مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

همه تحریم های آمریکا علیه سپاه

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فهرست تحریم های آمریکا علیه سپاه

دلگرم کننده: سپاه پاسداران از سال 2007 به دلیل نقشش در برنامه هسته ای و توسعه ایران توسط ایالات متحده تحریم شده است و طی 12 سال گذشته چندین بار در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اخیر رسماً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» اعلام کرد. این اولین بار است که کاخ سفید رسما یک نیروی مسلح خارجی یک کشور خارجی را “سازمان تروریستی” اعلام می کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: امروز برنامه دولت خود را برای پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله نیروی قدس در سازمان های تروریستی خارجی به طور رسمی اعلام می کنم.

اما این اولین تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های پس از انقلاب نیست و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 2007 به دلیل نقشش در برنامه هسته‌ای و توسعه ایران تحت تحریم آمریکا قرار دارد. پس از قیام 1988، دولت اوباما او را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرد.

آخرین تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سال 1396 برمی گردد، زمانی که وزارت خزانه داری آمریکا بر اساس فرمان اجرایی 13224 ریاست جمهوری، چندین بار سپاه را به منظور مبارزه با تروریسم جهانی تحریم کرد.[1]

علاوه بر تحریم عمومی سپاه، افراد و نهادهای مرتبط با این سازمان نیز چندین بار در مقاطع مختلف تحریم شده اند.


تحریم های آمریکا علیه سپاه


از هی قاسم تا عزیز در لیست تحریم های آمریکا

یکی از اولین فرماندهان سپاه که در فروردین 89 به فهرست تحریم های آمریکا اضافه شد، محمدرضا نکدی، فرمانده پایگاه مستضعفان بود.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی میلاد محمدی فوتبالیست معروف و همسرش + عکس های ازدواج میلاد محمدی

در شهریور ۱۳۸۹ سردا محمدعلی (عزیز) جعفری به همراه حجت الاسلام حسین طیب، فرمانده سپاه و مسئول اطلاعات سپاه وارد فهرست تحریم های آمریکا شدند.

در ماه مه 2011، ایالات متحده یکی دیگر از فرماندهان بلندپایه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم های خود به عنوان بخشی از سرکوب دولت بشار اسد قرار داد.

در سال 2012، عبدالله العراقی، معاون فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم ها قرار گرفت.

در سال 1397، وزارت خزانه‌داری آمریکا و متحدان عرب آمریکا در خلیج فارس، پنج فرمانده دیگر سپاه پاسداران را به فهرست تحریم‌های بین‌المللی خود اضافه کردند. این دو ایرانی «محمد ابراهیم اوحدی» و «اسماعیل رضوی» بودند.


نیروهای قدس و سایر سازمان های وابسته به سپاه تحریم شده اند

در سپتامبر 2017، آمریکایی‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی در فهرست تحریم‌ها قرار دادند. دونالد ترامپ امروز، ۲۲ مهر، زمانی که سیاست جدید خود در قبال بورژوازی را اعلام کرد، تاکید کرد که از وزارت دارایی آمریکا خواسته است سپاه را تحریم کند.

همچنین چهار شرکت وابسته به سپاه شامل شهید علم الهدی، فنامی و رستافان به دلیل ارائه خدمات فنی و مسلحانه به سپاه و برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم های وزارت دارایی اضافه شده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که پیش از این در 27 تیر 96، دو سازمان از جمله سازمان خودکفایی جهاد سپاه و مرکز تحقیقات باکرالعلوم تحریم شده بودند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در سپتامبر 2016، بانک ها و شرکت های وابسته به بنیاد تعاون بسیج نیز در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفتند. این سازمان ها به دلیل آنچه نقض حقوق بشر نامیده می شود، تحریم می شوند.

بیشتر بخوانید  آیا آنفولانزای جدید مهار شده ؟

اما مهمترین تحریم های آمریکا علیه سپاه مربوط به قانون معروف به کاجا است. اگرچه درباره کاجا اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته است، اما به طور کلی می توان گفت که دولت آمریکا دو لیست برای دسته بندی افراد و نهادها دارد که آنها را تروریستی یا تروریستی می نامد. نام سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد برای اولین بار در یکی از این دو لیست قرار گرفت. البته نام سپاه قدس قبلا در این لیست بود.


این دو لیست چیست؟

1. موسسات تروریستی خارجی (Brefs): این مهم ترین فهرست گروه هایی است که آمریکا آنها را تروریستی می نامد و مسئولیت آن بر عهده وزارت خارجه است. معنای دیگر قرار گرفتن در این لیست رویارویی نظامی و دفاعی با نیروهای آمریکایی است. مجاهدین کلک زمانی در لیست بود، اما اکنون نام آن حذف شده است.

2. افراد یا نهادهایی که به عنوان تروریست های جهانی شناخته می شوند (به گواه تروریسم): این لیست از نظر پیامدهای بین المللی یک پله پایین تر است. این فهرست در سال 2001 با دستور اجرایی جورج دبلیو. بوش شماره 13224. بر اساس این فرمان، اکنون دونالد ترامپ دستور داده نام سپاه پاسداران به این فهرست اضافه شود. نیروهای سپاه قدس قبلاً در لیست بودند.

در پایان لازم به ذکر است که به گفته آمریکایی ها، طبق قانون کاسی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور آشکار در لیست دوم و به دلیل حمایت از تروریسم تحریم شده بود.

اما بیانیه اخیر ترامپ، سپاه را در صدر فهرست قرار داده و قطعا این سازمان را «تروریستی» اعلام می کند.

بیشتر بخوانید  خاطرات زیبا و عاشقانه سریال 31


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *