مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

همه چیز درباره رنگ زرد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



روانشناسی و بررسی کامل مفهوم رنگ زرد


رنگ اولین چیزی است که افراد هنگام دیدن شما به آن توجه می‌کنند و می‌تواند به سرعت، اثری طولانی‌ مدت روی فرد مقابل بگذارد. برای مثال رنگ‌هایی که برای مد و در استایل لباس پوشیدن خود انتخاب می‌کنید، درواقع تصویری است از آن‌چه می‌خواهید باشید و احساسی که در مورد خود دارید به نمایش می گذارد.


انتخاب صحیح رنگ روی مواردی از جمله اندام، ظاهر و شخصیت نیز تاثیر می‌گذارد. در این قسمت درباره‌ی مفهوم رنگ زرد در تاریخ و دنیای امروزی و کاربرد آن خواهیم خواند.


معرفی رنگ زرد و تاریخچه آن


رنگ زرد یکی از درخشان‌ترین رنگ‌ها در چرخه‌ی رنگ است. این رنگ بیشتر از همه‌ی رنگ‌ها می‌تواند توجه ما را جلب کند. زرد یکی از رنگ‌های اصلی است. از نظر طیفی، رنگ زرد میان نارنجی و سبز قرار دارد. طول موج نور زردرنگ میان ۵۶۵ و ۵۹۰ نانومتر در طیف نوری قرار دارد و مکمل آن، رنگ بنفش ارغوانی می باشد.


زرد، روشن ترین رنگی است که چشم انسان می تواند، ببیند. رنگ روشنایی، دوست داشتن، محصول و بازدهی است. به انسان حس لذت و اشتیاق میدهد. رنگی الهام بخش است. دانش و حکمت را اشاره میکند.


رنگ زرد از اولین رنگ‌هایی است که در نقاشی‌های درون غار از آن استفاده شد. در مصر باستان، رنگ زرد را به طلا نسبت می‌دادند و رنگ جاودانه محسوب می‌شد. آن‌ها اعتقاد داشتند که پوست و دست و پای خدایان‌شان از طلا ساخته شده بود. رنگ زرد در نقاشی‌های معابد استفاده می‌شد.


در دوران رنسانس، رنگ زرد تبدیل به رنگی شد که به یهودا، فردی که به حضرت عیسی (ع) خیانت کرد نسبت دادند. از آن زمان رنگ زرد را نشانه‌ی حسادت و خیانت می‌دانستند.


رنگ زرد اولین بار در قرن ۱۸ و۱۹ به صورت صنعتی ساخته شد. در این فرایند رنگ صنعتی جایگزین رنگ‌های سنتی شد. رنگ‌های سنتی بسیار سمی بوده و دارای ارسنیک و ادرار گاو بودند. جی.ام.دبلیو ترنر اولین نقاشی بود که از رنگ زرد برای نشان دادن احساسات در نقاشی استفاده کرد.


تاریخچه‌ی رنگ زرد بحث برانگیز است. در دوران‌های مختلف این رنگ نشانه‌ی عشق، تنفر و معانی مختلفی بوده است.


انواع طیف های رنگ زرد


زرد روشن، زرد لیمویی، طلایی، کرم و زرد تیره به عنوان طیف های مختلف رنگ زرد شناخته می شوند. طیفی از رنگ های زرد در تصویر زیر قابل مشاهده است.


نماد و مفهوم رنگ زرد


رنگ زرد نماد و نشانه چیست؟


رنگ زرد نماد خوش بینی، شادی، شور و شوق، سرگرمی، خیرخواهی، اعتماد به نفس، اصالت، خلاقیت، خرد و منطق است. رنگ زرد روشن نماد روشنی، طراوت و شادی، رنگ زرد تیره نماد بی اعتمادی، احتیاط و حسادت و رنگ زرد لیمویی نماد شور زندگی است.


نماد های اصلی رنگ زرد


  1. عقل و خرد

    زرد، توانایی های ذهنی را تحریک می کند و به عنوان نماد عقل و خرد شناخته می شود.

  2. خوشبختی

    زرد نماد شور و شوق و اعتماد به نفس در زندگی است.

  3. خلاقیت

    رنگ زرد، نماد ایده های جدید است که می تواند راه را برای انجام بهتر کار ها بر روی باز کند.

  4. ارتباطات

    رنگ زرد نماد راحت تر ارتباط برقرار کردن با دیگران است.


