هشدار برای سیلاب ناگهانی در ۲۰ استان صادر شد



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوزسازمان هواشناسی با اشاره به تداوم بارش ها در کشور نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی، آبگرفتگی معابر، رعد و برق و تگرگ در 20 استان هشدار داد.

بر اساس نقشه های هواشناسی و آینده پژوهی سازمان هواشناسی، امروز سامانه بارشی در استان های واقع در شمال غرب، غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، شرق و استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز فعال است و موجب رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید گذرا، رگبار و رعدوبرق و گرد و خاک در برخی نقاط و شهر در مناطق مستعد باران.

این وضعیت روز سه شنبه در نیمه شرقی و شمال کشور و چهارشنبه در شمال کشور ادامه دارد. روز پنجشنبه در شمال غرب و روز جمعه در کمربند شمالی و برخی از مناطق استان های اصفهان، یزد و کرمان بارش خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، با توجه به انتقال گرد و غبار از عراق به کشور در استان های غربی و بخش هایی از مرکز پدیده گرد و غبار، کیفیت هوا کاهش و دید افقی کاهش یافته است. شرق خلیج فارس، دریای هرمز و دریای عمان نیز طی سه روز آینده مواج خواهد بود.

شرح سیستم: فعالیت سیستم بارشی

نوع خطر: باران گاه به گاه، رعد و برق، گاهی گرد و غبار باد شدید، در مناطق مستعد تگرگ.

بیشتر بخوانید  عکس غمبار از همایون شجریان در فرودگاه امام

زمینه کاری: دوشنبه دوم دی ماه 1401: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، زنیان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، کردستان، همدان، مرکزی، کوم، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، یزد. و خراسان جنوبی.

سه شنبه 22 بهمن 1401: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، خراسان شمالی، زانیان، سمنان، اصفهان شرقی، خراسان جنوبی، یزد، شمال سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان.

چهارشنبه 1402/02/14: خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و ارتفاعات استان های سمنان، گلستان و مازندران.

پنجشنبه 1402/02/15: خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و ارتفاعات در استان های سمنان، گلستان و مازندران.

جمعه 25 بهمن 1401: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل.

اثر خطر: احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، احتمال رعد و برق و تگرگ، احتمال وقوع سیلاب موضعی، احتمال برخاستن موقت گرد و غبار و کاهش دید محلی، احتمال آسیب به سازه های موقت.

توصیه: احتیاط در تردد و توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در پیاده روی و کوچ عشایر، احتیاط در چرای دام و عدم سمپاشی در مزارع.

شرح سیستم دوم: افزایش الگوی فشار

نوع خطر: باد شدید، در مناطق مستعد افزایش گرد و غبار، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا

منطقه کاری: دوشنبه 12/02/1401: جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس.

سه شنبه 1402/02/13: سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان.

اثر خطر: افزایش گرد و غبار، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در ترافیک و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد برون شهری به ویژه در جاده های کویری، استحکام سازه های موقت، عدم تردد و پارک در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره.

بیشتر بخوانید  نیت نماز ظهر عاشورا چگونه است ۱۴۰۱

شرح سیستم سوم: نفوذ گرد و غبار

نوع خطر: کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی

زمینه کاری: دوشنبه 11 دی 1401: همدان، اصفهان، چهارمحال و بهتیاری، مرکزی، یزد، هرمزگان.

اثر ریسک: افزایش شاخص آلودگی هوا، احتمال اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گرد و غبار.

توصیه: از ماندن در فضای باز بخصوص افراد آسیب پذیر خودداری کنید، از ورزش در فضای باز خودداری کنید، مراقب نگهداری از تاسیسات حساس به گرد و غبار باشید و در سفرهای طولانی احتیاط کنید.

شرح سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: طوفان همراه با باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد بالا آمدن خاک

زمینه کاری: دوشنبه 12/02/1401: خراسان رضوی، آذربایجان غربی، شمال کردستان و ارتفاعات در استان های آلبورگ، تهران و سمنان.

سه شنبه 1402/02/13: خراسان رضوی و اردبیل.

چهارشنبه 14/02/14: خراسان رضوی و خراسان شرقی

اثر خطر: سیل جاده ها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، تورم کانال ها، برخورد صاعقه، لغزنده بودن جاده ها، افزایش گرد و غبار، کاهش دید، آسیب به سازه های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: پاکسازی دهانه پل‌ها و خندق‌ها، توقف نکردن در رودخانه‌ها و بستر رودخانه‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی و تردد عشایر، احتیاط در تردد بین‌شهری، تقویت سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و …، عدم توقف خودروها در کنار درختان و ساختمان‌های فرسوده. . – زمان، بدون چرای دام در ارتفاعات و دامنه ها و بدون سمپاشی در مزارع.

توضیحات یک سیستم دیگر: نفوذ گرد و غبار

بیشتر بخوانید  صفحه جستجوی شما یافت نشد.

نوع خطر: کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید

زمینه کاری: دوشنبه 12/02/1401: خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان.

اثر ریسک: افزایش شاخص آلودگی هوا، احتمال اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گرد و غبار.

توصیه: از حضور در فضای باز برای همه گروه ها خودداری کنید، مراقب نگهداری از تاسیسات حساس به گرد و غبار باشید و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید.

منبع: تسنیم


دیدگاهتان را بنویسید