هشدار به خانواده های دارای فرزند زیر 10 سال در مورد این بیماری



اکثر افراد مبتلا به سرخک کمتر از 10 سال دارند و خانواده ها باید در گروه سنی 12 تا 18 ماهگی علیه آبله واکسینه شوند که می تواند نتیجه بیماری عروق کرونر قلب یا علل دیگر باشد. دریافت نکردند، اما چون در معرض شیوع بالای این بیماری هستیم، این افراد باید واکسینه شوند.

شیوع سرخک از فروردین ماه امسال با ورود غیرایرانی ها به کشور آغاز شده است، از این رو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار واکسیناسیون کودکان و مهاجران ایرانی تا 5 سال در 15 فروردین شد.

در سال های اخیر پوشش خوبی در خصوص واکسیناسیون آبله و سیستم نظارتی وزارت بهداشت صورت گرفته است و ایران حدود سه سال پیش موفق به دریافت مجوز از سازمان بهداشت جهانی برای حذف ویروس بومی سرخک از کشور شد که این دستاورد بزرگی بود. سیستم سلامت.

لازم به ذکر است که تنها 3 کشور بحرین، عمان و ایران در منطقه خاورمیانه موفق به دریافت این تایید شدند. در کشور ما به دلیل جمعیت زیاد و مرزهای زیاد با افغانستان، پاکستان و عراق، رفع سرخک به طور طبیعی نسبت به دو کشور دیگر مشهودتر است، اما این بدان معنا نیست که خطر ابتلا به سرخک به صفر می رسد.

به گفته وزارت بهداشت، ضعف واکسیناسیون سرخک در کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان باعث شیوع و انتقال این بیماری در کشور شده است.

واکسن آبله در کشور ما به صورت واکسن MMR سه گانه استفاده می شود که یک واکسن ترکیبی علیه سرخک، سرخجه و اوریون است و در دو نوبت به کودکان 12 و 18 ماهه تزریق می شود.

بیشتر بخوانید  لحظه سقوط مرد جوان عجیب و وحشتناک با سر به زمین هنگام راه رفتن در راهرو / فیلم

به گفته موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، رازی قصد داشت هر چهار سال یک بار این واکسن را ذخیره کند و هم اکنون 1.5 میلیون دوز واکسن سه گانه دارای مجوز در یخچال این موسسه است که آماده پاکسازی است. در مورد کمبود این واکسن جای نگرانی نیست.

کشورهای همسایه باعث شیوع سرخک در ایران شده اند

کمال حیدری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در حاشیه گردهمایی روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: ایران سال گذشته موفق به دریافت گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شد، اما متأسفانه همزمان در کشور همسایه ما افغانستان نیز بیماری سرخک شیوع یافته و از سوی دیگر به دلیل مسائل سیاسی افغانستان و مهاجرت تعداد زیادی از اتباع افغانستان به کشور ما و پراکندگی آنها در نقاط مختلف و شهرستان ها نگران هستیم چون این بیماری در استان های مختلف گزارش شده است به دلیل حساسیتی که در ارتباط با این بیماری وجود دارد توجه ویژه ای به آن داشتیم.

وی افزود: در این راستا به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار داده‌ایم که برای رسیدگی به موضوعی که موفقیت ما را در ریشه‌کنی سرخک در کشور تهدید می‌کند، اقدامات لازم را انجام دهند و تکمیل واکسیناسیون اتباع غیرایرانی باید برنامه‌ریزی شود. وی ادامه داد: پوشش واکسیناسیون ام.

آماده سازی مراکز درمانی برای پذیرش بیماران سرخک

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: همچنین دستوراتی را به بخش دولتی و خصوصی دادیم که آمادگی لازم را داشته باشند تا در صورت مراجعه افراد مبتلا بلافاصله مراقبت ها و آزمایشات لازم انجام شود و اتباع افغانستانی که قصد سفر به کشور خود را دارند. پرداخت.” به واکسیناسیون آنها توجه کنید. «تمام شد، زیرا این بیماری اکنون در افغانستان شایع است.

بیشتر بخوانید  کشتار خانواده در دره ایلام/ 3 نفر کشته شدند

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: ۹۶ نفر در کشور مبتلا به آبله هستند که از این تعداد ۲۸ نفر ایرانی و ۶۸ نفر غیرایرانی (افغانستانی) هستند. ) اخیراً اپیدمی سرخک در همسایگان شرقی نیز در حال وقوع است و ورود این بیماری به کشور ما جدی است.

وی گفت: با توجه به اینکه در ماه های اخیر تعداد افغان هایی که کشورشان را ترک می کنند افزایش یافته و درصد زیادی از کسانی که به ایران آمده اند ممکن است آبله داشته باشند و در نتیجه باعث شیوع این بیماری در کشور ما شود، اکثر افراد مبتلا به سرخک. در رده سنی زیرا در معرض خطر بالای سرخک قرار دارند.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت همچنین توصیه کرد که افراد غیرایرانی با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشت، کودکان خود را در برابر سرخک واکسینه کنند.

حمید عمادی فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: آبله یک بیماری بسیار واگیردار است که در اثر ویروسی که در بینی و حلق کودک یا بزرگسال تکثیر می شود ایجاد می شود و زمانی که فرد مبتلا به آبله سرفه، عطسه یا صحبت می کند، قطرات آلوده ترشح می شود. به هوا.” ، جایی که افراد دیگر می توانند نفس بکشند.

وی افزود: قطرات آلوده می توانند روی سطح هم بیفتند و تا چند ساعت فعال و مسری باقی بمانند. حدود 90 درصد از افراد مستعد در معرض این ویروس به آبله مبتلا می شوند.

عمادی گفت: یکی از شایع ترین عوارض سرخک عفونت باکتریایی گوش است که می تواند منجر به التهاب حنجره یا التهاب دیواره های داخلی مجاری اصلی ریه شود.

بیشتر بخوانید  مرگ دلخراش یک نوزاد پنج ماهه در آلمان بر اثر بیماری عروق کرونر قلب

وی تاکید کرد: لوبیا نیاز به درمان خاصی با دارو ندارد اما پیشگیری از آن بسیار آسان است و دارای واکسن موثری است که سال هاست در ایران و جهان استفاده می شود. واکسن سرخک در کشور ما به صورت واکسن سه گانه MMR که یک واکسن ترکیبی علیه سرخک، سرخجه و اوریون است استفاده می شود. این واکسن دو بار در 12 و 18 ماهگی به کودکان تزریق می شود. افرادی که در طول اپیدمی در معرض خطر بالای بیماری هستند نیز باید به عنوان مکمل واکسینه شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ذات الریه نیز از عوارض شایع سرخک است. افرادی که سیستم ایمنی آنها به خطر افتاده است می توانند به نوعی خاص و خطرناک از ذات الریه مبتلا شوند که گاهی کشنده است.

آنچه مسلم است این است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) برنامه ای را در سال 2000 با هدف بهبود برنامه واکسیناسیون تقریباً در همه کشورها به گونه ای آغاز کرد که بتواند تا سال 2015 از 90 درصد مرگ و میر ناشی از سرخک جلوگیری کند. در آغاز این برنامه، سالانه 800000 مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال بر اثر سرخک رخ می دهد که در حال حاضر مرگ و میر ناشی از سرخک را به 84 درصد در سراسر جهان کاهش داده است و این یک موفقیت بزرگ است.

دیدگاهتان را بنویسید