رنگ زرد در کشورهای مختلف نشانه چیست؟


رنگ زرد در بیشتر کشورها مفهوم خوشحالی و مطلوب بودن را دارد. در آسیا رنگ زرد نشانه تقدس و پرهیزکاری است. در کشورهای مسیحی زرد نشانة نور خورشید و دانایی است. جنگجگویان باستان این کشور در دوران خود، گل‌های زرد داوودی را به نشانه پیمان شجاعت، به خود آویزان می‌کردند. در بین پیشگویان قدیم ، رنگ زرد توصیفی از شیر و خورشید بود. آن‌ها زرد بودن شیر را تنها عاملی می‌دانستند که او را در بین حیوانات به عنوان سلطان جنگل مطرح کرده است.


مردم قرون وسطی معتقد بودند که سنگ‌های زرد، بیماری را از جسم او به درون خود جذب می‌کند. در فرهنگ عام و در میان دریانوردان نیز، پرچم زرد نشانه بیماری بوده‌ است. در قدیم رنگ زرد برای نشان دادن کسانی بود که علیه کلیسای کاتولیک حرف می‌زدند و به کفرگویانی که محکوم می‌شدند در هیزم سوزانده شوند، لباس زرد می‌پوشاندند. هم چنین در قرون وسطی ، یهودیان را مجبور می‌کردند که لباس زرد بپوشند. نازی‌های آلمان نیز یهودیان را مجبور می‌کردند که به لباس خود ستاره زرد بدوزند.


نمادهای فرهنگی رنگ زرد


  • چین باستان

    برای نشان دادن امپراطور به عنوان قدرت برتر از رنگ زرد استفاده می‌کردند. در آن زمان ، تنها امپراطور حق داشت لباس زرد بپوشد و اگر کسی جرات می‌کرد لباس زرد بپوشد باید انتظار مرگ سختی را می‌کشید.

  • هندوستان

    زرد رنگ مقدس و رنگ مراسم فصل بهار است. هم چنین این رنگ مربوط به کشاورزان و تجار است.

  • ایران

    در کشور ایران، رنگ زرد نماد تیم فوتبال سپاهان است.

  • اروپاییان

    زرد را رنگ لذت، شادی و امید در نظر می‌گیرند.

  • ازتک (ساکنان اولیه مکزیک)

    رنگ زرد را نماد غذا در نظر می‌گرفتند.

  • فرانسه

    زرد نمایانگر حسادت است. در فرانسه قرون وسطی به آدم‌های ترسو و نامرد لقب زرد می‌دادند، در دوره انقلاب کبیر، درهای خانه‌های مردمی را که تصور می‌شد به دولت جدید خیانت کرده‌اند با رنگ زرد رنگ آمیزی می‌کردند.

  • یونان باستان

    رنگ زرد نشان دهنده حالات زنانه بود و پوشیدن لباس زرد را برای مردان غیر قابل قبول می‌دانستند، آن‌ها الهه‌ها و دوشیزگان را با پیراهن زرد زعفرانی نقاشی می‌کردند.

  • مصر

    در فرهنگ مصری و برمه‌ای، زرد نماد عزاداری و سوگواری است.

  • آمریکا

    رنگ زرد را نماد عشق می‌دانند.

  • بودا

    زرد رنگ مبارکی است و نماد عقل است.

  • ژاپن

    زرد نمایانگر ارزش دلاوری و اصالت خانوادگی و نشانه وقار و نجابت است.

  • مالزی

    در مالزی که جمعیت آن مخلوطی از مالایی ها، هندی ها و چینی ها است رنگ زرد دلالت بر خاندان پادشاه دارد و به نوعی نشانة عمر زیاد است.


امروزه نشریات و سایت هایی که مطالب پیش پا افتاده و مبتذل منتشر می کنند، به عنوان روزنامه های زرد یا سایت های زرد شناخته می شوند.


رنگ زرد برای چه بیماری هایی مفید است ؟


رنگ زرد تحریک‌کننده سیستم اعصاب و نیروی عضلات است؛ بنابراین به هنگام فلج و نیز در معالجه اگزما مفید است. از آنجائی که این رنگ می‌تواند رسوبات کلسیم تجمع‌ یافته در مفاصل را بشکند، برای درمان روماتیسم و آرتریت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیماری هایی که با رنگ زرد بهبود می یابند در زیر بیان شده است:


  1. یبوست

  2. دیابت

  3. اختلالات گوارشی

  4. اگزما

  5. نفخ

  6. فلج اندامها

  7. سوء جذب

  8. مشکلات کبد

  9. افسردگی

  10. خستگی

  11. بی‌حسی اندامها

  12. فلج‌پاها

  13. روماتیسم

  14. مشکلات طحال


برای رفع یبوست، ضعف کیسه صفرا، سوءهاضمه و سردرد‌های شدید از این رنگ استفاده می‌شود. زرد با چاکرای شبکه خورشیدی در ارتباط است، که این چاکرا با هوش و ادراک ما ارتباط دارد.


رنگ زرد در درمان روماتیسم و التهاب مفصل موثر است. زرد، ترکیبی از اشعه نور قرمز و سبز است. این رنگ نیمی از خصوصیات رنگ قرمز و نیمی از خصوصیات رنگ سبز را به همراه خود دارد؛ بنابراین هم می‌تواند باعث افزایش عملکرد سلول‌ها و هم باعث بهبود سلول‌های آسیب دیده شود.


نور زرد باعث کمتر شدن زمان سپری شده در هضم غذا در روده‌ها می‌شود. همچنین علاوه بر جریان غذا، جریان صفرا را نیز افزایش می‌دهد و اثر ضد صفرا را نیز دارا است. این اثر می‌تواند بر ضد انگل‌ها و کرم‌های روده‌ای باشد.


در درمان مشکلات گوارشی کمک کننده است. این رنگ برای معده، روده و مثانه مفید است و در درمان بسیاری از سردرد‌ها موثر است. زرد به تنظیم شدن دستگاه گوارش کمک می‌کند.


عوارض رنگ زرد چیست ؟


از آنجا که رنگ زرد محرک سیستم اعصاب انسان است می تواند برای برخی از بیماری ها مضر باشد. در زیر، بیماری هایی را که رنگ زرد برای آن ها مضر است بیان کرده ایم:


  1. التهاب

  2. هذیان و توهم

  3. اسهال

  4. تب

  5. نورالژیا (درد در عصب‌ها)

  6. هیجان بیش از حد

  7. تپش قلب


اگر کسی بیش از حد در معرض رنگ زرد قرار گیرد می‌تواند دچار بیش فعالی یا هیجان بیش از حد شود. زرد رنگ جدایی و سردی است؛ پس دقت داشته باشید از آن به اندازه استفاده کنید تا این حس را در خود و افراد پیرامون‌تان ایجاد نکنید!


متاسفانه برخی مطالعات نشان داده که استفاده زیاد از رنگ زرد روشن می تواند چشم ها را تحریک کند، باعث اسهال شده، نوزاد را بی قرار می کند و با تحریک احساسات باعث اضطراب و عصبانیت در افراد خواهد شد.


رنگ های مناسب برای ست کردن با لباس زرد


ست لباس زرد و بنفش


رنگ بنفش مکمل رنگ اصلی زرد است و این ترکیب در کنار هم ترکیب رنگ کاملی را ایجاد می کند و همانطور که در عکس میبینید این رنگ ها در کنار هم میتوانند خیلی زیبا جلوه کنند ولی این بستگی به نظر شما دارد که در کجای لباستان از این رنگ ها کنار هم استفاده کنید.


ست کردن لباس زرد


ست کردن لباس زرد با آبی


یکی از بهترین ترکیب رنگ هایی که میشود ایجاد کرد در لباس، ترکیب رنگ زرد و آبی است. این رنگ ها در همه ی حالت های رنگی در کنار هم زیبا جلوه میکند و تضاد رنگی مناسب و متعادلی در کنار هم دارد. این به این معنی است که شما هر رنگ زرد را با هر رنگ آبی ست کنید، ترکیب رنگ زیبایی را ایجاد میکند.


رنگ زرد نماد چیست


ست لباس های زرد با مشکی


رنگ مشکی میتواند توجه را به سمت رنگ زرد جلب کند که این یعنی حتی اگر یک تکه ی کوچک هم از رنگ زرد استفاده بکنید، حتما دیده میشود.




