مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

همه چیز در مورد اسپوندیلولیستزیس (مهره های لغزنده)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس این به معنای بلغزاندن مهره به سمت جلو و روی مهره پایینی است. شایع ترین محل اتصال مهره های کمری به استخوان خاجی، معمولاً مهره پنجم کمری است. اولین مهره خاجی یا خاجی به جلو خم می شود. اگر این لغزش و برآمدگی مهره جدی است کانال نخاعی باریک و به ریشه های عصبی فشار وارد می کند که به نوبه خود باعث می شود بروز علائم عصبی در بیماران Okreće.sa دلگرم کننده راه های درمان یک عارضه را دنبال کنید لغزش ستون فقرات یا اسپوندیلولیستزیس آن ها ملاقات می کنند.

انواع اسپوندیلولیستزیس یا لغزش مهره چیست؟

دو نوع اصلی اسپوندیلولیستزیس وجود دارد

اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو

این بیماری با افزایش سن شروع می شود دیسک بین مهره ای است. با افزایش سن دیسک بین مهره ای، محتوای آب خود را از دست می دهد و منقبض و منقبض می شود. کاهش ارتفاع دیسک منجر به نزدیک شدن مهره ها به یکدیگر می شود و این نزدیکی مهره ها به یکدیگر باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی مفاصل بین مهره ها می شود. نتیجه سایش مفصل بین مهره ای در نتیجه این ساییدگی، مفصل و رباط هایی که مهره ها را در جای خود نگه می دارند ضعیف می شوند. این ضعف به همراه مشکلات ناشی از دیسک باعث سر خوردن مهره بالایی روی مهره پایینی می شود. لغزش مهره ها باعث باریک شدن کانال نخاعی و باریک شدن موضعی می شود از آنجا ریشه های عصبی بین دو مهره بیرون می آیند. این عارضه در زنان بالای 50 سال بیشتر دیده می شود.

بیشتر بخوانید  درمان عارضه شارکو ماری توث

مهمترین علل اسپوندیلولیز عبارتند از:

1. عوامل فطری

2. شکستگی

3- فعالیت های تکراری (نوشیدن با ورزشکاران)

اسپوندیلولیز در اشعه ایکس مایل دیده می شود، اما در نمای جانبی دیده نمی شود.

————————————————- ————————————-

اسپوندیلولیستزیس

در اسپوندیلولیستزیس یا لغزش مهره، قسمتی یا تمام مهره فوقانی روی مهره تحتانی می لغزد.شایع ترین لغزش حرکت مهره پنجم کمری (L5) روی استخوان خاجی یا ساکروم (S1) است.

عواملی مانند فشار شکستگی ها، تومورها، برخی عوامل مادرزادی یا تغییرات مخرب در مفاصل مهره پشتی (مفاصل سریع) آنها می توانند این عارضه را ایجاد کنند.اسپوندیلولیستزیس می تواند نتیجه اختلال یا ضایعه در لامینا، ساقه یا مفاصل باشد. مهره های Fast و pars interarticularis ستون فقرات ایجاد می شود.

دو نوع اسپوندیلولیستزیس در شکل زیر نشان داده شده است (یکی ضایعه در ناحیه مفاصل سریع به نام اسپوندیلولیستزیس مخرب یا دژنراتیو و دیگری شکستگی پارس بین مفصلی):

عواملی که باعث درد در اسپوندیلولیستزیس می شوند ممکن است به فشار مربوط باشند:

* رباط های طولی قدامی، خلفی و بین دنده ای

* دورا ماتر

* بدن گردو

* مفاصل سریع (آپوفیزیکال)

*عضلات

* نخاع یا ریشه های عصبی نخاعی

اسپوندیلولیز اسپوندیلولیتیک

تشخیص اسپوندیلولیز اسپوندیلولیتیک

بر اساس تاریخچه، رادیوگرافی مورد بررسی و تایید قرار می گیرد.

موارد متوسط ​​تا شدید معمولاً در نمودار مشخصات مشخص است. اگر شک دارید، درخواست تصاویر پروفایل پویا می تواند ناپایداری مهره ها را تایید کند، ناپایداری مهره های کمر نظرات خود را دارد. رادیوگرافی دینامیک و تغییرات مد در MR نیز کمک شایانی می کند.اگر مشکوک به آسیب ریشه عصبی (رادیکولوپاتی) باشد از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و نوار عصبی عضلانی نیز استفاده می کنیم.

بیشتر بخوانید  معرفی کامل اسامی دندان ها از ۱ تا ۳۲ همراه با تصویر

اسپوندیلولیز اسپوندیلولیتیک

رفتار سوختگی اسپوندیلولیتیک

در نظر داشته باشید که این بیماری به تدریج به ویژه در درجات خفیف پایدار و خود محدود شونده می شود (1 و 2). در نتیجه، پیگیری و بازدیدهای بعدی از نظر پیشرفت اسکیت اهمیت فوق العاده ای دارد.

درمان انواع اسپوندیلولیستزیس مشابه و غیر جراحی است.هدف درمان کاهش علائم و ایجاد فرصت برای ترمیم و تثبیت مجدد مهره ها است.از انجام فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن خودداری کنید. درمان های ترکیبی شامل اصلاح سبک زندگی، داروها، درمان های کششی و تقویتی (برنامه های تثبیت ستون فقرات)، طب سوزنی و فیزیوتراپی می باشد.توجه: دستکاری (درمان دستی) در این بیماری ممنوع است، بنابراین پزشک باید از سر خوردن خودداری کند. مطمئن باش.

درمان جراحی (فیوژن) فقط در موارد زیر توصیه می شود:

  • لغزش ایسکمیک درجه 3 یا بیشتر (نوجوانان)
  • درد شدید و مقاوم به درمان های غیر جراحی
  • رادیکولوپاتی مقاوم
  • ناپایداری پیشرونده با دو مهره.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید لغزش ستون فقرات یا اسپوندیلولیستزیس

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ————————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *