همه روش‌های فریز کردن سیب زمینی [خام، پوره، پخته و سرخ شده ]


قبل از شروع، چند نکته وجود دارد که باید در مورد فریز کردن سیب‌زمینی بدانید؛ ارزان است، راحت است، و همچنین خوشمزه است. فریز کردن سیب‌زمینی پخته شده هیچ تاثیر منفی بر طعم یا بافت آشپزی ندارد و در برخی موارد به تردی لذیذسیب‌زمینی نیز می‌افزاید که سیب‌زمینی را بسیار خوشمزه و لذیذ می‌کند.

فقط یک قانون طلایی که باید به خاطر بسپارید: معمولا نیازی نیست سیب‌زمینی‌های فریز شده‌ی خود را قبل از اینکه دوباره بپزید یخ زدایی کنید. فقط سیب زمینی کامل منجمد تنها نوعی است که باید قبل از پختن در فر یا مایکروویو یخ زدایی شود.

بیشتر بخوانید: روش صحیح و اصولی فریز کردن مواد غذایی در خانه

فریز کردن سیب‌زمینی

فریز کردن سیب‌زمینی

قبل از شروع مراحل فریز کردن سیب‌زمینی، آن‌ها را به هر شکلی که قصد استفاده از آنها را دارید برش دهید و مستقیماا در آب سرد با یک قاشق غذاخوری آب لیمو یا سرکه مقطر قرار دهید. نگران نباشید؛ این مرحله بر طعم سیب زمینی شما تأثیری نخواهد گذاشت. فقط از اکسید شدن (قهوه‌ای شدن) آن‌ها جلوگیری می کند.

همچنین به خاطر داشته باشید که زمانی که سیب‌زمینی‌ها تا حدودی پخته شدند، آن ها را به سرعت سرد کنید تا پخت متوقف شود. برای این کار سیب‌زمینی‌ها را اگر آب‌پز شده بود آبکش کنید و روی سینی فری که کمی با اسپری نچسب اسپری شده است در یک لایه پهن کنید و در فریزر بگذارید. قبل از گذاشتن در کیسه یا ظرف فریزر و قرار دادن مجدد در فریزر، در صورت تمایل سیب‌زمینی را می‌توانید مزه دار کنید. ابتدا کمی روغن نباتی روی آن‌ها اسپری کنید و سپس ادویه مورد علاقه خود را بپاشید. 

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

فریز کردن سیب‌زمینی کامل و مکعبی

نکته: سیب‌زمینی خام را هرگز نباید! به صورت خام فریز کرد چون مقدار زیادی آب دارد که هنگام یخ زدایی و ذوب شدن، بافتی دانه دار و له شده خواهند داشت. 

  1. سیب‌زمینی را پوست بگیرید و به نصف یا به شکل مکعبی خرد کنید.
  2. یک قابلمه آب را به جوش بیاورید، با کمی نمک مزه دار کنید و سیب‌زمینی‌ها را داخل آن بریزید. زمان پخت بسته به اندازه سیب زمینی متفاوت است. مکعب‌های کوچک فقط ۲-۳ دقیقه زمان نیاز دارند اما سیب‌زمینی‌های کامل یا نصف شده تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند.
  3. یک کاسه آب یخ آماده داشته باشید. پس از جوشاندن، بلافاصله سیب‌زمینی‌ها را در آب یخ بریزید تا فرآیند پخت متوقف شود و سپس آن‌ها را در آبکش بریزید و بگذارید کاملا خنک شود سپس خشک کنید.
  4. هر تکه سیب‌زمینی را در یک لایه روی سینی فر پهن کنید تا به همدیگر نچسبند، روی سینی را بپوشانید و تا ۱۲ ساعت در فریزر قرار دهید تا فریز شوند.
  5. سیب‌زمینی‌ها را در کیسه‌ای قرار دهید، سپس برچسب بزنید تا فراموش نکنید که چه هستند (و چه زمانی فریز شده‌اند) و در فریزر بگذارید و تا ۳ ماه نگه دارید.
فریز کردن سیب‌زمینی خام

فریز کردن سیب‌زمینی پخته

مانند سایر باقیمانده‌های مواد غذایی، می‌توانید سیب‌زمینی‌های پخته شده را با خیال راحت در فریزر نگهداری کنید و آن‌ها را برای وعده‌های غذایی آینده نگهداری کنید.

  1. سیب‌زمینی‌های پخته خود را تا زمانی که داخل آن نرم شده و پوست آن چروکیده و ترد شود بپزید. پس از خنک شدن کامل، هر کدام را در فویل بپیچید.
  2. سیب‌زمینی‌های بسته بندی شده با فویل را در یک ظرف پلاستیکی قرار دهید، که بوها و طعم‌های دیگر در فریزر به آن‌ها نرسد و تا ۳ ماه فریز کنید و هنگام استفاده با همان فویل در فر بگذارید و گرم کنید و سپس نوش جان کنید.
بیشتر بخوانید  انتخاب محل مصرف مالیات توسط مالیات‌دهندگان عملیاتی شد
فریز کردن سیب‌زمینی پخته

بیشتر بخوانید: فریز کردن غذاهای پخته | زمان نگهداری هر غذا در فریزر چقدر است؟

فریز کردن سیب‌زمینی سرخ شده (یا چیپس خانگی)

  1. سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید (یا نه، بسته به ذائقه خود)، سپس به اندازه و شکل دلخواه خود خرد کنید.
  2. اگر می‌خواهید سیب‌زمینی شما برشته و کبابی مانند باشد، ۵ دقیقه، و در غیر این صورت ۲ دقیقه سیب‌زمینی‌ها را در آب جوش بریزید و سپس آن‌ها را در آب یخ فرو کنید، سپس در آبکش ریخته و خشک کنید.
  3. مقداری روغن را در یک ماهیتابه ریخته و داغ کنید، سپس سیب‌زمینی‌های خود را برای مدت کوتاهی در روغن داغ بریزید و تفت دهید و سپس چند دقیقه در فر بپزید.
  4. سیب‌زمینی‌ها را روی سینی فر صاف ریخته و روی آن‌ها را بپوشانید و ۶ ساعت در فریزر بگذارید. سپس در کیسه فریزر ریخته و در فریزر نگهداری کنید. 

نکته: فریز کرن بافت سیب‌زمینی برشته و چیپس را بهبود می بخشد و مرکز نرم‌تر و لطیف‌تر و پوششی فوق‌العاده ترد ایجاد می‌کند. اما مراقب باشید که هرگز آن‌ها را قبل از پختن یخ زدایی نکنید. صرفا با روغن تفت داده و سرخ کنید.

فریز کردن سیب‌زمینی سرخ شده

فریز کردن پوره سیب‌زمینی

  1. پوره سیب‌زمینی خود را همانطور که دوست دارید درست کنید.
  2. پس از پخته شدن پوره، باید خنک شود. پوره خود را در یک کاسه عمیق بریزید، سپس کاسه را در ظرفی پر از آب سرد قرار دهید و اجازه دهید درجه حرارت حداقل به دمای اتاق برسد.
  3. پوره خود را به قسمت‌های یک نفره تقسیم کنید تا مقدار دقیق مورد نیاز خود را هربار مصرف کنید. هر قسمت را در کیسه‌ مناسب فریزر قرار دهید و سپس هوای اضافی را خارج کنید و هر قسمت را تا حد امکان صاف کنید (تا فضای زیادی در فریزر شما اشغال نکند). وقتی می‌خواهید پوره سیب‌زمینی فریز شده‌ی خود را بخورید، به سادگی آن را در تابه‌ای با کمی کره یا خامه اضافه بریزید، هم بزنید و حرارت دهید.
بیشتر بخوانید  برنامه تحولی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر تدوین شود- اخبار بوشهر - اخبار استانها تسنیم
فریز کردن پوره سیب‌زمینی

شما چه روش دیگری را برای فریز کردن سیب‌زمینی می‌شناسید که به ما و همراهان ستاره معرفی کنید؟

راستی! آیا می‌دانید چگونه رب خانگی را تهیه کرده و در فریزر فریز کنید؟

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید