هشدار شیوع HPV در ایران!!


پاپیلوم یا HPV؛ ویروس جدیدی که محصول رفتار جنسی جدید است. در واقع، HPV، مانند HIV، محصول برخی تغییرات اجتماعی بزرگ و تغییر الگو است. به ندرت در مورد این موضوع صحبت می شود و در ایران به ندرت مردم از این ویروس اطلاع دارند. حتی برخی از پزشکان و متخصصان اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند.

هشدار درباره شیوع ویروس HPV در ایران

ویروسی که نه تنها روزانه منتقل و منتشر می‌شود، بلکه واژن، مقعد و اوروفارنکس (پایه زبان، پشت حلق، لوزه‌ها) از جمله مکان‌هایی هستند که روی بدن اثر گذاشته و به سرطان تبدیل می‌شوند.


گفته می شود هر دو دقیقه یک هزار زن در جهان بر اثر سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می دهند و 75 درصد از علل این سرطان ویروس پاپیلوماست. نوک سینه های پر

این بیماری با “روابط کنترل نشده” شروع می شود. اگر شخصی تعداد شرکای زیادی داشته باشد، احتمال ابتلا و انتقال ویروس بسیار بیشتر است. حتی اگر فردی ازدواج کرده یا فقط با یک نفر رابطه جنسی داشته باشد، اما همسرش چندین شریک جنسی داشته باشد، ممکن است همسرش این ویروس را از شرکای خود آلوده کرده و به آنها منتقل کند.

هشدار درباره شیوع ویروس HPV در ایران

روند رو به رشد این ویروس چندین سوال را در ذهن ما ایجاد کرده است.


– آیا نهادهای پزشکی جامعه ما توانایی مقابله با این ویروس را ندارند؟
هزینه واکسن ها در ردیابی افراد برای واکسینه شدن چقدر موثر است؟
تغییرات رفتار اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی به ویژه در سال های اخیر تا چه اندازه در رشد این ویروس نقش داشته است؟
چگونه این رفتارها به گونه ای بود که ویروسی که محصول روابط جنسی متعدد یک فرد است در جامعه ما رشد کند؟
آیا جامعه و محدودیت های آن در برقراری روابط جنسی سالم، پزشکی و اجتماعی، اجتماعی مؤثر است یا محدودیت های آن؟
فقر اقتصادی تا چه اندازه مردم – به ویژه زنان – را مجبور به کسب درآمد از این کراوات ها می کند؟

یک جراح سرطان در مورد HPV صحبت می کند.


دکتر محمد شیرهدا، جراح سرطان می گوید که hpv گروهی از ویروس ها است که بر پوست مرطوب و غشاهای مخاطی مانند مقعد، دهانه رحم، دهان و گلو تأثیر می گذارد.
به گفته وی، حدود 100 نوع HPV وجود دارد که حدود 40 نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را آلوده کند: ویروس HPV بسیار مسری است و عفونت ناحیه تناسلی با انواع خاصی مانند انواع 16 و 18 می تواند باعث سیروز یا سیروز شود. زگیل ناحیه تناسلی.


بورسیه انکولوژی استفاده از کاندوم در تماس جنسی را کاهش انتقال HPV می داند، اما معتقد است که این یک پیشگیری کامل نیست زیرا HPV در تمام نواحی اطراف ناحیه تناسلی و مقعد وجود دارد و کاندوم همه این نواحی را پوشش نمی دهد. .

هشدار درباره شیوع ویروس HPV در ایران


در بسیاری از کشورهای غربی، واکسیناسیون HPV از سال 2008 وجود داشته است. به گفته دکتر شیرهدا، این واکسن در سنین 12 تا 11 سالگی تزریق می شود و بسیار مهم است که بدانید استفاده از واکسن هرگز جایگزین تست پاپ (غربالگری) سالانه برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم نخواهد شد.


وی گفت: هیچ آزمایش خونی برای تشخیص HPV وجود ندارد. حدود 40 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است، در حالی که واکسیناسیون HPV تا 20 سال قابل پیشگیری است.

افراد مجرد نیز به این ویروس مبتلا هستند

بیشتر بخوانید  کاربردهای درمانی قرص برونکوگل


دکتر محمدحسن فنی سالک نمی تواند با قاطعیت بگوید چه زمانی این ویروس وارد ایران شده است. این متخصص زنان و زایمان گفت: باید توجه داشت که این ویروس در حال حاضر در جامعه بسیار شایع است و در افرادی که هنوز ازدواج نکرده اند نیز وجود دارد.


وی از بیمارانی نام می برد که همسرانشان صیغه ای داشته اند که این ویروس را از آن فرد به همسرش منتقل کرده است و معتقد است این ویروس همچنان در حال گسترش است.

در ایران سرطان مقعد در سنین پایین بسیار شایع است


دکتر فانی سالک می گوید: انواع مختلفی از سرطان دهانه رحم (HPV) وجود دارد که در حال حاضر شایع ترین علت سرطان دهانه رحم است. ما چهار نوع اصلی را می شناسیم. 6، 11، 16 و 18 اما وی معتقد است از آنجایی که در ایران مطالعه خاصی در این زمینه انجام نشده است، ما دقیقاً نمی دانیم چه نوع ویروسی در ایران وجود دارد و بیشتر به تحقیقات انجام شده توسط غربی ها متکی هستیم.

هشدار شیوع HPV در ایران!!


وی به انواع 6 و 11 ویروس ها اشاره می کند که باعث زگیل تناسلی می شوند و بدخیم نیستند، اما انواع 16 و 18 باعث ایجاد زگیل صاف و مسطح می شوند. زگیل های دهانه رحم نیز بدخیم هستند.


دکتر فانی سالک می گوید از آنجایی که این ویروس از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، سرطان مقعد اکنون در ایران در سنین پایین بسیار شایع است و یکی از علل آن ویروس HPV است. همچنین شایع ترین علت سرطان گلو و حنجره است.

هشدار درباره شیوع ویروس HPV در ایران

انتقال پوست به پوست


به گفته این متخصص زنان و زایمان، در ایران شایع است که ویروس از طریق تماس پوستی منتقل می شود، اما با وجود اینکه در دستورات پزشک گفته می شود که ویروس از طریق پوست قابل انتقال است، اما به نظر می رسد باید شرایط خاصی برای این ویروس فراهم شود. از طریق پوست منتقل شود.


به گفته وی، در محیط واژن از آنجایی که مخاطی است، ویروس به راحتی وارد پوست می شود، در حالی که زگیل روی پوست باید خراشیده شود و اگر آسیب نبیند به راحتی نمی تواند از طریق پوست وارد بدن شود.

ممکن است فرد علامتی نداشته باشد، اما ممکن است حامل ویروس باشد


دکتر فانی سالک با اشاره به زگیل های پوستی که می تواند در هر نقطه از بدن وجود داشته باشد، تمامی این زگیل ها را پاپیلومایی می داند که خانواده ای از ویروس ها هستند که از جمله زگیل های تناسلی و انواع خاص آن است.


وی ادامه داد: در مردان ممکن است زگیل روی آلت تناسلی باشد اما محل اصلی آن در پروستات باشد و مرد علائم قابل مشاهده ای نداشته باشد اما ممکن است حامل ویروس باشد و هر زمان که نزدیک است می تواند ویروس را به همسرش منتقل کند. . او گفت.

علاوه بر این، همان زگیلی که در ناحیه تناسلی قرار دارد، اگر به پوست محافظت نشده برخورد کند، می تواند به سایر نقاط بدن مانند ران یا کشاله ران، بالای ناف و … سرایت کند.


شایع ترین موارد دکتر فانی سالک در ایران زگیل های بسیار کوچک در ناحیه واژن و خارج از ناحیه تناسلی است. وی گفت: ویروس های گل کلم در آمریکا و انگلیس بسیار شایع است و درمان آن بسیار سخت است.
بیماران او که HPV تیپ های پرخطر آنها مثبت است، تیپ 53 است و او هنوز تیپ 16 و 8 را در ایران ندیده است، اما به گفته وی، تحقیقات مشخصی در این زمینه وجود ندارد که بگوییم از کشورهای دیگر تیپ داریم یا خیر. یا نه.

بیشتر بخوانید  نکات مهم برای مراجعه به دندانپزشک را به خاطر بسپارید

ممکن است فرد نزدیک باشد و هنوز به ویروس آلوده نشده باشد


دکتر فانی سالک بهترین راه حل را واکسیناسیون علیه این ویروس می داند. وی گفت: آمارهای 5 ساله سازنده نشان می دهد که این واکسن 100 درصد برای زنان بی خطر است. این واکسن را می توان از سن نه سالگی تزریق کرد و همچنین برای افرادی که به 30 سال سن ندارند نیز می توانند از آن استفاده کنند.


وی با بیان اینکه در حال حاضر این واکسن برای مردان توصیه می شود تا دیگر قابل انتقال نباشد، معتقد است واکسیناسیون همچنان به مبتلایان این ویروس کمک می کند زیرا سایر انواع این واکسن به ویروس مبتلا نمی شوند و واکسن به پوشش انواع دیگر کمک می کند. از ویروس ها

به گفته وی، هنوز هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه اگر نوعی ویروس دارید و بالای سی سال هستید – بالای سی سال، واکسن ایمنی لازم را به شما نمی دهد – و نزدیک بودید و این ویروس را گرفتید، انجام نشده است، نیازی نیست. برای تزریق واکسن؛ ممکن است فرد نزدیک باشد و هنوز به ویروس آلوده نشده باشد.

اگر دوباره آن را نگیرید، می توانید آن را دور بیندازید


اما این که ویروس را می توان رد کرد تا حدودی درست است. دکتر فانی سالک می گوید که در مطالعه ای که توسط کالج آمریکایی انجام شد، ده ها هزار زن مورد بررسی قرار گرفتند. در زنان زیر 30 سال، اگر در عرض دو سال دوباره به این بیماری مبتلا نمی شدند، تا 90 درصد از این افراد می توانستند بدون هیچ واکسنی از شر ویروس خلاص شوند و افرادی که به دلیل داشتن شریک زندگی دیگر آن را دریافت نکردند.

هیچ اطلاعاتی در مورد این ویروس در مدارس و کتاب های درسی وجود ندارد


به گفته دکتر فانی سالک، حدود دو تا سه سال است که واکسن این ویروس در ایران تولید می‌شود: 850 هزار تومان؛ هر سه واکسن وی گفت: مردم ایران از این ویروس بسیار بی اطلاع هستند و حتی همکاران من نیز اطلاعات کاملی برای توصیه به بیماران خود در این زمینه ندارند.


این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه این ضایعه قابل مشاهده است، گفت: در کشورهای پیشرفته واکسیناسیون علیه این ویروس اجباری شده و در کتاب های درسی و مدارس آنها آگاهی وجود دارد، اما در ایران متاسفانه چنین آگاهی وجود ندارد.

جوانان باید هوشیارتر باشند


دکتر فانی سالک معتقد است برای کنترل ویروسی که در حال تغییر است باید از شریکی که دارد آگاه بود و این آگاهی باید بیشتر با جوانان باشد. از آنجایی که تعداد شرکا در سنین پایین‌تر شایع‌تر است، ویروس در سنین پایین‌تر نیز شایع‌تر است.

استفاده از کاندوم در کشور ما هنوز جا افتاده است


وی با بیان اینکه مشکل مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم از پیامدهای این ویروس نیست، تاکید کرد: مردم تحت نظر نیستند و به دنبال درمان نیستند. درمان سرطان حنجره و سرطان مقعد بسیار دشوارتر از سرطان دهانه رحم است. اگر دهانه رحم زود تشخیص داده شود، می توان آن را درمان کرد. در این مرحله، به نظر می رسد تنها راه جلوگیری از انتقال، استفاده از کاندوم است. متاسفانه استفاده از کاندوم در کشور ما هنوز جا نیفتاده است. کاندوم نه تنها از HPV جلوگیری می کند، بلکه می تواند از تمام بیماری های مقاربتی نیز جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید  رژیم لاغری سریع ۵ روزه ۱۵۰۰ کالری

سن به زمان رابطه جنسی بستگی دارد


وقتی از دکتر فانی در مورد سایر علل سرطان دهانه رحم و سن شروع می پرسیم، معتقد است که 25 درصد سرطان های دهانه رحم محصول عوامل دیگری مانند رادیوتراپی، انتقال سرطان از جاهای دیگر مانند رحم است، در حالی که سن از زمان شروع آن است. مربوط به زمان . از نظر جنسی مرتبط است، بنابراین پس از اولین تماس جنسی، افراد باید تا سه سال بعد آزمایش شوند تا از عدم وجود ویروس اطمینان حاصل شود.

مادری که این ویروس را دارد باید سزارین شود


دکتر فانی سالک با بیان اینکه این ویروس از مادر به نوزاد نیز منتقل می شود، می گوید: فردی که این ویروس را دارد نباید زایمان طبیعی داشته باشد، بلکه باید سزارین شود زیرا نوزاد ترشحات واژن را می بلعد و ویروس از طریق Be’s وارد بدن می شود. دهان بنابراین، ویروس HPV از مادر به نوزاد یا از شریک جنسی یا هنگام زایمان منتقل می شود.

یک فرد HIV مثبت نیز مستعد ابتلا به تبخال تناسلی، هپاتیت و ایدز است


به گفته دکتر فانی سالک، آمارهای جهانی نشان می دهد که 40 درصد مردم به این ویروس مبتلا هستند. این ویروس در ایران به خصوص در زنان جوان حتی با تماس نزدیک قابل انتقال است.

وی می گوید در صورت مثبت بودن HPV باید آزمایش تبخال تناسلی، هپاتیت، ایدز و… نیز انجام شود، زیرا این ویروس ها معمولا به صورت گروهی منتقل می شوند.

صمیمیت ناشناخته و عدم شناخت کافی از شریک زندگی


این ویروس که از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است، روز به روز در حال افزایش است. من یک دختر 16 ساله را می شناسم که مبتلا شده بود. یک دختر جوان زیبا که زمانی با فردی که قرار است با او ازدواج کند رابطه جنسی داشته است به این ویروس مبتلا شده است.

حالا می گوید دیگر هیچ چیز برایش مهم نیست. او با افراد زیادی در ارتباط است و پاپیلوما به رازی نهفته در وجودش تبدیل شده است. رازی که هیچ کس نباید از آن بداند.

غیرقانونی بودن آن کنترل را دشوار می کند


متأسفانه این بار نتوانستیم به جنبه های اجتماعی و روانی این موضوع از منظر جامعه شناسی نگاه کنیم. جامعه چگونه رفتار می کند، از نظر اجتماعی و روانی HPV را تولید می کند و مهمتر از آن، آن را بازتولید می کند؟

جدای از بحث پزشکی در مورد روش های کنترل، ویروس از طریق کدام مسیرهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی در جوامعی که الگوهای جنسی آنها در گذشته به شدت تغییر کرده است عبور می کند؟

اما در هزارتوی بسیاری از سؤالات در مورد چیستی این ویروس جدید در مورد آنچه به جامعه ما آمده است و اکنون به سرعت در حال گسترش است، چیز دیگری در ته ذهن باقی می ماند که ناگفته باقی می ماند. در کشوری که رابطه جنسی قبل از ازدواج غیرقانونی است، کنترل ویروسی که دست به دست هم می دهد می تواند بسیار دشوار باشد.


دیدگاهتان را بنویسید