مشکی با زرد


رنگ زرد در دکوراسیون داخلی


در استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون باید با دقت ویژه ای عمل کنید چون زرد در کنار نشاط، شفافیت و انرژی بخشی، این امکان را دارد که خشم و عصبانیت در محیط ایجاد کند؛ به همین دلیل باید با فکر و دقت سراغ دکوراسیون زرد بروید. اگر در این کار حرفه ای نیستید، بهتر است رنگ زرد را با رنگ های دیگری مثل سبز ملایم، سفید، خاکستری و… ترکیب کنید. اگر می خواهید دکوراسیونی با غالب رنگ زرد بسازید، حتما از طراحان داخلی و متخصصان این امر کمک بگیرید تا آرامش خانه شما با یک تغییر دکوراسیون ساده از دست نرود.


زرد فضای اتاق را گرم کرده و به آن انرژی می‌بخشد. می‌توان دیوار زرد را با مبلمان چوبی و سقف سفید استفاده کرد تا از نظر ترکیب رنگی هارمونی ایجاد شده چشم نواز باشد. استفاده از رنگ زرد در آشپزخانه می تواند رنگ مناسبی باشد چون رنگ مهیج است و باعث افزایش اشتها می شود.


رنگ زرد


روان‌شناسی رنگ زرد


رنگ زرد افزایش دهنده قدرت ذهنی، توانایی عقل و هوشیاری است. زرد، نورون‌ها (سلول‌های عصبی) را فعال می‌کند و انرژی عضلات را افزایش می‌دهد. اختلال در انرژی رنگ زرد در هر قسمت از بدن می‌تواند باعث فلج شدن یا کاهش توانایی حس و حرکت در آن عضو شود. رنگ زرد بر روی اعصاب و مغز اثر خوبی دارد. زرد، محرک حرکت و بهبودی اعصاب است.


رنگ زرد برای افراد افسرده و ملانکولیک (نوعی افسردگی) مفید است. در گذشته رنگ زرد را به عنوان رنگ زندگی می‌شناختند؛ و معتقد بودند که این رنگ، حالت خوشی، شادمانی و سبکی را ایجاد می‌کند. زرد، رنگ فهم و ادراک است. نور زرد طلایی برای ذهن و بدن، سلامتی بخش است و می‌توان از رنگ زرد برای افزایش قدرت یادگیری در افراد استفاده کرد.


رنگ زرد بیشترین حساسیت را در بینایی ما دارد. یا به عبارتی دیگر، چشمان ما نسبت به رنگ زرد از رنگ‌های دیگر حساس‌تر است. رنگ زرد، اولین رنگی است که توجه انسان را به خود جلب می‌کند. رنگ زرد، همچنین می‌تواند حالت اضطراب و تنش ذهنی را در انسان بدتر کند.


رنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مردم در اتاق‌های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند.



شخصیت شناسی افراد علاقه مند به رنگ زرد


به طور خلاصه افرادی که رنگ زرد را دوست دارند:


  1. خیلی خوب ارتباطات برقرار می کنند و به راحتی با دیگران دوست می شوند.

  2. این افراد بسیار پویا و محاسبه گر هستند.

  3. افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند به راحتی می خندند و با کار های خود دیگران را سرگرم می کنند (خودمانی بگوییم آن ها دلقک های واقعی زندگی هستند)

  4. اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند و بیشتر با عقل و منطق تصمیم می گیرند نه احساسات.

  5. اگر رنگ زرد را دوست دارید، نمی خواهید مثل دیگران باشید و سعی می کنید که خود را منحصر به فرد نشان دهید.


اگر رنگ زرد بر دلخواه‌های شما حاکم است به این معنی است که شما فرد شادزی و خوش گذرانی هستید و از هدایای زیبای زندگی لذت می‌برید. اما زرد افراطی می‌تواند موجب اضطراب و زود رنجی شود. زرد معرف طرز فکر بزدلانه نیز هست. رنگ‌های روشن‌تر و کرمی زرد باعث می‌شوند که شما احساس تازگی، طراوت، برازندگی و لذت بکنید در حالی که رنگ‌های تیره‌تر (سبز مایل به زرد) نشانگر حسادت و بیماری هستند.


رنگ زرد بهتر می‌تواند در غذاها و رستوران‌ها به کار رود چون اشتها را افزایش می‌دهد. هم چنین رنگ مسافرت سریع است چون انرژی آن با نرخ سریعی نوسان می‌کند. معتقدند که زرد میان افراد با هوش بالا، محبوب است.


جالب است بدانید؛ علاقمندان به رنگ زرد ذهن کسب و کاری دارند و دوست دارند بقیه متوجه تحصیل کرده بودن آن‌ها بشوند. آن‌ها می‌کوشند تا در هر زمینه‌ای که نیاز به توانایی ذهنی دارند موفق شوند. علاقمندان به رنگ زرد رهبران خوبی می‌شوند و معمولا ذهن خود را به شیوه‌ای نظام‌مند بکار می‌برند.


پیش از هر حرکتی آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند. بازی‌های استراتژیک مورد علاقه آن‌ها است. خصوصا به شطرنج علاقه‌ی زیادی دارند. احتمال دارد که دوستداران رنگ زرد کمی لجوج باشند. وقتی علاقه به رنگ زرد به سمت خردلی تمایل پیدا کند احساس می‌کنند تنها کسانی هستند که می‌توانند درست تصمیم بگیرند.


این باعث می‌شود بقیه کمی به انگیزه‌های آن‌ها مظنون شوند. علاقمندان واقعی به رنگ زرد بعد از بررسی تمامی نقطه نظرها، تصمیمات عاقلانه می‌گیرند. زن‌های علاقمند به رنگ زرد ترجیح می‌دهند به جای مادر بودن و خانه داری، بیشتر در کار تجارت باشند. اما در عین حال می‌توانند هر دو کار را با هم انجام دهند و با آن سازگار شوند.


وقتی این افراد تحت استرس و فشار روانی قرار می‌گیرند احساس می‌کنند نشان دادن احساسات نشانه ضعف و ضربه پذیری آنهاست. آن‌ها سعی می‌کنند کسی عرق را بر پیشانی آن‌ها نبیند. آن‌ها بیشتر با خودشان سرگرم هستند و افراد زیادی را در اطراف خود نگاه نمیدارند و معمولا تنها یک یا دو دوست خوب دارند.


این دوستان معمولا افرادی هستند که آن‌ها هم ذهن تجاری دارند. با این همه دوستداران واقعی رنگ زرد به کسی به غیر از خودشان تکیه نمی‌کنند. آن‌ها لباس‌های خوش دوخت را می‌پسندند و عموما خیلی حرفه‌ای لباس می‌پوشند. گر چه خانم‌ها ممکن است لوازم تزیینی درشتی را انتخاب کنند، اما ساده و شیک پوشند.


نام انواع سنگ های زرد رنگ


از جمله سنگ های به رنگ زرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :


  1. الماس زرد

  2. کهربا

  3. اوپال زرد

  4. کوارتز زرد

  5. پیریت رنگین کمانی

  6. یاقوت

  7. تیتانیت

  8. اسفالریت

  9. اسپودومن

  10. تورمالین

  11. زرگون


روانشناسی رنگ زرد


گل های زرد رنگ


در برخی موارد، گل به رنگ زرد را نشانه حسادت می دانند. از گل های به رنگ زرد در طبیعت می توان به موارد زیر اشاره کرد :


  1. گل آفتابگردان

  2. رز زرد

  3. گل داودی

  4. گل کوکب کوهی

  5. لاله زرد

  6. گل شیپوری زرد

  7. گل صد تومانی

  8. گل مرغ بهشتی

  9. گل نرگس

  10. ادریسی زرد

  11. زنبق

  12. ارکید زرد

  13. گل کالاندولا

  14. ختمی زرد

  15. میخک زرد

  16. گل آکاسیا

  17. تاج الملوک طلایی

  18. گل پامچال

  19. اشرفی


میوه های زرد رنگ


از جمله میوه های زرد رنگ در طبیعت می توان به موارد زیر اشاره کرد :


  1. سیب زرد

  2. زرد آلو

  3. آلو زرد

  4. گرمک

  5. انجیر زرد

  6. لیمو ترش

  7. گریپ فروت

  8. انبه

  9. پاپایا

  10. هلو

  11. گلابی

  12. آناناس

  13. هندوانه آناناسی


نماد و روانشناسی رنگ زرد


سبزیجات زرد رنگ


از جمله سبزیجات زرد رنگ در طبیعت می توان به موارد زیر اشاره نمود:


  1. فلفل دلمه زرد

  2. هویج زرد (زردک)

  3. کدو تنبل

  4. ذرت

  5. سیب زمینی شیرین


رنگ زرد نماد چیست


بیشتر بخوانید:


طالع بینی سوتین : رنگ سوتین دختران نشانه چیست ؟


بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق ولادت امام هادی در سال 99 چه روزی است ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *