هر صلوات 500 میلیون! / سودآوری بانک صادرات چقدر به مردم اختصاص داد؟


هر صلوات 500 میلیون!  / سودآوری بانک صادرات چقدر به مردم اختصاص داد؟

روز جدید در مجمع عمومی امسال ، بانک صادرات 500 میلیون تومان پاداش برای اعضای هیئت مدیره خود تصویب کرد و این رقم بالا به عنوان پاداش برای یک بانک دولتی که دارایی های عمومی آن محسوب می شود بسیار بحث برانگیز بود.

بانک صادرات در مجمع عمومی عادی سالانه 500 میلیون تن پاداش هیئت مدیره این بانک را با ذکر یک تبریک تصویب کرد. جلسه بانک تجارت روز گذشته برگزار شد و اعضای هیئت مدیره جایزه 500 میلیون تنی را برای خود تصویب کردند. پس از یک سال تحریم و بحران کرونر ، اکنون بانک های از دست رفته بر چه مبنایی پاداش های نجومی را تصویب می کنند؟

پاداش نجومی در هیئت مدیره بانک صادرات

رویداد 24 فیلمی را منتشر کرد که در آن قسمت اعضای هیئت مدیره بانک صادرات را نشان می دهد که میزان جوایز را برای خود تعیین می کنند. در این جلسه ، پس از بحث و تبادل نظر ، مبلغ 500 میلیون پاداش برای هر یک از اعضای هیئت مدیره ، اعضای هیئت مدیره تصویب می شوند و سپس جلسه با ذکر صلوات پایان می یابد!

یکی از عجایب پرداخت این سودها مانند بانک تجارت این بود که یکی گفت 400 میلیون و دیگری گفت نه ، 450 میلیون و سرانجام در مورد 500 میلیون توافق کرد و اصلاً مشخص نبود که این اعداد از کجا آمده و با چه منطقی آمد. این تعداد به راحتی ارقام چند صد میلیونی به عنوان پول اندک منتقل می شود!

این ویدئو با تصویب پروتکل سود چند صد میلیونی که بیشتر شبیه توزیع غنیمت است ، در فضای اجتماعی با واکنش های زیادی روبرو شد و مدیران این بانک را مسئول کرد. حجت الله صیدی ، مدیرعامل بانک درباره پرداخت این مبلغ پاداش توضیح داد که بانک صادرات به دلیل زیان انباشته چندین سال سود توزیع نکرد و پاداش پرداخت نکرد ، اما در سال 1999 به دلیل “عملکرد عالی!” این بانک سود کسب کرد و توانست وضعیت خود را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید  زنان با چه پوششی تماشاگر اولین بازی جام جهانی قطر شدند

بانک صادرات با مدیریت حجت الله صیدی با 175 میلیارد و 354 میلیون سهم در بازار سهام دوم فعالیت می کند. در گذشته این بانک به دلیل عدم افشای جزئیات مربوط به ارائه تسهیلات کلان ، ابهامات نامشخصی داشته است و بررسی ها نشان می دهد سال گذشته معادل یارانه نقدی 4 ماهه 78 میلیون ایرانی مطالبات غیرجاری داشته است که قابل تأمل است؛ بنابراین باید پرسید آیا عملکرد بانک صادرات در سال 1999 واقعاً از نظر مدیریت ، ساختار و زیرساخت تغییر کرده و آن را سودآور کرده است یا اینکه از نوسانات بالای نرخ ارز و بورس سهام استفاده کرده و برنده شده است؟

همین چند ماه پیش ، گازی زاده هاشمی با استناد به اینکه 200 کد قضایی وارد قوه قضاییه شده بود ، به موارد حقوقی بانک صادرات نیز اشاره داشت که با برداشت 9.4 تریلیون تن به شرایط سخت بازار دامن زده بود.

زیان انباشته بانک صادرات در سال 1997 ، 6.3 تریلیون تن بود ، اما در سال گذشته این رقم به 1.2 تریلیون تن رسید. جالب اینجاست که گزارش مالی 9 ماهه اول سال 1999 گزارش کرده است که این ضرر به 2.3 تریلیون تن کاهش یافته است ، اما ناگهان در گزارش مالی 12 ماهه ضرر این بانک به 1.2 هزار میلیارد تن کاهش یافته است. چگونه این بانک توانسته در طی 3 ماه زیان انباشته خود را به یک سوم برساند؟

میلیاردها سود بانک صادرات در نتیجه نرخ بالای ارز

بر اساس صورتهای مالی بانک صادرات در وب سایت کدال ، بانک صادرات اگرچه به نظر می رسد در بهبود نسبت کفایت سرمایه خود در پایان دوره 12 ماهه موفق باشد ، اما هنوز از رسیدن به استانداردهای لازم فاصله دارد. آنچه در آخرین صورتهای مالی بانک صادرات مشاهده می شود ، حجم زیاد مطالبات غیرجاری است که البته نواقصی را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  اگر توانستید فیل را در تصویر پیدا کنید هوش بسیار بالایی دارید + پاسخ

مطالبات غیرجاری بانک صادرات که نسبت به سال 1998 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، اکنون این س raiseال را به وجود می آورد که چه کیفیتی در ارائه تسهیلات برای بخشهای مختلف مشاهده می شود.

حجم مطالبات غیرجاری بانک صادرات در پایان سال 1999 رقمی بالغ بر 297 تریلیون ریال را نشان می دهد که 122 درصد بیشتر از سال 1998 است. در پایان سال 1998 ، این رقم بیش از 134 تریلیون بود ، اما در سال جدید ، با رسیدن به 294 تریلیون ، علاوه بر رشد 122 ، بخش قابل توجهی از منابع بانک را شامل می شود.

اگرچه به نظر می رسد بانک صادرات در سال 1999 سود خوبی کسب کرده است ، اما این حجم از مطالبات ، مشخص نیست که چقدر می توان به بازگشت آنها امیدوار بود ، اما نگرانی های بسیاری را ایجاد می کند. این رقم معادل یک میلیارد و 238 میلیون دلار است و در این شرایط باید منتظر ماند و دید چه زمانی این مطالبات به چرخه اقتصادی کشور بازمی گردد. موضوعی که باید به خاطر داشته باشید این است که این مطالبات مطمئناً با گذشت زمان به سطح فعلی خود رسیده اند و منجر به کاهش ارزش دارایی می شوند.

مدت ها است که بسیاری از اقتصاددانان اظهار داشتند که یکی از اهداف افزایش نرخ ارز و متعاقب آن افزایش موقت بازار سهام ، نجات بانک ها از ورشکستگی است و بانک ها از طریق این دو شوک میلیاردها سود کسب کرده اند. گزاره ای که به نوعی حساب های سالانه صورت های مالی بانک ها و مجامع بانکی را تأیید می کند. بانکهایی که چندین سال زیان دیده اند و در آستانه ورشکستگی قرار دارند ، اکنون سود خود را تقسیم می کنند و اعضای هیئت مدیره سود را با یکدیگر به عنوان پاداش و سود تقسیم می کنند و در گزارش های خود این میزان سود را به عنوان دستاورد مدیریت بانکی. با از دست دادن هزاران سهامدار کوچک بورس و تأثیر ارز بر میزهای مردم.

بیشتر بخوانید  ۲۶ استایل برای دختران لاغری که دوست دارند توپرتر به نظر برسند

دیدگاهتان را بنویسید