مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

همه چیز در مورد داروی سوتالول 

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض داروی سوتالول


سوتالول (Sotalol) در درمان برخی اختلالات پر خطر ضربان قلب استفاده می شود. همچنین در افرادی که مشکلات مربوط به ضربان قلب (فیبریلاسیون دهلیزی یا فلوتر دهلیزی) دارند و به منظور حفظ تعادل ضربان قلب آن ها استفاده می شود.


سوتالول از داروهای ضدآریتمی قلبی است که موجب کاهش تعداد ضربان قلب شده و زمان تحریک‌ناپذیری سلول‌های قلبی را افزایش می‌دهد. سوتالول همچنین در بیماران دارای تاکی‌کاردی بطنی و فیبریلاسیون بطنی نیز استفاده می‌شود.


نام تجاری سوتالول: بتاپیس و سورین


مکانیسم اثر سوتالول


اثر ضد آریتمی: سوتالول یک مهارکننده غیراختصاصی گیرنده بتا است که ضربان سینوسی قلب، و هدایت AV را کاهش و تحریک‌ناپذیری گره AV را افزایش می‌دهد و دوره تحریک نا‌پذیری عضله دهلیز و بطن و مسیرهای فرعی را طولانی می‌کند، برون‌ده قلبی و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد.


فارماکوکینتیک سوتالول


بیش از 80 درصد از دارو درمجاری گوارش جذب می‌شود. این دارو با پروتئین پیوند نمی‌یابد. متابولیسم سوتالول کبدی است و نیمه عمر آن 18-7 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر در یک نوبت مصرف 3-2 ساعت می‌باشد. دفع این دارو کلیوی است و حدود 75%‌ از آن به صورت تغییرنیافته دفع می‌گردد.


موارد و مقدار مصرف سوتالول


آریتمی بطنی تهدید کننده حیات


بزرگسالان: ابتدا مقدار 80 میلی‌گرم دو بار در روز مصرف می‌شود؛ مقدار مصرف بر حسب نیاز و تحمل بیمار هر 3-2 روز افزایش می‌یابد. اکثر بیماران به دوز mg/day 320-160 پاسخ می‌دهند. حداکثر دوز mg 160 دو با در روز می باشد. معدودی از بیماران دچار آریتمی مقاوم تا مقادیر mg/day 640 به‌صورت منقسم در دو دوز مصرف کرده‌اند.


تنظیم مقدار مصرف در نارسایی کلیوی


بزرگسالان: در نارسایی کلیوی فواصل مصرف دارو افزایش می‌یابد. با کلیرانس کراتینین ml/min 60-30 هر 24 ساعت؛ کلیرانس ml/min 29-10 هر 48-36 ساعت، و کلیرانس کمتر از ml/min 10 بر اساس شرایط فرد تجویز می‌شود.


سوتالول


مصرف سوتالول در بارداری و شیردهی


سوتالول یکی از داروهای ضد اریتمی برای درمان بی نظمی های دهلیزی و بطنی است اطلاعات موجود در مورد مصرف این دارو در بارداری کامل نیست ولی در صورت مصرف دارو در هر زمان از بارداری نیازی به ختم بارداری نیست و با توجه به اینکه دارو از جفت عبور می کند به منظور درمان اریتمی های قلب جنین هم مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این دارو در زمان نزدیک به زایمان می تواند موجب کاهش ضربان قلب، قند خون و فشار خون نوزاد شود.

بیشتر بخوانید  عوارض جگر خام خوردن !


سوتالول ممکن است در شیر ترشح شود. بر حسب اهمیت دارو برای مادر یا شیردهی یا مصرف دارو باید قطع شود.


عوارض جانبی سوتالول


  • اعصاب مرکزی : ضعف مفرط، کانفوزیون، سردرد، سرگیجه، ضعف، خستگی، مشکلات خواب.

  • قلبی – عروقی: برادیکاردی، طپش قلب، درد قفسه سینه، آریتمی، CHF، بلوک AV، حوادث پیش آریتمی (تاکیکاردی بطنی، انقباضات زود رس بطنی، فیبریلاسیون بطنی)، ادم، اختلالات EKG، کمی فشارخون.

  • دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ، اسهال، سوءهاضمه.

  • تنفسی: تنگی نفس، برونکواسپاسم.

  • متابولیک: هایپرگلایسمی.


مسمومیت با سوتالول و درمان آن


تظاهرات بالینی: برادیکاردی، CHF، افت فشارخون، برونکواسپاسم، افت قند خون.


درمان: مصرف سوتالول قطع و بیمار به دقت پیگیری شود؛ از آنجا که دارو به پروتئین پیوند نمی‌یابد، همودیالیز در کاهش غلظت پلاسمایی سوتالول مؤثر است. بیمار تا طبیعی شدن فواصل QT به دقت پیگیری شود؛ برای کاهش برادیکاردی، می‌توان از آتروپین، یا سایر داروهای آنتی‌کولینرژیک، آگونیستهای بتا- آدرنرژیک، یا ضربان‌ساز از طریق ورید استفاده کرد.


ضربان‌ساز با انتقال از طریق ورید در درمان بلوک قلبی درجه دوم یا سوم استفاده می‌شود؛ اپی‌نفرین برای درمان هایپوتانسیون، آمینوفیلین یا اسپری محرک گیرنده بتا- دو برای درمان برونکواسپاسم، شوک الکتریکی یا ضربان‌ساز با انتقال از طریق ورید، اپی‌نفرین یا سولفات منیزیم برای درمان Torsades de pointes استفاده می‌شوند.


تداخلات دارویی سوتالول


  • داروهای آنتی اسید ممکن است تأثیر سوتالول را کم کنند و مصرف آنها باید با فاصله 2 ساعت از هم باشد. در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد‌ آریتمی، اثرات تجمعی حاصل می‌شود. از مصرف همزمان آنها خودداری شود.

  • داروهای تخلیه‌کننده کاتکول‌آمین، مانند رزرپین و گوانتیدین، اثرات کاهنده فشارخون سوتالول را تشدید می‌کنند. بیمار به دقت پیگیری شود.

  • آنتاگونیست‌های کانال کلسیم ضعف میوکارد را افزایش می‌دهند و نباید به صورت همزمان با سوتالول مصرف شوند.

  • سوتالول ممکن است اثر افزایش فشارخون برگشتی ناشی از قطع مصرف کلونیدین را تشدید کند. سوتالول بایستی چند روز قبل از قطع مصرف کلونیدین قطع شود.

  • در صورت مصرف همزمان با انسولین یا داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون ممکن است مقدار آن نیاز به تنظیم داشته باشد، زیرا سوتالول ممکن است قند خون را افزایش داده و نشانه‌های افت قند خون را هم مخفی کند.

  • داروهای ماکرولید (آزیترومایسین، کلاریترومایسین، اریترومایسین و تلیتروماسین) ممکن است باعث تشدید طولانی شدن فاصله QT شوند. با احتیاط استفاده شوند و از مصرف تلیترومایسین خودداری گردد.

  • مصرف همزمان با پرازوسین ممکن است خطر هیپوتانسیون ارتوستاتیک را افزایش دهد. تا مشخص شدن تأثیرات دارویی هنگام بلند شدن بیمار احتیاط شود.

  • مصرف همزمان با کینولون‌ها می‌تواند آریتمی‌های تهدیدکننده حیات مانند تورساد دپوینت ایجاد کند. از مصرف همزمان آنها خودداری شود.

  • هر غذایی ممکن است جذب دارو را کم کند. به بیمار توصیه شود با معده خالی دارو را مصرف کند.


دارو


اثر سوتالول بر آزمایشهای تشخیصی


سوتالول ممکن است سطح آنزیم‌های کبدی و قند خون را افزایش دهد.


موارد منع مصرف و احتیاط در رابطه با سوتالول


موارد منع مصرف: حساسیت مفرط به دارو، اختلال شدید عملکرد گره سینوسی، برادیکاردی سینوسی، بلوک AV درجه دوم و سوم در موارد فقدان ضربان‌ساز مصنوعی، سندرم QT طولانی اکتسابی یا مادرزادی، شوک با منشأ قلبی، CHF کنترل نشده، و آسم.


موارد احتیاط : نارسایی کلیوی، دیابت


ملاحظات اختصاصی سوتالول


1- تنظیم مقدار مصرف به آهستگی انجام شود؛ برای پیگیری کافی فواصل QT و رسیدن به غلظت پایدار دارو، بین هر افزایش در مقدار مصرف، 3-2 روز فاصله داده شود.

2- از آنجا که حوادث پیش آریتمی، مانند تاکیکاردی بطنی مداوم یا فیبریلاسیون بطنی ممکن است در شروع درمان و طی تنظیم مقدار مصرف دارو بروز کند، بیمار باید بستری شود. برای پیگیری ریتم قلبی و تفسیر EKG تجهیزات و کارکنان ورزیده در دسترس باشند.

3- اگرچه برای بیمارانی که لیدوکائین وریدی تجویز می‌شود درمان با سوتالول را بدون عارضه جانبی شروع کرده‌اند، ولی سایر داروهای ضد آریتمی باید قبل از شروع درمان با سوتالول قطع شوند. درمان با سوتالول به طور تیپیک به زمانی موکول می‌شود که از 3-2 برابر زمان نیمه عمر داروی قطع شده گذشته باشد. بعد از قطع مصرف آمیودارون، مصرف سوتالول تا طبیعی شدن فاصله QT نباید شروع شود.

4- الکترولیت‌های سرم، بخصوص در صورت مصرف داروهای مدر، به طور مرتب پیگیری شود. عدم تعادل الکترولیتی مانند کمی پتاسیم یا کمی منیزیم خون، ممکن است طولانی شدن QT را تشدید کند و خطر بروز آریتمی مانند torsades de pointes را افزایش دهد.


نکات قابل توصیه به بیمار در دوره مصرف سوتالول


1- دارو را طبق دستور، حتی در صورت احساس بهبودی، مصرف کنید.

2- از قطع ناگهانی مصرف دارو خودداری کنید.

3- لازم است تا 2 ساعت از مصرف سوتالول از خوردن آنتی اسید پرهیز کنید.

4- در صورت فراموش کردن یک دوز، باید از دو برابر دوز بعدی پرهیز شده و دوز بعد را سر ساعت مصرف نمایید.

5- مصرف در کودکان: بی‌ضرری و اثربخشی سوتالول در کودکان ثابت نشده است.


شرایط نگهداری قرص سوتالول


این دارو باید در ظرفی که از ابتدا در آن قرار داشته نگه داری شود. همچنین درب آن باید محکم بسته شده و به دور از دسترس کودکان قرار داده شود.


این دارو باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرمای زیاد (جایی مانند حمام) نگه داری شود.


separator line


بیشتر بخوانید:


(Dobutamine) داروی نارسایی قلب


فواید داروهای ضد آریتمی جهت درمان تپش قلب غیرطبیعی یا آریتمی قلبی


معرفی دیگوکسین ،مورد استفاده،عوارض،موارد منع مصرف


داروی انترستو | موارد مصرف، موارد منع، عوارض جانبی Entresto


separator line


بیشتر بخوانید  چگونه بعد از خوردن حبوبات دچار نفخ نشویم ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *