همه چیز درباره HPV


ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) این یک ویروس است که اغلب در طول رابطه جنسی و تماس مستقیم بین پوست منتقل می شود. بیش از 100 نوع یا سویه مختلف HPV وجود دارد. اکثر مردان و زنان مبتلا به این عفونت از آن آگاه نیستند زیرا هیچ علامت یا مشکل سلامتی ندارند. اما در برخی موارد، انواع خاصی از HPV می تواند باعث ایجاد زگیل در قسمت های مختلف بدن شود (توده پوستی غیر طبیعی و غیر سرطانی) یا نوک سینه های پر بودن. در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می تواند باعث ضایعات پیش سرطانی شود (یعنی مناطق با بافت غیر طبیعی) یا باعث سرطان شود دلگرم کننده به روز باشید ویروس پاپیلومای انسانی آن ها ملاقات می کنند.

ویروس HPV

افرادی که در معرض خطر ابتلا به HPV هستند

هرکسی که قبلاً رابطه جنسی داشته یا قبلاً آن را داشته است ممکن است به این ویروس مبتلا شود. HPV آنقدر شایع است که تقریباً همه مردان و زنان فعال جنسی در نهایت در مقطعی از زندگی خود به این ویروس مبتلا می شوند. این حتی برای کسانی که در زندگی خود فقط با یک نفر رابطه جنسی داشته اند نیز صادق است.

نحوه ابتلا به HPV

از طریق HPV تماس جنسی، اغلب در طول رابطه جنسی واژینال و مقعدی، در حال انتقال است. این ویروس از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل می شود. HPV می تواند به افراد عادی و همجنس گرا منتقل شود، حتی زمانی که طرف مقابل هیچ علامتی نداشته باشد و فقط ناقل باشد. برخلاف انتقال، نمی تواند. هر کسی حتی سالها پس از رابطه جنسی با فرد آلوده ممکن است به این ویروس مبتلا شود. همچنین هر فرد می تواند به بیش از یک نوع ویروس مبتلا شود. در موارد نادر، یک زن باردار مبتلا به HPV تناسلی می تواند زایمان، ویروس برای انتقال به فرزندش.

مشکلات احتمالی HPV

بسیاری از افراد مبتلا به HPV هیچ علامت یا مشکلی ندارند. اما گاهی اوقات، عفونت های HPV می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی شود، از جمله:

نوک سینه های پر

پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP)؛ یک بیماری نادر که در آن زگیل در گلو رشد می کند. سرطان دهانه رحم سایر سرطان های کمتر شایع اما جدی مانند سرطان تناسلی و نوع خاصی از سرطان سر و گردن به نام سرطان دهان و حلق. (سرطان پشت گلو).

در تمام موارد زگیل تناسلی و RRP و تقریباً در همه موارد سرطان دهانه رحم، HPV شامل می شود! چند زیر مجموعه خاص سرطان واژن، فرج، آلت تناسلی، مقعد و گلو نیز فقط از این ویروس است ایجاد شدند. انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند با انواعی که باعث سرطان می شوند متفاوت است.

ویروس HPV؛  ویروس خطرناک در مردان و زنان

علائم و نشانه های بیماری های ناشی از HPV

زگیل تناسلی معمولاً به صورت یک برآمدگی کوچک یا گروهی از برجستگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این زگیل‌ها می‌توانند کوچک یا بزرگ، برجسته یا مستقیم یا به شکل گل کلم باشند. زگیل ها می توانند هفته ها یا ماه ها پس از تماس جنسی با فرد مبتلا ظاهر شوند، حتی اگر هیچ نشانه ای از زگیل تناسلی وجود نداشته باشد. اگر زگیل درمان نشود، ناپدید می شود، بدون تغییر باقی می ماند یا رشد می کند. انواع HPV که باعث سرطان می شوند با انواعی که باعث زگیل تناسلی می شوند متفاوت است.

بیشتر بخوانید  توصیه های ما را قبل از سوراخ کردن گوش بخوانید.

سرطان دهانه رحم معمولاً تا مرحله پیشرفته هیچ علامتی ندارد. به همین دلیل، مهم است که زنان به طور منظم برای سرطان دهانه رحم غربالگری شوند. آزمایش‌های غربالگری می‌توانند علائم اولیه بیماری را تشخیص دهند و به درمان زودتر مشکل، قبل از تبدیل شدن به سرطان کمک کنند. سایر سرطان‌های ناشی از HPV تا زمانی که به مرحله پیشرفته نرسند هیچ علامت یا علامتی ندارند. درمان آنها دشوار است. سایر سرطان های مرتبط با آن عبارتند از سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی و مقعد. RRP وضعیتی است که در آن زگیل در گلو رشد می کند و می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. افزایش زگیل در گلو می تواند راه های هوایی را مسدود کند و باعث خروپف و مشکل در تنفس شود.

HPV و مشکلات سلامتی آن

اگر ویروس مقاوم باشد و ناپدید نشود، می‌تواند سلول‌های طبیعی را به سلول‌های غیرطبیعی تبدیل کند و در بیشتر موارد نمی‌توانید متوجه این تغییرات سلولی شوید. زگیل می تواند چندین ماه پس از عفونت ظاهر شود. پیشرفت سرطان اغلب سال ها یا حتی دهه ها پس از عفونت طول می کشد. هیچ راه قطعی برای دانستن اینکه چه افرادی به ویروس، سرطان یا سایر مشکلات مبتلا می شوند وجود ندارد. اما افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف (از جمله مبتلایان به ایدز) کمتر قادر به مبارزه با ویروس و رهایی از مشکلات ناشی از آن هستند.

حدود 80 میلیون آمریکایی به این ویروس مبتلا هستند. سالانه حدود 14 میلیون نفر به این ویروس مبتلا می شوند. این ویروس بسیار گسترده است زیرا تقریباً همه مردان و زنان فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به حداقل یک نوع ویروس مبتلا می شوند. سالانه حدود 360000 نفر در ایالات متحده به زگیل تناسلی مبتلا می شوند. متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا. سالانه حدود 10000 زن در ایالات متحده به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند.

میزان بروز سالانه سایر سرطان های مرتبط با HPV بین 1000 تا 10000 است، همچنین لازم به ذکر است که عوامل دیگر به ویژه مصرف زیاد الکل و دخانیات نقش مهمی در بروز سرطان های ناشی از این ویروس دارند. حدود 21000 مورد از این سرطان ها به طور بالقوه با واکسن HPV قابل پیشگیری هستند. بروز پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP) بسیار کم است و در ایالات متحده سالانه حدود 820 کودک به این نوع بیماری مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید  تفاوت اصلی بیماری گواتر و تیروئید در چیست ؟

تفاوت بین HPV و HIV

HPV ویروسی متفاوت از HIV است و باعث مشکلات و بیماری های مختلفی می شود. HPV در سلول های خونی زندگی نمی کند و عمدتاً روی پوست زندگی می کند. HIV همچنین باعث ایدز می شود، اما HPV تناسلی می تواند منجر به زگیل تناسلی و برخی سرطان ها شود. افراد مبتلا به HIV بیشتر در معرض ابتلا به ویروس HPV هستند که می تواند منجر به ایجاد بیماری ها به ویژه سرطان مقعد شود.

HPV و سلامت زن باردار و نوزادش

زنان باردار نیز ممکن است به این عفونت ویروسی مبتلا شوند. این عفونت ها معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند، اما گاهی اوقات باعث رشد زگیل تناسلی در دوران بارداری می شوند. زنانی که در مراحل بعدی بارداری دچار زگیل تناسلی می شوند نیز می توانند در گلوی نوزاد خود دچار زگیل شوند و به RRP مبتلا شوند که بسیار نادر است. تغییرات سلولی ناشی از HPV نیز می تواند در دوران بارداری رخ دهد.

این تغییرات تنها با غربالگری دوره ای منظم برای سرطان دهانه رحم قابل تشخیص است.همه زنان، حتی زنان باردار، باید تحت معاینات دوره ای قرار گیرند.

تست HPV

تست های HPV برای کمک به تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان بالای 30 سال در دسترس هستند. این آزمایشات برای غربالگری مردان، نوجوانان یا زنان زیر 30 سال توصیه نمی شود. هیچ آزمایش عمومی برای بررسی وضعیت عمومی HPV در مردان و زنان وجود ندارد. همچنین هیچ آزمایش تایید شده ای برای ویروس در دهان و گلو وجود ندارد.

ویروس HPV؛  ویروس خطرناک در مردان و زنان

نکاتی برای خانم ها

برای جلوگیری از آلوده شدن یک زن به ویروس HPV یا در این صورت، خطر ابتلا به سرطان، اقدامات زیر توصیه می شود:
اگر فردی به بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی مبتلا باشد، احتمال ابتلای او به سایر بیماری های مقاربتی مانند هپاتیت و اچ آی وی بیشتر است.

1- قبل از ازدواج با انجام آزمایشات لازم از سلامت همسر آینده خود مطمئن شوید. یک زن ممکن است درخواست کند که همسر آینده اش توسط پزشک متخصص معاینه شود و آزمایش HPV به عنوان بخشی از آزمایش قبل از ازدواج انجام شود. مرد نباید از این بابت ناراحت باشد، زیرا این حق زن است که سلامت همسر آینده خود را تضمین کند و از مهم ترین عامل سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

2- اگر دختر خانمی مجرد و سالم فکر می کند که ویروس HPV بعد از ازدواج از همسر آینده اش به او سرایت می کند، بهتر است قبل از ازدواج واکسن بزند. همه باید در نظر داشته باشند که اگر فردی به یک بیماری مقاربتی مانند زگیل تناسلی مبتلا باشد، احتمال ابتلای او به سایر بیماری های مقاربتی مانند هپاتیت و اچ آی وی بیشتر است.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف آکسابین یا ریواروکسابان و عوارض جانبی این دارو

3- اگر خانمی چندین سال پس از ازدواج دچار زگیل تناسلی شد، باید سریعا اقدامات تشخیصی و پزشکی مناسب را انجام دهد.

4- اگر خانمی مشکوک به آلوده شدن به ویروس HPV باشد حتما باید آزمایش مناسب انجام دهد و با پزشک متخصص مشورت کند.

ویروس HPV؛  ویروس خطرناک در مردان و زنان

مراقبت جنسی

استفاده از کاندوم همچنین خطر ابتلا به ویروس و بیماری های ناشی از آن را کاهش می دهد. HPV می تواند مناطقی را که با کاندوم پوشانده نشده اند آلوده کند، بنابراین کاندوم نمی تواند محافظت کامل در برابر ویروس ایجاد کند. بهترین راه برای محافظت از خود این است که با کسی رابطه وفادار داشته باشید و از شریک جنسی خودداری کنید. هنگام انتخاب یک شخص، باید در نظر داشت که آیا قبلاً چندین شریک جنسی داشته است یا خیر. البته گاهی اوقات افرادی که تنها یک شریک جنسی داشتند نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

در واقع، هرگز نمی توان با اطمینان دانست که آیا فردی که دارای چندین شریک جنسی است یا تنها یک شریک جنسی دارد، به ویروس آلوده شده است یا خیر. با این حال، از آنجایی که شیوع این ویروس بسیار زیاد است، هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود، بنابراین لازم است خود را از مشکلات احتمالی محافظت کند.

درمان ویروس HPV

متأسفانه، هیچ درمانی برای خود ویروس HPV وجود ندارد، اما درمان هایی برای بیماری های ایجاد کننده آن وجود دارد. زگیل تناسلی را می توان به روش های مختلفی از جمله لیزر درمانی و کرایوتراپی از بین برد. هیچ یک از درمان ها بهتر از دیگری نیست. برخی افراد برای از بین بردن خود به خود به دنبال درمان نیستند که البته این کار درست نیست زیرا تعداد و اندازه زگیل ها افزایش می یابد.

سرطان دهانه رحم در صورت تشخیص زودهنگام و درمان، قابل درمان ترین بیماری است. زنانی که به طور منظم آزمایش پاپ انجام می دهند و پیگیری می کنند می توانند سرطان را قبل از پیشرفت آن درمان کنند. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! سایر سرطان های ناشی از این ویروس در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند. پاپیلوماتوز تنفسی مکرر را نیز می توان با جراحی یا دارو درمان کرد، اگرچه دوره درمان می تواند طولانی باشد (بیش از یک سال).

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید ویروس پاپیلومای انسانی

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید