همه آن‌چه که باید راجع به بیمه سلامت بدانید



آنچه دیگران می خوانند:


به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هزینه های درمان و جراحی به ویژه در سال های اخیر سر به فلک کشیده است و در جامعه امروز ایران افرادی هستند که هیچ پوششی ندارند. بیمه آنها ندارند این افراد برای پرداخت هزینه درمان با مشکلات زیادی روبرو هستند. بیمه سلامت که برای این افراد در نظر گرفته شده است، در واقع کمک به اقشار ضعیف جامعه است تا بتوانند از خدمات پزشکی استفاده کنند. این بیمه در سال 1392 برای افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند و به دلیل هزینه ها نمی توانند بیماری خود را درمان کنند راه اندازی شد. حتی اگر جزو افراد تحت پوشش سازمان باشید بیمه اجتماعی در صورتی که از خدمات این سازمان استفاده کرده یا در حال حاضر استفاده نمی کنید می توانید در این بیمه ثبت نام کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

برای اطلاع از بیمه بازنشستگی با نصب اپلیکیشن کارمنتو و تماس با قسمت مشاوره بیمه و قانون کار از کارشناسان این حوزه مشاوره بگیرید.

سازمان بیمه سلامت خدمات این بیمه را به لایه های مختلفی ارائه می کند که در ادامه به هر یک از آنها می پردازیم.

بیمه سلامت عمومی

این بیمه نامه تحت شرایط خاصی برای اشخاص به صورت رایگان صادر می شود و مشمولان این بیمه می توانند از کلیه خدمات درمانی استفاده کنند. هنگام ثبت نام برای درخواست این بیمه نامه نباید تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار بگیرید، حقوق فردی که در این بیمه نامه ثبت نام می کند باید حداقل 40 درصد کمتر از حقوق مصوب در یک سال باشد. مراکز بیمه سلامت قبل از صدور بیمه نامه به ارزیابی حقوق افراد می پردازند و در صورت تایید، بیمه نامه به صورت رایگان برای فرد صادر می شود و در غیر این صورت مبلغ مشخصی از فرد اخذ می شود. این بیمه نامه به صورت خانوادگی صادر می شود. مگر اینکه افراد فقط تحت پوشش بیمه دیگری باشند که در این صورت بیمه نامه به صورت انفرادی صادر می شود.

اگر فردی به غیر از سرطان به بیماری دیگری مبتلا باشد می تواند به صورت رایگان از خدمات پزشکی استفاده کند. افرادی که از خدمات این بیمه استفاده می کنند نمی توانند تحت پوشش سازمان های خصوصی قرار بگیرند و از آنها دفترچه دریافت کنند. اما اگر از پوشش سازمان های بیمه خصوصی خارج شوند، می توانند برای بیمه همگانی ثبت نام کنند. این بیمه نیازی به سیستم ارجاع ندارد و هر زمان که بخواهید می توانید به متخصص مراجعه کنید. اگر افرادی بخواهند این بیمه را به صورت انفرادی ثبت کنند باید به سن قانونی رسیده باشند.

بیشتر بخوانید  لیسانس در اختلاف سایپا و استقلال

بیمه سلامت روستاییان

بیمه درمانی روستایی برای افرادی است که در شهرها و مناطق روستایی کمتر از 20000 نفر ساکن هستند. این بیمه زیرمجموعه بیمه همگانی است و به صورت رایگان برای افراد صادر می شود. کلیه هزینه های درمانی افراد تحت پوشش این بیمه رایگان بوده و البته مانند بیمه همگانی فقط در مراکز درمانی دولتی انجام می شود.

بیمه سلامت ایرانیان

مردم می توانند سالانه 600 هزار تومان برای استفاده از خدمات درمانی در مراکز تحت پوشش بیمه به مدت یک سال پرداخت کنند. البته افراد در زمان ثبت نام نباید تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار گیرند. اگر دستمزد افراد حداقل هر سال بین 40 تا 100 درصد کمتر از حقوق آنها باشد، 50 درصد تخفیف خواهند داشت. این بیمه به عنوان بیمه خانواده نیز صادر می شود. مگر اینکه اعضای خانواده به طور جداگانه تحت پوشش سایر بیمه ها قرار گیرند، در این صورت ثبت نام بیمه به صورت انفرادی انجام می شود. نکته مثبت بیمه سلامت ایرانیان این است که می توانید از خدمات مراکز درمانی دولتی و خصوصی استفاده کنید.

افراد بر خلاف بیمه همگانی می توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی سایر سازمان های بیمه گر در این بیمه قرار گیرند. پسران بالای 18 سال که از خانواده خود حمایت نمی کنند می توانند به صورت انفرادی برای این بیمه نامه اقدام کنند. خانواده های شهدا و ایثارگران، افراد تحت پوشش کمک های اجتماعی، خانواده های جانبازان و کارکنان دولت که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، می توانند برای بیمه ایرانیان اقدام کنند.

بیمه سلامت کارکنان دولت

همچنین افرادی هستند که به عنوان کارمند دولتی شناخته می شوند، اما تحت پوشش هیچ گونه بیمه درمانی و اجتماعی نیستند. این افراد ممکن است تحت پوشش بیمه درمانی نیز باشند. خدمات درمانی این بیمه برای کلیه اعضای خانواده و افراد تحت تکفل قابل استفاده است.

بیمه درمانی سایر طبقات

خانواده های جانبازان، مددجویان تشکل های اجتماعی، طلاب حوزه علمیه، دانشجویان و ایثارگران از جمله گروه هایی هستند که با پرداخت درصدی از حق بیمه می توانند از خدمات درمانی ارائه شده توسط این بیمه استفاده کنند.

مزایا و معایب بیمه درمانی

مزایای بیمه درمانی به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید  فال انبیا امروز | دعاهات به لطف خدا مستجاب شد! | از این معجزه خدا غافل نشو + تفسیر دقیق

هزینه کمتری دارد و شما کمترین حق بیمه را نسبت به سایر بیمه ها پرداخت می کنید.

حق بیمه سالانه دریافت می شود و شما می توانید تا یک سال از خدمات پزشکی استفاده کنید. بعد از یک سال باید دوباره بیمه را تمدید کنید.

بیماری های مختلف را پوشش می دهد.

با بیمارستان ها، مراکز درمانی و داروخانه ها قرارداد دارد.

مردم می توانند با پرداخت حق بیمه ویژه از خدمات اضافی بیمه بهره مند شوند.

بیمه سلامت علاوه بر تمام مزایایی که به مخاطبان خود ارائه می دهد، دارای معایبی نیز می باشد:

در این بیمه اولویت افراد لحاظ نشده است.

برای دریافت خدمات بیشتر و تحت پوشش بیمه تکمیلی، باید حق بیمه بیشتری بپردازید.

بیمه سلامت فقط خدمات درمانی ارائه می کند و مانند سایر بیمه ها، خدمات و مستمری به بیمه شده تعلق نمی گیرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام بیمه سلامت

برای ثبت نام و استفاده از خدمات درمانی تحت این بیمه نامه به مدارک زیر نیاز دارید:

مدارک شناسایی شامل کارت ملی و شناسنامه سرپرست خانوار و کلیه اعضای خانواده

تصویر اسکن شده سرپرست خانوار

کد پستی و آدرس کامل و شماره تلفن

مراحل ثبت نام بیمه سلامت

اگر جزو افرادی هستید که شرایط لازم برای بیمه سلامت را دارید، برای ثبت نام باید مراحل زیر را طی کنید:

وارد سامانه hir.ihio.gov.ir شده و سپس بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

شماره ملی و عبارت امنیتی را در فیلدهای مربوطه وارد کرده و مرحله بعدی را کلیک کنید.

نام، نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، وضعیت تأهل، شماره تلفن را وارد کنید و بعد از آن عکس سرپرست خانوار را آپلود کنید و آدرس سرپرست را وارد کنید و مرحله بعد را کلیک کنید.

برای دریافت دفترچه بیمه کد پستی را وارد کرده و پس از انتخاب منطقه جغرافیایی استان مورد نظر را انتخاب و بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

ثبت نام آنلاین شما به همین راحتی در سیستم ثبت می شود.

چگونه تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیریم؟

افراد به دو صورت حضوری و غیرحضوری می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. در قسمت قبل نحوه ثبت عدم وجود این بیمه به طور کامل بررسی شد. در روش حضوری افراد می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور به همراه مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) کلیه اعضای خانواده نسبت به ثبت نام اقدام کنند. اتباع خارجی نیز می توانند مشمول این بیمه شوند اما لازم به ذکر است که میزان حق بیمه این افراد دو برابر مبلغ حق بیمه برای ایرانیان است.

بیشتر بخوانید  اسرائیل تصمیم تازه خود در قبال غزه را اعلام کرد

تفاوت بیمه درمانی و تامین اجتماعی

مهمترین و تنها تفاوت بیمه اجتماعی و درمانی در بازنشستگی است. در بیمه های اجتماعی 9 درصد از دستمزد و مزایای اشخاص حقیقی به عنوان حق بیمه دریافت می شود که بسیار بیشتر از حق بیمه دریافتی بیمه سلامت است. به این ترتیب درآمد سازمان تامین اجتماعی بسیار بیشتر از درآمد بیمه سلامت است و موظف به ارائه خدمات مستمری به مردم است. بنابراین طبیعی است که یک مستمری بگیر بیمه درمانی نداشته باشد. البته این موضوع برای بسیاری از افراد اهمیت چندانی ندارد و بیشتر جنبه های درمانی این بیمه به افراد توجه دارد.

بیمه گران سلامت از چه خدماتی می توانند بهره مند شوند؟

خدمات درمانی این بیمه برای افراد در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی، درمان های بیمارستانی و سرپایی، رادیولوژی، زایشگاه ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، مراکز پاراکلینیکی و کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد این بیمه قابل استفاده می باشد.

آیا بیماران درمانی نیز مشمول بیمه سلامت هستند؟

برخی از افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند هموفیلی، تالاسمی، پیوند کلیه، ام اس و دیالیز می توانند تحت پوشش این بیمه قرار گرفته و از خدمات درمانی آن بهره مند شوند. همچنین توجه داشته باشید که این بیمه متاسفانه خدمات شیمی درمانی را پوشش نمی دهد و افراد مبتلا به سرطان باید از بیمه های دیگر استفاده کنند.

در حال حاضر حدود 7 میلیون ایرانی تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستند و برای پرداخت هزینه های درمان با مشکلات زیادی مواجه هستند. به همین دلیل، دولت برای حمایت از این افراد و امکان استفاده از خدمات پزشکی، سیستم بیمه سلامت راه اندازی کرده است. اگر جزو افرادی هستید که تحت پوشش تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، خدمات پزشکی و … نیستند. و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید. این مجموعه با کمک مشاوران مجرب این امکان را به شما می دهد تا در کمترین زمان ممکن مشاوره های لازم را دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید