هزینه های سفر به عراق و جاذبه های توریستی آن





راهنمای سفر به عراق




عراق کشوری در خاورمیانه و جنوب باختر آسیا است. این کشور از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از باختر با اردن، سوریه و از خاور با ایران و از شمال با ترکیه همسایه‌است. عراق در جنوب، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد و دو رود مشهور دجله و فرات که منشأ تمدن‌های باستانی بین‌النهرین در طول تاریخ کهن این کشورند از شمال کشور به جنوب آن روان هستند و با پیوستن به رود کارون، اروندرود را تشکیل می‌دهند و به خلیج فارس می‌ریزند. کشور عراق را گهواره تمدن بشریت دانسته‌اند.


بخش بزرگ عراق صحرا است اما مناطق مابین دو رود دجله و فرات حاصلخیز است. قسمت‌های شمالی کشور به عمدتاً کوهستانی است و بلندترین قله آن، حاجی عمران، هم مرز با بلندیهای پیرانشهر ایران است. عراق مرز ساحلی کوچکی با خلیج فارس دارد. حدود ۶۰ درصد مردم عراق شیعه، ۳۸ درصد سنی و ۲ درصد مسیحی و پیروان سایر ادیان هستند.




امنیت در سفر به عراق




عراق یک کشور جنگ‌زده است و هنوز بقایای جنگ را می‌توان در این کشور دید. سفر جاده‌ای در این کشور توصیه نمی‌شود چون دزدی و حملات گاه‌و بی‌گاه به ماشین‌ها در این کشور دیده شده است.از این گذشته دستگاه‌های انفجاری یا مین که توسط داعشی‌ها کار گذاشته شده‌اند، ممکن است حوادث ناگواری را به وجود آورند.




بخشی از عراق در تصرف داعش است و دولت حاکم حملاتی را برای پاکسازی این مناطق انجام می‌دهد، پس ممکن است هر لحظه جَو کشور نظامی شود.


عراق




توریست ها به دلایل زیر به عراق سفر می کنند


  • زیارت از حرم‌ها و مقبره‌های مذهبی مسلمانان که هر ساله مسلمانان به این مکان‌ها می‌روند.

  • شرکت در مراسم پرشور عاشورا و تاسوعا و انجام اعمال مذهبی آن ایام، برای گردشگران جذاب است.

  • نزدیکی به ایران و سخت نبودن گرفتن ویزا برای مسافران ایرانی، باعث شده است، ایرانی‌ها به این کشور بسیار سفر کنند.

  • موزه‌ها و جاهای تاریخی عراق، مسافران علاقمند به تاریخ خاورمیانه را جذب این کشور می‌کند.

  • به دلیل وجود مکان‌های مذهبی، از مهم‌ترین مقاصد برای مسلمانان است.


روش های سفر به عراق




هواپیما


پرواز مستقیم، از تهران به نجف حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد و در یک چشم به هم زدن به خاک عراق خواهید رسید.


اتوبوس


با اتوبوس‌های تهران به مرز مهران بروید و پس از کارهای اداری وارد خاک عراق شوید. از آن‌جا می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس برای رسیدن به نجف و کربلا استفاده کنید.


کشور عراق


بهترین زمان برای سفر به عراق




آب و هوای کشور عراق، به جز شمال (کردستان عراق)، عمدتاً صحرایی است با زمستان‌های خنک و گاه سرد و تابستانهای خشک و گرم و آفتابی. مناطق کوهستانی شمال اغلب از زمستانهای سرد با بارش برف و باران برخوردار است که گاهی موجب طغیان رودخانه‌ها می‌شود.

از بهار تا پاییز و ایام محرم بهترین زمان سفر به عراق است. در ایام محرم موکب‌ها با آب و غذا و خوراکی‌های مختلف از مسافران پذیرایی می‌کنند.




لیست هزینه های کلی برای سفر به عراق




سفر‌ کم‌ هزینه


  • اتاق در مسافرخانه از 12,000 دینار

  • غذا در مک‌دونالد 8,000 دینار

  • غذا در یک رستوران ارزان 9,500 دینار

  • کاپوچینو 2,500 دینار


سفر با هزینه متوسط


  • اتاق در هتل 4 ستاره هر نفر از 86,000 دینار

  • سه وعده غذا در رستوران متوسط 29,500 دینار

  • بلیط حمل و نقل عمومی یک طرفه 500 دینار


سفر لوکس


  • اتاق در هتل 5ستاره لوکس از 380,000 دینار

  • غذا در یک رستوران لوکس از 90,000 دینار


برای سفر به عراق چه ارزی با خود ببریم؟




دینار عراقی واحد‌پول این کشور است. مردم عراق به هر 1,000 دینار، 1 عراقی می‌گویند. ریال ایران و دلار آمریکا نیز در این کشور استفاده می‌شود. اسکناس 10 هزار تومانی برای آن‌ها آشناست. اگر یک جنس 2,000 دیناری را بخرید باید 2 دلار بپردازید که با قیمت روز دلار ممکن است 300 الی 400 دینار ضرر کنید، به همین دلیل بهتر است دینار عراقی همراه داشته باشید.


IRAQ


حمل و نقل در سفر به عراق




اجاره‌ خودرو


امن‌ترین و راحت‌ترین راه برای گشت و گذار و حمل و نقل، کرایه خودرو است چون اتوبوس‌ها قدیمی و تاکسی‌ها معمولا گران هستند.


اتوبوس شهری


اتوبوس‌های شهری معمولا قدیمی هستند یا اغلب دچار حادثه شده‌اند. برای یک بلیط اتوبوس حدود 500 دینار باید بپردازید.


تاکسی


سرویس‌های مختلف تاکسی درون شهری و برون شهری در عراق وجود دارد. قبل از سوار‌شدن بر سر کرایه بحث کنید و سپس سوار‌شوید. در برخی مواقع رانندگان دو برابر آن‌چه که تاکسی‌متر نشان می‌دهد از شما پول دریافت می‌کنند.


هزینه سیم کارت و ارتباط تلفنی در سفر به عراق




سیم‌کارت‌های زین (Zain) سیم کارت محلی‌ست که پوشش خوبی در سطح منطقه دارد اما می‌توانید از سیم‌کارت‌های بین‌المللی وان‌سیم‌کارد (Onesimcard) استفاده کنید که در 200 کشور جهان قابل استفاده است. با این سیم‌کارت‌ تماس داخلی 50 سنت و تماس خارجی 1 دلار در دقیقه هستند. برای تماس بهایران‌ با سیم‌کارت‌های زین فقط 295 دینار در دقیقه باید بپردازید.


حرم امام علی


جاذبه های گردشگری در سفر به عراق


حرم امام علی (ع) در عراق


حرم امام علی بن‌ابی‌طالب(ع)، در شهر نجف عراق قرار دارد. این مسجد در نزدیکی گورستان وادی السلام که به بزرگترین گورستان دنیا مشهور است قرار دارد.




حرم امام حسین (ع) در عراق


حرم مطهر امام حسین علیه السلام یکی از مقدس ترین مکان ها برای شیعیان است. در این حرم،امام حسین (ع) نوه ی حضرت محمد (ص) به خاک سپرده شده است. در سال ۶۵ یا ۶۶ هجری به دستور حاکم آن زمان عراق مختار ثقفی(ره) اولین بنا به صورت یک مسجد آجری برروی مرقد مطهر حضرت امام حسین ساخته شد و همچنین روستایی در آن منطقه بنا گردید که این هسته شکل گیری شهر کربلا شد.




حرم کاظمین در عراق




در شمال غربی بغداد مهم ترین مکان مذهبی برای شیعیان، حرمین کاظمین وجود دارد، ساخت این مکان در سال ۱۵۱۵ به پایان رسیده است، همان طور که می دانید کاظمین حرم حضرت موسی بن جعفر(ع) امام هفتم و حضرت محمد جواد(ع) امام نهم است. یکی از قدیمی ترین ساختمان های این مکان نیز کاخ عباسی است که در قرن ۱۳ ام ساخته شده است.


حرم امام حسین




حرم سامرا در عراق


حرم عسکریین، آرامگاه علی بن محمد(ع) امام دهم و حسن بن علی(ع) امام یازدهم (معروف به عسکریین) در سامرای عراق است. همچنین نرجس خاتون، مادر حضرت مهدی(عج) ، و حکیمه خاتون دختر امام محمد بن علی التقی (ع) و خواهر امام علی بن محمد(ع) نیز در حرم شهر سامرا بخاک سپرده شده‌اند.


موزه ملی عراق


موزه ملی عراق (المتحف العراقی) موزه‌ای است با گنجینه ای از تمدن بین النهرین،که در بغداد قرار دارد. این موزه در جریان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مورد دستبرد دزدان عتیقه قرار گرفت. موزه ملی عراق پس از سالها تعطیلی به دلیل جنگ، در فوریه ۲۰۱۵ با حضور نخست وزیر عراق حیدر العبادی بازگشایی شد.


زیگورات اور در عراق


کهن‌ترین زیگورات بین‌النهرین، زیگورات «اور» در شهر اور (عراق کنونی) با قدمت ۴۱۰۰ سال است. زیگورات ها معابد هرم مانندی هستند که در زمان های باستانی در بین النهرین بنا می شدند، این زیگورات ها معمولا در عراق و ایران بنا می شدند.در بالای این زیگورات معبدی وجود دارد که محل دفن شاهزاده نانا، حامی شهر اور است.


آثار تاریخی




ایوان مدائن در عراق


این اثر باستانی دوره ساسانی در ۳۷ کیلومتری جنوب شهر بغداد در کناره خاوری رود دجله واقع شده است.




زیگورات کوریگالزو در عراق




زیگورات کوریگالزو حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به دستور پادشاه کوریگالزو، پادشاه سلسله ی کاسی ساخته شده است، این زیگورات اکنون در ۱۹ مایلی غرب بغداد واقع است.این زیگورات به افتخار خدای انیل ساخته شده و همچنین محل مهمی برای مسافران به بغداد بوده است. در دوران جدید زیگورات ها محل تفریح و گذراندن اوقات فراغت خانواده ها هستند.




ارگ کرکوک در عراق


در مرکز کرکوک ، یک شهر تاریخی و باستانی در قسمت کردستان عراق که حدود ۸۸۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است وجود دارد. به گفته ی مورخان این شهر توسط پادشاه آشور بانیپال دوم به دلیل مقاصد دفاعی و امنیتی ساخته شده است، که بعد ها ۷۲ برج نیز در طول حکومت پادشاه سلوکی در این شهر بنا شد، ارگ در بالای یک تپه ی ۱۳۰ فوتی بنا شده است. درون ارگ بناهای تاریخی زیادی از جمله ” کلیسای سرخ” ، ” مسجد گند سبز” وجود دارد.




قصر عباسی بغداد عراق


آخرین کاخ باقی مانده از سلسله ی عباسی که مشرف به رودخانه ی دجله در مرکز شهر است.


مسجد




مسجد الرحمن در عراق


سالانه گردشگران زیادی از بغداد دیدن میکنند. مسجد الرحمن بغداد یکی از جاذبه های اصلی این شهر است. بغداد به داشتن بناهایی با معماری های زیبا معروف است که این مسجد یکی از مهم ترین این بناها است. همچنین مقبره ها، مناره ها و مساجد زیاد دیگری نیز در شهر وجود دارد. مسافرانی که برای تعطیلات به این شهر آمده اند باید دیدن این مسجد زیبا را در اولویت قرار دهند.


اروند رود عراق


اروند رودخانهٔ پهناوری است در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق که از همریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون پدید آمده‌است. دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در شهر قرنه در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد به هم می‌پیوندند. درازای اروندرود از قرنه تا ریزشگاه آن در خلیج فارس ۱۹۰ کیلومتر است. ریزشگاه اروندرود در میان شهر ایرانی اروندکنار و شهر عراقی فاو است. بصره، خرمشهر، آبادان، خسروآباد و فاو از جمله بندرهای مهم این آبراه هستند که نقش چشمگیری در رونق بازرگانی منطقه دارند.


آثار باستانی حضر عراق




هترا حضر یا حتره یا حترا شهری باستانی است که در استان نینوا، عراق قرار دارد. هترا در ۲۹۰ کیلومتری شمال شهر بغداد و ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب موصل قرار دارد. اما در دوران باستان این شهر در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت آشور باستان واقع بود. شهر هترا دارای معماری خاصی است که می‌توان سه نوع تمدن ایرانی، یونانی و رومی را در آن دید.


divider


بیشتر بخوانید:


هزینه سفر به عراق چقدر شده است؟


مردم کدام کشورها بیشتر به ایران سفر می‌کنند؟


هزینه های سفر به لبنان و جاذبه های توریستی عروس خاورمیانه


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  نکاتی درباره رزرو هتل و بلیط هواپیما

دیدگاهتان را بنویسید