مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

همه چیز درباره حساسیت غذایی در نوزادان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



حساسیت غذایی در نوزادان و درمان آن


تقریبا از هر 12 نوزاد 1 نوزاد حساسیت غذایی دارد و به نظر می رسد این مشکل بین نوزادان رایج تر هم می شود. حساسیت غذایی وقتی پیش می آید که سیستم ایمنی بدن به جای نادیده گرفتن پروتئین های مضر غذا سر در گم می شود و موجب تحریک یک واکنش آلرژیک و آزاد شدن ماده ای شیمیایی به نام هیستامین در بدن می شود.


این هیستامین است که باعث بروز علائم معمول آلرژی مثل کهیر یا ورم کردن می شود. واکنش های شدیدتر آنافیلاکسی نامیده می شود و ممکن است کشنده باشد.


علائم حساسیت غذایی در نوزادان و کودکان


علائم فوری حساسیت غذایی


علائم خفیف تا عادی حساسیت غذایی در نوزادان معمولا پوست، سیستم تنفس و روده ها را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل موارد زیر می شوند:


  • قرمزی صورت، کهیر، قرمزی خارش آور دور دهان یا چشم ها و خارش زبان که می تواند به کل بدن سرایت کند.

  • ورم کم به خصوص در لب ها، چشم ها و صورت

  • آبریزش یا گرفتگی بینی، عطسه و آب آمدن از چشم ها

  • حالت تهوع و استفراغ، گرفتگی شکم یا قولنج و اسهال

  • خارش گلو و دهان





علائم شدید حساسیت غذایی نوزادان (آنافیلاکسی)


این علائم که به درمان فوری دارویی نیاز دارند عبارتند از:


  • خس خس یا تنگی سینه، شبیه به حمله شدید آسمی

  • ورم زبان و گلو، تنگی لوله تنفسی. این مورد می تواند دلیل تنفس صدا دار نوزاد (به خصوص هنگام دم باشد)، سرفه یا تغییر صدای نوزاد پس از غذا خوردن

  • افت ناگهانی فشار خون نوزاد که منجر به شوک می شود

  • سر گیجه، اختلال حواس، غش کردن، از دست دادن هشیاری و گاهی اوقات بی هوشی


علائم حساسیت غذایی در نوزادان با تاخیر:


  • اگزما

  • رفلاکس، استفراغ سریع

  • رشد ضعیف

  • ورم روده کوچک

  • یبوست و یا اسهال

  • پاهای جمع شده در سینه با درد شکم

  • بی قراری و گریه مدام


بیشتر بچه ها تا 5 سالگی حساسیت غذایی دارند اگرچه بعضی حساسیت ها (مثل حساسیت به بادام زمینی یا غذاهای فصلی) احتمالا بیشتر ادامه پیدا کنند.


چه غذاهایی باعث حساسیت غذایی در نوزادان می شود؟


هر غذایی می تواند باعث آلرژی غذایی نوزادان شود اما بیشتر غذاهای حساسیت زا برای نوزادان که غذاهای فوق حساسیت زا نامیده می شوند شامل موارد زیر است:


  • تخم مرغ

  • شیر گاو

  • بادام زمینی

  • آجیل های درختی (گردو، آجیل برزیلی و بادام هندی)

  • دانه گندم

  • سویا

  • ماهی (ماهی تن، سالمون و ماهی روغن)

  • غذاهای دریایی (مثل شاه میگو، میگو و خرچنگ)


عوامل بروز حساسیت غذایی نوزادان چیست؟


به احتمال زیاد نوزادانی دچار حساسیت غذایی می شوند که والدین یا خواهر برادرشان هر نوع حساسیتی مثل تب یونجه، آسم حساسیتی، اگزما و همچنین یک حساسیت غذایی داشته باشند. دیگر عواملی که ریسک ایجاد حساسیت غذایی را دارند شامل موارد زیر است:


  • داشتن خواهر یا برادری با سابقه حساسیت به بادام زمینی

  • ادامه داشتن اگزمای خفیف تا شدید بر خلاف پیگیری توصیه های درمانی پزشک

  • داشتن واکنش آلرژیک به یک غذا یا خوراکی جدید

  • تشخیص یا آزمایش مثبت قبلی برای یک حساسیت غذایی


اگر نوزادتان در خطر بالایی برای یک حساسیت غذایی قبل از امتحان غذای کمکی یا غذایی جدید قرار دارد با پزشک عمومی یا یک پزشک متخصص آلرژی مشورت کنید. ممکن است بعضی نوزادان به مراقبت بیشتر و یک برنامه غذایی مخصوص احتیاج داشته باشند.


چطور می توان خطر افزایش حساسیت غذایی در نوزادان را کاهش داد؟


با اینکه به تحقیقات بیشتری نیاز است اما کارشناسان دریافته اند تغذیه نوزاد با غذاهای حساسیت زا بعد از 6 ماهگی ممکن است خطر افزایش حساسیت غذایی نوزاد را افزایش دهد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند بعضی از نوزادان که غذاهای حساسیت زا را زودتر می خورند خطر کمتری برای ابتلا به حساسیت غذایی دارند.


توصیه می شود والدین غذاهای کمکی به خصوص غذاهای حساسیت زا برای نوزاد را در سن 4 تا 6 ماهگی به نوزادانشان بدهند. با این حال تمام موارد زیر باید در نظر گرفته شود:


  • نوزاد از لحاظ وضعیت رشد برای غذاهای کمکی آماده است.

  • نوزادتان چند غذای اولیه معمول را امتحان کرده و هیچ حساسیتی نشان نداده است.

  • نوزادتان هیچ گونه عامل حساسیت زا مثل خواهر و برادری با حساسیت به بادام زمینی، اگزمای خفیف تا شدید با وجود درمان، واکنش های آلرژیک قبلی به یک غذای جدید یا تشخیص قبلی یک حساسیت غذایی نداشته است.


تشخیص غذاهای حساسیت زا برای نوزادان


شرایط هر نوزاد متفاوت است به همین دلیل بهتر است درباره شروع غذای کمکی و زمان تغذیه نوزاد با آن با دکتر مشورت کنید. دکتر نوزاد ممکن است به شما پیشنهاد دهد تغذیه نوزاد با غذای کمکی را با سبزیجات پوره شده، میوه ها، گوشت ها یا غلات غنی شده با آهن شروع کنید.


این خوراکی ها معمولا باعث حساسیت غذایی نوزادان نمی شود اما کارشناسان توصیه می کنند برای احتیاط به نشانه های حساسیت نوزادان بعد از مصرف این غذاها دقت داشته باشید.


وقتی غذایی جدید را برای تغذیه نوزاد شروع می کنید قبل از امتحان غذای بعدی 3 تا 5 روز به استفاده از همان غذا ادامه دهید. در این مدت احتمال بروز علائم حساسیت غذایی نوزاد وجود دارد. علاوه بر این بهتر است هر غذای کمکی نوزاد دارای یک جزء باشد تا تشخیص هر گونه آلرژی غذایی در نوزادان آسان تر شود.


پزشکان توصیه می کنند والدین غذای حساسیت زا برای نوزاد را اولین بار در خانه تست کنند تا در رستوران یا یک مهد کودک. بعضی از غذاها مثل بادام زمینی ممکن است فوری به محض خوردن باعث بروز حساسیت شوند. با مقدار کم شروع کنید و اگر نوزادتان به این غذاها واکنشی نشان نداد آرام آرام طی 3 یا 5 روز آینده به او از این غذا بیشتر بدهید.


تا قبل از 1 سالگی به نوزادتان عسل یا شیر گاو ندهید اما اضافه کردن محصولاتی مثل پنیر و ماست به غذای کمکی کودک که حاوی پروتئین فرآوری شده شیر هستند معمولا مشکلی ایجاد نمی کند.


توصیه های معمول برای تغذیه نوزاد با شیر مادر تا حد ممکن بعد از اینکه نوزاد خوردن غذاهای کمکی را شروع کرد به این دلیل است که شیر مادر احتمالا از خطر بروز واکنش غذایی در نوزاد با سابقه آلرژی در خانواده جلوگیری می کند.


با حساسیت کودک به بادام زمینی چه باید کرد؟


حساسیت کودک به بادام زمینی


قبل از افزودن بادام زمینی یا محصولات آن به خوراک کودک، مطمئن شوید کودکتان برای غذاهای کمکی آماده است و قبلا غذاهای معمول اولیه را بدون هیچ واکنش آلرژیکی خورده است. همچنین نباید بادام زمینی کامل، خرده های بادام زمینی یا تکه های بزرگ کره بادام زمینی به کودک داده شود (چون خطر خفه کردن نوزاد را به دنبال دارد).


به جای آن از کره نرم شده بادام زمینی در غذای نوزاد یا میان وعده های درست شده با کره بادام زمینی استفاده کنید.


تشخیص حساسیت غذایی در نوزاد


اگر فکر می کنید ممکن است کودکتان حساسیت غذایی داشته باشد با دکترش صحبت کنید. دکتر احتمالا آزمایش خون یا پوست را توصیه می کند. همچنین ممکن است کودکتان یک آزمایش چالش غذایی داشته باشد. در این آزمایش پزشک کودکتان در یک ویزیت غذاهای مشکوک را به کودک می دهد و بعد او را برای واکنشی آلرژیک زیر نظر می گیرد. این روش صحیح ترین راه تشخیص حساسیت غذایی در نظر گرفته می شود.


حساسیت غذایی نوزاد چطور درمان می شود؟


اگر حساسیت غذایی در نوزادتان تشخیص داده شود، محدود کردن و پرهیز از غذاهای حساسیت زا، درمان این مشکل است. برای درمان حساسیت غذایی نوزاد غذاهای مشکل ساز نباید مصرف شوند. همچنین اطلاعات کافی در این مورد به شما و نوزادتان کمک می کند. این اطلاعات شامل اطلاع از غذاهای حساسیت زا، اطلاعات برچسب های غذایی و تشخیص نشانه های اولیه واکنش حساسیت زا می شود.


با دکتر نوزادتان صحبت کنید تا برای احتیاط، درباره اقدام مناسب هنگام واکنش حساسیت غذایی اطلاعات لازم را داشته باشید. اگر حساسیت غذایی نوزاد خفیف باشد احتمالا می توانید با آنتی هیستامین این حساسیت را از بین ببرید. اگر نوزاد آلرژی غذایی شدید داشته باشد احتمالا دکتر یک اپینفرین تزریقی (دارویی که آنافیلاکسی را متوقف می کند) را تجویز می کند تا همیشه با خودتان داشته باشید.


مطمئن شوید پرستار بچه، اقوام، کارکنان مهد کودک درباره آلرژی او و غذاهایی که نباید به او داده شود اطلاع داشته باشند. به آنها بگویید اگر کودک به غذایی واکنش آلرژیک نشان داد دقیقا چه باید بکنند.


اگر کودک حساسیت غذایی داشته باشد چه باید کرد؟


اگر متوجه هر علامتی مثل کهیر، جوش، اگزما، استفراغ یا اسهال چند دقیقه یا چند ساعت بعد از اینکه کودکتان غذایی جدید خورد شدید سریع با دکتر تماس بگیرید. او می تواند به شما بگوید اگر این علائم ناگهان شدید تر شد چه باید بکنید. اگر متوجه شدید نوزادتان بعد از خوردن غذایی خس خس می کند یا مشکل تنفسی دارد یا اگر صورتش، لب ها یا زبانش ورم کرد با اورژانس تماس بگیرید.


از شیر گرفتن نوزاد و حساسیت های غذایی او


توصیه می شود غذاهایی با حساسیت بالا برای نوزاد مثل شیر، تخم مرغ، دانه گندم، گلوتن، سویا، ماهی، غذاهای دریایی، بادام زمینی، آجیل های درختی و دانه ها از 6 ماهگی به نوزاد داده شود.


هیچ مدرکی وجود ندارد که شروع تغذیه نوزاد با غذای کمکی بعد از 6 ماهگی را تایید کند. این غذاها باید در زمانی مشخص با یک فاصله 3 روزه بین هر غذای جدید به نوزاد داده شود. به این ترتیب تشخیص هر غذایی که باعث بروز واکنش شود آسان تر می شود.


دقت داشته باشید که کودکتان در مدت تغذیه با غذاهای کمکی باید سالم و بدون واکنش آلرژیک به غذا باشد. البته اگر در این مدت تب داشته باشد، تازه واکسن زده باشد یا سرماخوردگی و سرفه داشته باشد نمی توان به علائمی که بروز داده می شود به عنوان واکنش های حساسیت غذایی اعتماد کرد.


زمانی که کودک خوردن مواد غذایی را به صورت جداگانه امتحان کرد می توانید مخلوط کردن آنها را برای ایجاد تنوع در خوراک نوزاد شروع کنید.


ممکن است یادداشت کردن غذاها و علائم واکنش های غذایی برای تشخیص هر غذایی که باعث بروز واکنش غذایی نوزاد می شود مفید باشد. در اواخر 12 ماهگی، نوزادتان باید هر نوع غذای معمول را که ممکن است حساسیت زا باشد امتحان کرده باشد.


بیشتر بخوانید:


تغذیه تکمیلی و غذای کمکی نوزاد،برای تغذیه مکمل نوزادتان حتما این …


حساسیت دارویی در کودکان و راههای پیشگیری از آن


انواع آلرژی و حساسیت در کودکان و درمان این عارضه


بیشتر بخوانید  12 درمان خانگی پشه گزیدگی کودکان
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *