مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

همه چیز در مورد خرید اسب

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نکات مهم در رابطه با خرید اسب

اسب را نمی توان به عنوان حیوان خانگی در نظر گرفت ولی افراد زیادی برای سوارکاری با مسابقات اقدام به خرید و نگهداری این حیوان می کنند. اسب سالم، اسبی است با خصوصیات فیزیکی و فیزولوژیکی مطلوب که متناسب با نژاد و نوع فعالیت آن باشد. داشتن دانش و اطلاعات کافی در رابطه با ویژگی‌ها و نشانه‌های اسب سالم و نیز آشنایی با نژاد اسب و نوع فعالیت و تغذیه آن، در بهبود فعالیت پرورش‌دهندگان در جهت تأمین سلامتی و نگهداری مناسب اسب بسیار مؤثر و مفید خواهد بود.

در خرید اسب با توجه به نوع کاربرد آن، هر چه اسب اصیل تر باشد و درصد خلوص بیشتری در نژاد خود دادا باشد ارزش آن نیز بیشتر می گردد با توجه به اینکه متاسفانه تلفیق نژادها دانسته یا نادانسته گسترش چشمگیری یافته است یافتن اسب اصیل در نژاد مربوطه بسیار سخت و دشوار گردیده است لذا یکی از موارد اساسی که خریدار باید توجه نماید این است که بداند اسب مورد نظر ایرانی است یا خارجی. و چه نژادی دارد و درصد خلوص نژادی آن (با توجه به شناسنامه) چه قدر است و چه کاربردی از اسب در نظر دارد و کدام یک از اسب های فوق می توانند اعداف او را برآورده نمایند.

به طور مثال اگر در نظر دارد به صورت مبتدی سواری نماید اسب های ایرانی (چندان اصیل هم نباشد) و در نهایت دوخون بسیار گزینه مناسبی هستند و بدون پرداخت هزینه های بالا از خرید اسب خارجی پرهیز می نماید. اگر در نظر دارد در زمینه پرورش سرمایه گذاری نماید با توجه به بازار خرید و فروش اسب باید به دنبال نژادهای اصیل ایرانی یا خارجی باشد و از خرید نژادهای غیر اصیل چه ایرانی چه خارجی خودداری نماید.

اسب

قیمت اسب

قیمت اسب های مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور متوسط قیمت اسبهای مادیان از اسب های نریان بیشتر است. در حال حاضر با هزینه ی حدود ۵ الی ۲۰ میلیون تومان می توان یک اسب در حد متوسط را خریداری کرد، در حالی که اسب هایی که در رشته های ورزشی مانند پرش، درساژ، کورس و استقامت مقام داشته باشند یا به طور حرفه ای با آن ها تمرین شده باشد قیمت بالاتری دارند.

همچنین اسب های عربی که در شجره نامه یشان اسب های معروف وجود داشته باشد و یا در مسابقات زیبایی مقام داشته باشند قیمت بالاتری دارند.

توجه داشته باشید که خرید اسب همراه با آغاز هزینه های بیشتر می باشد، پس باید با در نظر گرفتن هزینه های نگهداری ماهیانه اسبتان، پولتان را بودجه بندی کنید. در هنگام خرید اسب، هزینه ی انتقال او به باشگاه مورد نظرتان برای پانسیون را نیز در نظر داشته باشید.

درصورتی که قصد خرید کره اسب داشته باشید، هزینه های تعلیم اسب نیز افزوده می شوند. توجه داشته باشید که آموزش سواری دادن به کره ها از حوالی ۲ تا ۳ سالگی آغاز می شود.

جنسیت اسب

نریان های را غالبا مشکل می توان اداره و کنترل نمود. این اسب ها، اسب های مناسبی برای سوارکار بی تجربه نمی باشند، برای سواری تفریحی معمولا یک اسب اخته یا مادیان معمولا انتخاب بهتری است. اسب اخته غالبا خیلی آرام تر و وابسته تر است. در حالی که نرهای اخته نشده گرایش به هیجان بیشتر دارند.

بیشتر بخوانید  لیست کامل آدرس و تلفن استخر های اردبیل

در خرید مادیان، جهت تولید، علاوه بر سن، سالم بودن رحم و امکان کره آوری و زمان آخرین کره مادیان، اهمیت خاصی دارد.

اسب سالم

سن اسب

اسب های ۵ تا ۱۲ ساله در بهترین سالهای زندگی و در اوج قدرت هستند. هر گاه سوارکار بدون تجربه و جوانی بخواهد اسب بخرد در این صورت خریداری اسبی که در سنین فوق باشد انتخاب خوبی می تواند باشد اسب های مسن تری که سالم هستند نیز برای سوارکاری عمومی رضایتبخش می تواند باشند. اسب های جوان به آموزش و تربیت اضافی احتیاج دارند یک سوارکاری بی تجربه ممکن است قادر به نگهداری یک اسب جوان به طور بی خطر نباشد

مواردی که باید در خرید اسب به آن دقت کرد

وضعیت اسب

وضعیت بدن اسب‌ها نیز با توجه به نژاد، تغذیه و نوع فعالیت آن‌ها متغیر است و حتی در خود نژادها نیز می‌تواند متفاوت باشد، چنانچه بعضی از اسب‌ها ممکن است شرایط عضلانی خوبی داشته باشند در حالی که بعضی دیگر ممکن است چاق یا لاغر باشند. یک اسب لاغر، الزاماً ناسالم نیست چرا که بر اساس نوع فعالیت و سنشان وزن معینی دارند.

اگر به طور اتفاقی و یا در یک دوره زمانی، یک اسب وزنش را به تدریج از دست بدهد باید به دقت آن را مورد بررسی قرار داد، چرا که از دست رفتن وزن همراه با علائم دیگری مثل پوشش ضعیف، اسهال، کم اشتهایی، سستی یا شرایط کاری ضعیف از مشخصه‌های به اختلال افتادن سلامتی هستند.

شکل اندام اسب

ساختمان بدن اسب‌ها هم باید مورد بررسی و معاینه قرار گیرد. وضعیت ایستادن از نزدیک و دور و بالانس کلی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد، سپس جزییات بدن با دقت بیشتر و متعاقباً جزییات اندام‌های حرکتی و تناسب آن‌ها با یگدیگر مورد توجه قرار گیرد و در نهایت طرز حرکت و تناسب اندام‌ها مشاهده و مورد بررسی واقع شود.

اندام‌های حرکتی در اسب به منزله قلب و روح حیوان محسوب می‌شوند و اولین نکته مورد توجه برای خریدار اسب بررسی سلامتی اندام‌های حرکتی است، لذا فراهم آوردن جیره غذایی بالانس شده در کنار محیطی مساعد از عوامل مهم جهت رشد مناسب و حفظ اندام‌های حرکتی اسب می‌باشند.

تناسب بین اجزاء بدن و اندام‌های حرکتی از اهمیت بالایی برخوردار است، بدن باید تناسب خوبی داشته و با اعضای حرکتی توازن داشته باشد. اسب‌های بی‌عیب و نقص و با تناسب مطلوب بسیار نادر هستند. هنگامی که اسبی خریداری ‌شود باید نکات مثبت و منفی مورد توجه قرار گیرد و اینکه اسب به چه منظوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت در نظر گرفته شود. استانداردها و معیارهای گزینش پایین نباشد و همیشه هدف از خرید یک اسب همراه با تناسب ایده آل مورد نظر باشد.

سر حیوان نه بسیار بزرگ و نه بسیار کوچک باشد و با گردن توازن داشته باشد و نگاهش هوشیارانه باشد. پیشانی بایستی فراخ بوده و با چشم‌ها هماهنگی داشته باشد و سوراخ‌های بینی بزرگ همراه با لبه‌های کاملاً مشخص باشد. سر نباید خیلی به سمت بالا یا پایین تمایل داشته باشد و با دید اسب و بدن حیوان هماهنگی و توازن داشته باشد.

بیشتر بخوانید  لیست نام و آدرس دفاتر پیشخوان دولت منطقه ۳ تهران

اسب باید بلندی قامت (متناسب با سر و بدن) با یک بازو، خط انحناء فوقانی و خط زیر سینه‌ای تناسب داشته باشد. عضلات شانه‌ها باید رشد خوبی داشته باشند. عضلات مورب طویل قابلیت انعطاف پذیری بالایی به مفاصل بدهند تا گام‌های بلندتر و سواری بی‌تکان و آرامی را میسر سازند.

سینه باید گرد و عمق کافی داشته باشد. عرض سینه بین دست‌ها باید برای جلوگیری از هر گونه برخورد و اصطکاک بین اندام‌های حرکتی به حد کافی باشد. محل استقرار پایه گردن اسب، برآمدگی‌هایی هستند که بلندترین نقطه پشت اسب محسوب می‌شود. از این نقطه بلندی (قد) اسب اندازه گیری می‌شود.

عرض (پهنا)، ارتفاع (بلندی) و طول این برآمدگی باید کافی باشد تا تکیه‌گاه مناسب برای زین فراهم آورد، لاغری و برآمدگی بیش از حد، اسب را نسبت به آسیب‌های ناشی از زین مستعد می‌سازد. پشت اسب، باید قوی باشد تا بتواند وزن سوار کار را تحمل نماید. پشت‌های طویل، ضعیف‌تر از پشت‌های کوتاه‌تر هستند و اسب را برای صدمه‌های ناحیه پشت مستعد می‌سازند و پشت‌های کوتاه اسب را هنگام حرکت به برخورد بین اندام‌های حرکتی عقب و جلو مستعد می‌سازند. خط پشت نباید خیلی مقعر و یا بیش از حد محدب باشد.

کپل اسب باید پرقدرت باشد و با سایر قسمت‌های بدن توازن ‌باشد. از این نواحی بدن، بیشتر قسمت جلوی سینه اسب به خصوص هنگامی که چهار نعل می‌رود و در حال پرش است مورد نظر می‌باشد. قسمت فوقانی ناحیه پشت کپل باید گرد و خیلی تیز نباشد.

کره اسب

طرز راه رفتن اسب

سطح مطلوب جایی است که در گستره دید اسب باشد تا اینکه حیوان بتواند قدم بزند و به راحتی یورتمه برود. پاها باید هنگام گام برداشتن از روی زمین و هنگام طی طریق و در هوا و روی زمین مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند. گوش کردن صدای پاها هنگام قدم زدن، تکنیک مفیدی برای درک راه رفتن منظم است. اسب را راهنمایی کنید تا در یک خط مستقیم و تا فاصله ۵۰ متر از شما دور شود، سپس در همان خط مستقیم به سوی شما بازگردد.

همین برنامه را به صورت یورتمه پیاده کنید. گام‌های اسب هنگام طی طریق کردن باید بلند و با نظم معین در هر چهار دست و پا باشد. اسب باید هنگام حمل و نقل محیط آزاد برای حرکت داشته باشد. بی‌قراری و به دور خود چرخیدن نامطلوب است و نشان دهنده آزردگی و زخم یا عدم انعطاف لازم در مورد مفاصل می باشد.

ژست و حالت‌های اسب

وضعیت معمول برای اسب حالت ایستاده است. بندها و وترهای مختلفی در اندام‌های حرکتی از زیر آرنج، دست‌ها را مانند میله محکمی قفل می‌کنند تا اینکه وزن به صورت متوازن بر روی دست‌ها تحمل شود. اسب‌ها عادت دارند که در محیطی راحت و سالم استراحت کرده و دراز بکشند. اگر اسبی به مدت طولانی و یا ممتد دراز بکشد باید بررسی کرد که آیا به هیجان آمده یا بیمار است. اگر اسبی به طور دائم بنشیند و برخیزد، باید تهیگاه را بررسی کرد و اگر مرتباً سم را به زمین می کوبد و زمین را می خراشد این نشان دهنده وجود مشکل است.

بیشتر بخوانید  لیست شعب بانک رفاه کارگران در گرگان به همراه آدرس و تلفن

شکل ظاهری اسب

سرشت و خوی اسب

یکی از مهم ترین عواملی که در خرید اسب نمی توان نادیده گرفت، ویژگی های اخلاقی اوست. اولین اسب شما باید آرام، آسوده و مهربان باشد و هرگز لگد نزند و گاز نگیرد. علی رغم تمام تعلیماتی که شما در کلاس های آموزشی ممکن است دیده باشید، در اطراف اسب خود دچار اشتباهاتی خواهید شد و مهم است که اسب شما بخشنده و صبور باشد.

یک راه ساده و کارامد برای تشخیص آرام بودن اسب این است که هنگامی که برای دیدن اسب می روید، قبل از اینکه خودتان بخواهید سوار اسب شوید از مالک اسب بخواهید که سوار شود. هرگز خودتان قبل از مالک اسب سوار نشوید چرا که ممکن است اسب اخلاق های خطرناکی را در هنگام سوارکاری داشته باشد، به همین دلیل ابتدا از مالک اسب بخواهید که سوار شود تا اگر اسب مشکلی داشت متوجه شوید و در صورتی که فکر کردید که مهار کردن اسب از توان شما خارج خواهد بود و سوار شدن برای شما خطرناک خواهد بود، هرگز و تحت هیچ شرایطی سوار او نشوید.

پس از سوار شدن مالک اسب، کاپشن خود را بر روی نرده های اطراف مانژ (و یا در صورتی که مالک قصد سوارکاری در خارج از مانژ کرد، بر روی زمین) قرار دهید و واکنش اسب را نسبت به کاپشن مشاهده کنید – آیا اسب متوجه کاپشن می شود اما به آرامی از کنار آن عبور می کند یا چموشی می کند و به یک سمت می پرد؟ شما اسبی می خواهید که متوجه کاپشن بشود و حتی کمی در مورد کاپشن کنجکاو باشد، اما از آن نترسد. اسب باید بدون چموشی و بروز دادن علائم ترس از کنار کاپشن عبور کند.

دانش و تجربیات سوارکاری شما

این مورد با مورد بعد ارتباط زیادی دارد. به طور کلی می توان گفت که از بین اسب و سوارکار، حداکثر یکی از آن ها مجاز است مبتدی باشد. در مورد دانش و تجربیات سوارکاری خود با خودتان رو راست باشید. هدف از خرید اسب، لذت بردن از تجاربی است که به دنبال دارد – در صورتی که شما اسبی را خریداری کنید که مهار کردن او در توان شما نباشد، از وقت گذراندن و سواری او تنها احساس اضطراب و نگرانی می کنید.

در صورتی که در کلاس های آموزش سوارکاری شرکت می کنید، توصیه می شود از مربی خود در مورد نوع اسبی که برای اجرای اهداف شما مناسب تر است راهنمایی بگیرید.

برای کودکان، ضرورت انتخاب تصمیم درست بیشتر می شود – مطمئن باشید که پونی (Pony) ای که برای فرزند خود انتخاب می کنید، ایمن و آرام است و در نظر داشته باشید که در نهایت مسئولیت رفاه و شادکامی پونی بر عهده ی شماست، بنابراین بسیار مهم است که در مورد نگهداری و مراقبت از اسب به مقدار کافی اطلاعات داشته باشید.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی کامل نژاد اسب عرب

علائم ،پیشگیری و درمان بیماری انگلی در اسب

معرفی انواع نژاد اسب- اسب کوارتر

separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *