همه چیز درباره ویتامین D و کمبود آن در بدن


کمبود ویتامین D در ایالات متحده بسیار رایج است، اما بسیاری از آمریکایی ها آن را بی خطر می دانند زیرا آنها مقادیر زیادی از غذاهای تقویت کننده ویتامین D (مانند شیر) را مصرف می کنند. اما در کشور ما متاسفانه سرانه مصرف شیر بسیار کم است.

ویتامین دی

در حال حاضر میزان ویتامین D طبیعی در غذا کم است و حتی غذای تقویتی نیز ویتامین مورد نیاز بدن را تامین نمی کند.

با تمام آنچه گفته شد، ویتامین D یک ویتامین معمولی نیست. این در واقع یک هورمون استروئیدی است که مردم بیشترین دریافت آن را از خورشید دریافت می کنند.

قبل از سال 2000، تعداد کمی از پزشکان پیشنهاد می کردند که کمبود ویتامین D می تواند شایع باشد، اما با ظهور فناوری های جدید برای اندازه گیری این ویتامین، شیوع آن به طور قطع ثابت شده است.

علائم کمبود ویتامین D اغلب مبهم و غیر اختصاصی هستند و بنابراین اغلب دیر تشخیص داده می شوند. علائم کمبود در کودکان و بزرگسالان کمی متفاوت است.

تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D آزمایش خون است. اگرچه علائمی مبنی بر تشخیص کمبود این ویتامین وجود دارد، اما در نهایت باید هر چه سریعتر آزمایشات لازم انجام شود.

ویتامین دی

علائم کمبود ویتامین D در کودکان

– کودکی که دیر راه می رود و کوتاه می آید ممکن است نشانه کمبود ویتامین D باشد

– کودکی که کمبود ویتامین D دارد دیر در می آورد

تحریک پذیری در کودکان ممکن است نشانه کمبود ویتامین D باشد

کمبود ویتامین D باعث افزایش حساسیت کودک به عفونت می شود

در کمبود شدید ویتامین D، کودک دچار گرفتگی یا اسپاسم عضلانی، تشنج و مشکل در تنفس می شود. این علائم ناشی از کمبود کلسیم است

بیشتر بخوانید  اطلاعات گیاهی و درمانی مارچوبه

به ندرت، کمبود شدید ویتامین D باعث ضعف عضله قلب (کاردیومیوپاتی) می شود.

همه چیز درباره ویتامین D و کمبود آن در بدن

7 نشانه کمبود ویتامین D:

1. رنگ پوست تیره

آفریقایی ها در معرض خطر بالایی هستند. افراد دارای پوست تیره باید 10 برابر بیشتر از افراد دارای پوست روشن در معرض نور خورشید قرار گیرند.

به گفته دکتر هولیک، رنگدانه های پوست به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کنند، بنابراین افراد برای دریافت این ویتامین باید بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

2. خسته نباشید

سروتونین، هورمون مغزی که به خلق و خوی فرد بستگی دارد، در صورت قرار گرفتن در معرض نور شدید افزایش می یابد و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید کاهش می یابد.

3. سن 50 سال یا بیشتر

با افزایش سن، میزان دریافت ویتامین D در پوست از نور خورشید کاهش می یابد. در این سن افراد بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند و دریافت این ویتامین کم خواهد بود.

4. افراد چاق (با توده عضلانی بزرگ)

ویتامین D مانند ویتامین هورمونی محلول در چربی است. یعنی چربی بدن به عنوان ذخیره این ویتامین عمل می کند، بنابراین افراد چاق نسبت به افراد لاغرتر به ویتامین D بیشتری نیاز دارند.

5. درد استخوان

به گفته دکتر هولیک، بسیاری از افرادی که به دلیل درد (به ویژه درد همراه با خستگی) به پزشک مراجعه می کنند، دچار فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن می شوند. بسیاری از آنها نشانه کمبود ویتامین D هستند.

6. عرق کردن سر

به گفته پزشکان، عرق کردن سر یکی از اولین علائم کمبود ویتامین D است. در واقع پزشکان سوالات زیادی از مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند می پرسند. تعریق بیش از حد در نوزادان که معمولاً نتیجه تحریک پذیری عصبی عضلانی است، یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین D است.

بیشتر بخوانید  توت میوه ای برای تسکین دردهای روماتیسمی است

7. مشکل روده

به یاد داشته باشید که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. اگر افراد دارای عوارض گوارشی باشند که بر جذب چربی بدن تأثیر می گذارد، ممکن است در جذب ویتامین های محلول در چربی (مانند ویتامین D) نیز دچار مشکل شوند. اینها شامل عوارض روده ای مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن بدون بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده است.

هشدار:

در صورت مصرف بیش از حد ویتامین D ممکن است علائم مسمومیت را تجربه کنید که مهمترین آنها افزایش سطح کلسیم خون و علائمی مانند تشنگی، ادرار زیاد، تهوع و استفراغ، سرگیجه و سردرد است.

منبع: آریا – ایران ارتوپد

مجموعه: یک مجله دلگرم کننده


دیدگاهتان را بنویسید