاراگینان مواد طبیعی اما مضر هستند

کاراگینان در بسیاری از غذاها، حتی در غذاهایی به نام ارگانیک یا طبیعی یافت می شود. درست است که این ماده شیمیایی از یک گیاه دریایی استخراج می شود و کاملا طبیعی است، اما بدن انسان آن را یک عامل بیگانه می داند و به آن واکنش نشان می دهد. بنابراین نمی توان این ماده شیمیایی را به بهانه مصنوعی نبودن و کاملا طبیعی بودن آن به عنوان ماده ای بی خطر شناخت. علاوه بر این، تمام افزودنی ها به خصوص در مقادیر زیاد و در صورت استفاده گسترده در صنایع غذایی مضر هستند.

کاراینیان

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید