همه چیز در مورد تزریق دگزامتازون


آمپول دگزامتازون + فواید و عوارض

دگزامتازون یکی از داروهایی است که برای درد و التهاب را تسکین می دهد استفاده می شود. تزریق خودسرانه و بیش از حد تزریق دگزامتازون عوارض و خطرات جبران ناپذیری برای استخوان ها و اندام های داخلی دارد او ترک می کند دلگرم کننده با من باش.

همه چیز در مورد تزریق دگزامتازون

چگونه دگزامتازون به یک داروی محبوب تبدیل شد؟

در سال های اخیر مصرف دگزامتازون در ایران افزایش چشمگیری داشته است. طبق آمار منتشر شده در سال گذشته، دگزامتازون جزو پرطرفدارترین داروهای تجویز شده در کشور بوده است. شاید دلیل محبوبیت این دارو این باشد که در سال های اخیر دگزامتازون به یکی از رایج ترین داروهای دوپینگی در باشگاه های بدنسازی تبدیل شده و باعث افزایش وزن کاذب می شود که البته این افزایش وزن به دلیل تجمع آب و مایعات در بدن است. و تاثیری در افزایش حجم عضلات و قدرت ورزشکاران ندارد و حتی مصرف منظم آن منجر به کاهش حجم عضلانی می شود.

کاربردهای اصلی دگزامتازون:

1- ضد التهاب (به ویژه در بیماری های روماتیسمی-حساسیت موضعی یا عمومی-کنترل کننده عوارض بعد از عمل دندانپزشکی و…)

2- کاهش ادم مغزی یا ریوی

3- در درمان برخی از اختلالات غده فوق کلیوی

عوارض قرص دگزامتازون

متأسفانه پزشکان و بیماران علاقه خاصی به این دارو دارند، زیرا به سرعت التهاب، تب و عوارض درد عضلانی را از بین می برد و دارای سیستم ایمنی است. در مورد عوارض جانبی این دارو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوکی استخوان

دگزامتازون را باید قاتل مغز استخوان دانست، زیرا بزرگترین عارضه آن جلوگیری از رسوب کلسیم در استخوان ها و ایجاد پوکی استخوان است.

بیشتر بخوانید  چگونه ریش بلند داشته باشیم؟

مشکلات گوارشی

دگزامتازون بر سیستم گوارشی اثر می گذارد و مشکلاتی مانند نفخ، زخم مری و معده ایجاد می کند.

چاقی و اختلالات هورمونی

در نظر داشته باشید که این دارو و خانواده های آن می تواند باعث چاقی، اختلالات قاعدگی و ریزش مو در زنان نیز شود. اگر متوجه مشکلاتی مانند تورم صورت و مچ پا و همچنین مدفوع سیاه، قیر و عفونتی که بیش از چند روز طول کشید، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

چاقی کاذب

افرادی که به دنبال راه های سریع برای افزایش وزن هستند احتمالا نام این دارو را شنیده اند. دگزامتازون اشتها را افزایش می دهد. علاوه بر این، شما را چاق تر می کند و در بدن شما ورم ایجاد می کند. در واقع یکی از عوارض مصرف زیاد کورتون تورم تدریجی در بدن و افزایش میزان چربی است که باعث نفخ می شود. در نتیجه بیمار احساس چاق و قوی می کند. اما درست است که همه کورتون ها با استفاده مکرر باعث از دست دادن عضلات و پوکی استخوان می شوند. در واقع دارویی است که رسما بدن شما را به پفک تبدیل می کند.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

در سرماخوردگی، علیرغم توانایی در تسکین سریع علائم، کورتیکواستروئیدها می توانند سیستم ایمنی را ضعیف کرده و عفونت را بدتر کرده و طول مدت بیماری را طولانی کنند. در واقع مصرف این دارو در دوزهای بالا سیستم ایمنی را به طور جدی تضعیف کرده است که به نوبه خود می تواند منجر به عفونت های شدیدی شود که بسیار خطرناک است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. توصیه می شود در صورت مصرف این دارو با خوردن غذاهای ذکر شده در لینک زیر سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید  کاربردهای درمانی لیناکلوتید

هایپرگلیسمی

مصرف قرص دگزامتازون به دلیل افزایش حجم مایعات در جریان خون باعث افزایش فشار خون و فشار قلب و در نهایت باعث افزایش قند خون در انسان می شود. بنابراین مصرف این دارو برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود.لازم به ذکر است که کورتیکواستروئیدهای سیستمیک (دگزامتازون) نباید به عنوان درمان اولیه برای کاهش علائم آلرژی های ساده و مزمن استفاده شود و این علائم را می توان با عوارض کم دبیر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایسوج یادآور شد: با سرماخوردگی علیرغم امکان تسکین سریع علائم، کورتون ها می توانند سیستم ایمنی بدن را برای تشدید شرایط عفونی تضعیف کنند. بیماری.

 چند نکته در مورد دگزامتازون

توجه: اگر پزشک دگزامتازون تجویز کند، باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. در حین مصرف دگزامتازون باید مصرف نمک را کاهش داد. همچنین توصیه می شود مصرف شیر و غذاهای غنی از پروتئین را افزایش دهید. از آنجایی که این دارو باعث ناراحتی معده می شود، بهتر است بعد از غذا یا همراه با شیر مصرف شود.

توجه: در دوران بارداری و شیردهی به دلیل عبور این دارو از جفت و دفع آن در شیر، مصرف دگزامتازون باید با پزشک مشورت شود. علاوه بر عوارض مصرف قرص دگزامتازون، افسردگی، توهم، اختلالات روانی و تضعیف سیستم ایمنی و کاهش قدرت دفاعی بدن در برابر انواع عفونت ها از عوارض تزریق دگزامتازون است. در برخی شرایط باید خودسرانه از داروهای کورتونی مانند قرص دگزامتازون حتی برای مصرف کوتاه مدت استفاده کنند زیرا مصرف خودسرانه این گونه داروها عواقب مهلکی برای بیمار به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  علت تورتیکولی و درمان این عارضه

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید آمپول دگزامتازون

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ———————————————— —

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید