همه‌چیز درباره نفقه/ نفقه شامل چه مواردی است؟



آنچه دیگران می خوانند:

طبق احکام شرعی و قانونی یکی از وظایف مرد پرداخت نفقه به زن و فرزندان است. انجام این تکلیف توسط مرد مستلزم ضمانت اجرای قانونی عدم پرداخت نفقه و ضمانت اجرای کیفری اعراض از نفقه است; یعنی اگر زوجه به تعهدات زناشویی خود عمل کند و نفقه دریافت نکند می تواند از دادگاه تقاضای نفقه کند و در صورت عدم پرداخت می تواند تعقیب کیفری زوج را درخواست کند. نفقه غیر از زوجه به گروه دیگری یعنی اقارب در خط عمودی تعلق می گیرد.

طبق قانون مدنی دو دسته از افراد مستحق نفقه هستند. بنابراین در تعیین این افراد می توان ابهام داشت. همچنین این سؤال که نفقه شامل چه مواردی می شود و نحوه تعیین میزان آن از جمله سؤالاتی است که معمولاً افراد در مورد نفقه با آن سروکار دارند.

نفقه چیست؟

ادامه زندگی خانوادگی، تامین هزینه های مربوط به آن ضروری است. مخارج لازم برای زندگی را نفقه می گویند. طبق موادی از قانون مدنی نفقه به دو دسته زوج و اقارب در خط عمودی تعلق می گیرد. نفقه کودک حمایت نسبی محسوب می شود و تابع قوانین و مقررات آن است.

در مورد پرداخت نفقه زوجه مقرر شده است که به تعهدات زوجیت که تمکین نیز می باشد عمل کند و در صورت امتناع زوجه به او نفقه تعلق نمی گیرد. در رابطه با حمایت از اقارب در خط عمودی، توان مالی مصرف کننده و عدم توانایی نفقه گیرنده در انجام فعالیت های تامین وسایل زندگی از شرایط دریافت حمایت است.

بیشتر بخوانید  ‌رئیس دولت مردد کابینه بلاتکلیف

چه کسانی مستحق نفقه هستند؟

نفقه اقارب در خط عمودی: طبق ماده 1196 قانون مدنی «در روابط بین اقارب فقط اقارب در خط عمودی اعم از صعودی یا نزولی مکلف به تأمین معاف هستند». منظور از خویشاوندان در خط عمودی خویشاوندان خویشاوندی است که ترتیب آنها یکی پس از دیگری و نسل به نسل قرار می گیرد که شامل پدربزرگ، مادربزرگ، پدر، مادر، فرزند، نوه و فرزندان درجات پایین می باشد. طبق این ماده قانونی، روابط سببی و تراضی مشمول دریافت نفقه نمی باشد. همچنین اقوام واقع در خط افقی که شامل خواهر، برادر، خاله، عمو و … می باشند مشمول موارد این ماده نمی باشند.

نفقه طفل از حکم نفقه اقارب در خط عمودی است و به همین دلیل حق نفقه دارد. ضمناً در ماده 1199 قانون مدنی، قانونگذار پدر را در صورت داشتن تمکن مالی ملزم به پرداخت نفقه کرده است. البته اگر پدر تمکن مالی نداشته باشد، پرداخت نفقه بر عهده اجداد پدری یعنی مادر است که این ماده بر پرداخت نفقه فرزند تاکید دارد.

نفقه زوجه: طبق ماده 1106 قانون مدنی، در نکاح دائم، نفقه زوجه از وظایف زوج است که در زمان نکاح آن را بر عهده می گیرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت امتناع زن از انجام وظایف زناشویی بلامانع است، حق نفقه نخواهد داشت، بنابراین دریافت نفقه، انجام وظایف زناشویی و تمکین از شوهر ضروری است.

نفقه شامل چه مواردی می شود؟

ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی تکلیف را تعیین کرد. بر اساس این ماده: «نفقه عبارت است از کلیه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل مسکن، پوشاک، خوراک، اثاثیه منزل، هزینه‌های پزشکی و بهداشتی و خادمین در صورت عادت یا ضرورت به دلیل نیاز یا نیاز. بیماری.” “

بیشتر بخوانید  غیبت دانش آموزان در هفته اول مهر ماه مجاز است؟

البته مصادیق نفقه مذکور در این ماده اختصاصی نیست. به این معنا که نفقه فقط شامل این موارد نمی شود; بلکه شامل تمام نیازهایی است که زن به طور معمول به آن نیاز دارد و با حیثیت او نیز متناسب است.

هزينه تحصيل زوجه و تحصيلات و مخارج زوجه جزء نفقه زن محسوب نمي شود و لذا پرداخت آن بر عهده شوهر او نيست. در مورد فرزند هزینه تحصیل جزء نفقه او محسوب می شود. با این حال، هزینه ها و هزینه های مدرسه بخشی از حمایت از کودکان در نظر گرفته نمی شود.

در فصل خانواده قانون مدنی، در ماده ۱۲۰۴ قانون مدنی، قانونگذار موارد مربوط به نفقه اقارب را چنین پیش بینی کرده است: «نفقه اقارب عبارت است از: مسکن، البسه، غذا و اثاثیه منزل در حدود. ارضای حوائج با توجه به استطاعت انفاق.» علاوه بر این، شارع لزوم دریافت نفقه را مشروط به دو شرط دانسته است. تمکن مالی مصرف کننده و ناتوانی نفقه گیرنده از کار برای امرار معاش و تأمین معاش.

مقدار نفقه


دیدگاهتان را بنویسید