هر یک از سین های سفره هفت سین نماد چه چیزی هستند؟



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: ایران باستان جشن ها و اعیاد زیادی دارد و در فرهنگ ایرانی هر جشن نمادی خاص دارد. سفره هفت سین یکی از میراث گرانبهای نیاکان ماست که هر کدام نمادی از هر یک از زیبایی های آفرینش است. آیا تا به حال به پیشینه جشن نوروز و سفره هفت سین فکر کرده اید؟ انتخاب سفره نوروزی در صورتی زیبا می شود که با چندین ایده و دلیل برای چیدن هر یک از مواد روی میز آشنا شوید. سفر به نوروز یکی دیگر از کارهایی است که می توان در تعطیلات سال نو انجام داد. . هتل ایران آنلاین در این سفر با رزرو هتل های کیش مانند هتل برج کیش، هتل داریوش و … همراه شماست. و برای شما بهترین ها را آرزو می کند

معرفی سفره هفت سین

هفت سین یکی از معروف ترین آیین هایی است که به عنوان آغاز سال نو شمسی به شمار می رود. در سفره هفت سین اصولا اقلامی وجود دارد که با حرف (ها) شروع می شوند، مانند: سیر، سیب، سکه و …. در برخی از ریشه ها، هفت هجایی با هفت هجایی به معنای هفت هجایی همراه بوده است. در آیین ساسانی عدد هفت مقدس شمرده می شد و مردم در این دوره هفت دانه را بر هفت ستون مختلف کاشتند. لازم به ذکر است که جز در مواردی که گناه در ابتدای نام آن به کار رفته است، اکثر مردم سر سفره هفت سینا، آینه و شمعدان، قرآن، مخزن آب و ماهی قرمز، شیرینی و … را انتخاب می کنند.

بیشتر بخوانید  زمان پرداخت سهمیه بنزین در ماه آگوست اعلام شد

تاریخچه سفره هفت سین

تاریخ دقیق سفره هفت سین هنوز مشخص نیست. اما برخی از محققان معتقدند که ایرانیان باستان هر سال سفره ای برای تجلیل از طبیعت و نعمت های آن تهیه می کردند که هر کدام با حروف مختلفی آغاز می شد. اولین نشانه های سفره که تمام عناصر آن با حرف سین شروع می شد، مربوط به قرن هشتم و نهم است. لازم به ذکر است که عدد هفت نزد ایرانیان باستان مقدس بوده و از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

هر کدام از نمادهای سفره هفت سین چیست؟

سیب: سیب نماد تندرستی و تندرستی است و وجود آن در میان هفت سین برای سلامتی اعضای خانواده در سال جدید است تا از شر و بیماری در امان بماند.

سبز: زیباترین نماد سفره هفت سین سبزه است که نمادی از حیات و طراوت است. بیشتر ایرانیان از این نماد برای سالی شاد و با طراوت استفاده می کنند. سبز همچنین نمادی از فرشته مایا است.

سمنو: سمنو نماد خیر و برکت است. ایرانی ها چند روز مانده به آغاز سال نو این ماده را از پختن جوانه گندم تهیه می کنند و معتقدند سر سفره گذاشتن هفت سین برکات زندگی شان را بیشتر می کند.

سرکه: سرکه نماد جاودانگی است. در گذشته از سرکه برای پراکنده کردن جادو استفاده می کردند. قرار دادن این نماد بر سر سفره هفت سین باعث رفع گرفتاری های سال نو می شود.

سیر: سیر نماد اهورامزدا و نماد تندرستی و تندرستی است. بیشتر مردم باستان از خواص درمانی سیر برای درمان برخی بیماری ها استفاده می کردند. بنابراین می توان از این ماده برای سال عاری از بیماری هفت سینا استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  قیمت طلا و سکه افزایشی شد /فروش مصنوعات خارجی، غیر قانونی و تخلف محسوب می شود

سکه: سکه یکی از نمادهای امرار معاش است. مردم وسط سفره خود سکه می گذارند تا در سال جدید درآمد خوبی داشته باشند و روزی خداوند بر آنها بیفزاید.

سپتامبر: سماق نماد و ادویه شادی، صبر و استقامت است. وجود این ماده بر سر سفره هفت سین باعث شد تا سال پیش رو با بیشترین شادی و استقامت در مقابله با ناملایمات روانه شود.

Oleaster: سنجد به خاطر دو نمادش در بین مردم شناخته شده است. اکثر مردم سنجد را نماد عشق و محبت می دانند و برای افزایش علاقه اعضای خانواده آن را بر سر سفره هفت سین می گذارند. اما برخی معتقدند نارون نماد گرایش به عقلانیت است; بنابراین، روی میز گذاشتن آن می تواند منجر به این شود که همه تصمیمات در سال جدید بر اساس عقلانیت باشد.

تخم مرغ: تخم مرغ نماد تولد است.

قرآن: قرار دادن قرآن بر سفره هفت سین برای مسلمانان است. این امر بیانگر وجود نام و یاد خداوند در آغاز سال و در همه اوقات است.

آینه: آینه نماد شفافیت و پاکی است، گذاشتن آینه بر سفره هفت سین به این معناست که سال پیش رو باید بدون دروغ به پایان برسد. اکثر مردم یک آینه روی میز می گذارند.

شمع: شمع نماد نور و درخشش است.

یک ماهی: ماهی نماد طراوت و تلاش است. اکثر مردم ماهی را در آب تمیز قرار می دهند تا سالی سرشار از انرژی و نشاط داشته باشند.

نان: یکی دیگر از اقلام سفره هفت سین ایران نان است. نان نمادی از برکت و حمایت الهی است که در هر سفره دیگری مانند سفره غذا و همچنین سفره عقد یافت می شود.

بیشتر بخوانید  توقف انتظار برای پیشخوان های ناقص پروتکل سلامت

دیوان حافظ: حافظ یکی از تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است و بیشتر مردم سال نو را با فال دیوان او و پیش بینی بقیه سال با آن آغاز می کنند.

شیرینی و شیرینی: این گیاه نماد شیرینی است. مردم با گذاشتن این نماد روی میز، امسال پر از خاطرات شیرین را می خواهند.

تزیین سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین

سفره هفت سین


دیدگاهتان را بنویسید