هفت نفر بر اثر تب کریمه کنگو در عراق جان باختند



مقامات بهداشتی در استان دی کار عراق می گویند که از ابتدای سال گذشته تاکنون پنج نفر بر اثر ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بر اثر تماس با گاو جان خود را از دست داده اند. به گفته وزارت بهداشت، تحقیقات در حال انجام است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، حسین ریاض، مدیر بهداشت عمومی استان ذی کار عراق روز دوشنبه (11 آوریل) گفت: «سه مورد مرگ در سال گذشته و در ماه های اول سال جاری رخ داد. ذی کار، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ثبت شد و نفر هشتم به شدت بیمار و در بیمارستان بستری شد.

استان ذی کار در جنوب عراق واقع شده و جمعیت روستایی و عشایری زیادی دارد. این استان به دلیل پرورش گاو، گوسفند، گاومیش و بز که همگی ناقلان احتمالی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند، شهرت دارد.

دی کار، مدیر بخش صحت عامه گفت که همه قربانیان در مزارع کار می کردند و آخرین مورد مرگ در ابتدای سال ثبت شد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، این بیماری از طریق کنه منتقل می شود و باعث خونریزی شدید می شود. مردم اغلب پس از تماس با خون حیوانات آلوده، معمولاً پس از ذبح دام، مبتلا می شوند.

این بیماری همچنین می تواند از طریق “خون، ترشحات، اندام ها یا سایر مایعات بدن افراد آلوده” به انسان منتقل شود.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باعث ایجاد بیماری شدید در انسان می شود و فراوانی آن در بیمارستان بسیار زیاد است و علائم آن تب، درد عضلانی، سردرد شدید و خونریزی عمومی در بدن است. بین 10 تا 40 درصد بیماران می میرند.

بیشتر بخوانید  جواد عزتی در کنسرت علیرضا قربانی با چهره شکسته پیداش شد

به گفته حسین ریاض، تعداد گاوهای آلوده مشخص نیست و ممکن است گاوها بدون معاینه دامپزشکی از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل شده باشند.

سیف البدر، سخنگوی وزارت بهداشت عراق در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه این خبر را تایید کرد و گفت که این موضوع توسط مقامات بهداشتی عراق رصد می شود.

نام این بیماری ویروسی از مشاهده همزمان در کریمه و کنگو گرفته شده است. کریمه کنگو واکسن ندارد اما دارویی به نام ریباویرین که برای درمان هپاتیت C نیز استفاده می شود تا حدودی مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید