هشدار پزشک در مورد تاثیر ریزگردها بر روی پوست و مو



سلام نو به نقل از مهرا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: از نظر عملکردی، ریزگردها، آلودگی هوا و غلظت بالای آلاینده ها بر عملکرد طبیعی پوست تأثیر می گذارد.

رضا رباطی با اشاره به اینکه ریزگردهایی که باعث آلودگی هوا می شود، اثرات مخربی بر روی پوست می گذارد، گفت: آلاینده های محیطی می توانند بر سلامت پوست تاثیر بگذارند، به ویژه زمانی که آلودگی ها تشدید شود.

وی با بیان اینکه پوست بیرونی ترین عضو بدن است که اندازه قابل توجهی دارد، افزود: قرار گرفتن پوست در معرض آلاینده های محیطی به ویژه در دراز مدت می تواند برای سلامت پوست مضر باشد.

رباطی با تاکید بر اینکه آلودگی عملکردی هوا و غلظت آلاینده ها بر عملکرد طبیعی پوست تاثیر می گذارد، هشدار داد: کاهش عملکرد محافظتی پوست و افزایش نفوذپذیری یکی از مهم ترین اثرات ریزگردها و آلودگی هوا است.

وی ادامه داد: اختلال در عملکرد محافظتی پوست می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها و یا تشدید بیماری های زمینه ای پوست شود.

رباطی با بیان اینکه انواع حساسیت های پوستی یا ضایعات اگزما از شایع ترین بیماری های پوستی ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها هستند، ادامه داد: ضایعات اگزما در افراد با زمینه این بیماری با بروز آلودگی هوا تشدید می شود.

به گفته این استاد پوست و مو، تشدید یا عود و حتی بروز بیماری های پوستی به دلیل آلودگی هوا می تواند گروه های حساس به ویژه کودکان را به خطر بیندازد.

خشکی شدید پوست، خارش و قرمزی بخشی از تصویر بالینی حساسیت پوستی ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها است که توسط استاد دانشگاه بیان شد.

بیشتر بخوانید  هجوم مگس‌ها به خیابان‌های کراچی + فیلم

رباطی توصیه کرد: در روزهایی که غلظت آلاینده ها و ریزگردها زیاد است از تردد طولانی مدت در مناطق باز و آلوده خودداری کنید زیرا مدت زمان تماس و غلظت آلاینده ها بر ظاهر ضایعات پوستی تأثیر می گذارد.

وی ادامه داد: اگر به مدت طولانی در معرض آلاینده های محیطی و ریزگردها هستید، با شستن پوست از غلظت آلودگی در سطح پوست بکاهید.

استفاده از ترکیبات محافظ پوست از دیگر توصیه های هیات علمی این دانشگاه برای کاهش اثرات مضر آلودگی محیطی است.

وی افزود: کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده ها می توانند از بروز و عود ضایعات پوستی ناشی از آلودگی هوا جلوگیری کنند.

رباطی با بیان اینکه آلودگی هوا و ذرات نه تنها بر دستگاه تنفسی تأثیر می گذارد بلکه می تواند مشکلات پوستی دیگری نیز ایجاد کند، ادامه داد: حتی این آلاینده ها نیز می توانند باعث تشدید یا ایجاد عفونت های پوستی، ریزش مو، آکنه شوند، بنابراین تا حد امکان باید از مصرف آنها پرهیز کرد. امکان پذیر است در روزهایی که غلظت آلاینده ها زیاد است از تردد غیر ضروری خودداری کنید.

وی بر استفاده از شوینده ها، ضدآفتاب ها و مرطوب کننده های مناسب و ملایم در روزهایی که هوا آلوده است تاکید کرد و افزود: به محض مشاهده ضایعات پوستی به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید