هر آنچه که باید در مورد خواص و مضرات ژلاتین بدانید


ژله مفید یا مضر؟

با دلگرم کننده همراه باشید حیف و خواص ژله و چه کسانی ژله نخورند آن ها ملاقات می کنند.

مضرات مصرف ژلاتین

ژلاتین چیست؟

بیشتر ژلاتین در جهان از گوشت خوک تهیه می شود که شرع مقدس اسلام آن را حرام کرده است. ژلاتینی که در کشور ما مصرف می شود از گوشت گاو یا استخوان ماهی که حلال است به دست می آید. ژلاتین هایی با منشا گیاهی استخراج شده از جلبک ها نیز استفاده می شود.

ژلاتین پروتئینی است که از هیدرولیز کلاژن موجود در پوست، استخوان و بافت همبند حیوانات تولید می شود. این مواد در آب جوش حل می شوند و ژلاتین تولید می کنند. اکنون که ژلاتین حدود 8 تا 10 درصد وزن خشک آن در دسرها و دو تا سه درصد وزن خشک آن در شیرینی ها را تشکیل می دهد، بهتر است با خواص و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

ژلاتین نخورید

آیا ژلاتین پروتئین دارد؟

ژلاتین ماده ای جامد، ترد، شفاف و البته بی بو و بی مزه است. بدون قند، چربی و مواد افزودنی. جدول زیر ترکیب کلی ژلاتین را نشان می دهد:

  • پروتئین: 90-84٪
  • مواد معدنی عبارتند از: 1-2٪
  • آب: 15-8٪

پروتئین‌های ژلاتین عمدتاً از اسیدهای آمینه گلیسین و پرولین تشکیل شده‌اند که بسیاری از افراد به اندازه کافی از آنها دریافت نمی‌کنند، در حالی که این اسیدهای آمینه نه تنها برای پوست، مو و ناخن‌ها مفید هستند، بلکه برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی نیز مفید هستند.

ژلاتین نخورید

تفاوت پودر ژلاتین با فویل چیست؟

هر دو از کلاژن حیوانی ساخته شده اند. ژلاتین پودری ژلاتینی است که خشک شده و به دانه های ریز تبدیل شده است و مزیت آن پراکندگی یکنواخت آن در ظرف است. برگ های ژلاتین نیز ژلاتینی است که روی برگ خشک شده است. تنها تفاوت بین ورقه های ژلاتینی و پودری این است که استفاده از ورقه های ژلاتینی باعث شفافیت و شفافیت محصول نهایی می شود. از نظر خواص تغذیه ای نمی توان بین پودر ژلاتین و فویل آن تفاوت قائل شد.

یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین معادل چهار ورقه ژلاتین به نظر می رسد، اما این مقدار می تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. بنابراین در هنگام خرید باید به کشور سازنده توجه کنید تا در محصول نهایی مشکلی ایجاد نشود.

ژلاتین نخورید

انواع ژلاتین چیست؟

ژلاتین مورد استفاده در صنایع غذایی هیدرولیز جزئی کلاژن از پوست، بافت همبند و استخوان حیوانات است. ژلاتین بر اساس نوع فرآوری و مواد اولیه به انواع A و B طبقه بندی می شود. ژلاتین نوع A به صورت اسیدی فرآوری می شود و مواد اولیه آن پوست و استخوان حیوانات است. ژلاتین نوع B قلیایی است و مواد اولیه آن استخوان و پوست است. غلظت ژلاتین نوع A کمتر از غلظت ژلاتین نوع B است.

  • ژلاتین گیاهی نداریم

حتما شنیده اید که به بسیاری از گیاهخواران توصیه می شود از ژلاتین گیاهی استفاده کنند، در حالی که ژلاتین فقط از حیوانات تهیه می شود و منشا گیاهی ندارد، اما آگار (نوعی جلبک) و پکتین (کربوهیدرات های گیاهی) از جمله ترکیباتی هستند که می توانند جایگزین ژلاتین شوند. . پکتین یک مشتق پلیمری از اسید قند است که از ساختارهای ژلاتینی گیاهی موجود در میوه ها و سبزیجات به دست می آید.

  • بهترین غذا برای معده های حساس

یکی از مهمترین خواص ژلاتین این است که نه قند دارد و نه چربی. این ماده قابلیت هضم بسیار بالایی دارد و با وجود انرژی کم در بسیاری از رژیم های غذایی برای کاهش وزن استفاده می شود. برخی تصور می کنند ژلاتین نوعی افزودنی است، در حالی که ژلاتین خود نوعی ماده غذایی است و در دسته افزودنی ها قرار نمی گیرد. ژلاتین به سرعت جذب می شود و اسیدهای آمینه لازم برای متابولیسم را فراهم می کند.

  • آب ژلاتین

ژلاتین موجود در نان و شیرینی باعث تقویت پروتئین آرد و افزایش خاصیت ارتجاعی آن و کاهش مصرف نمک می شود. استفاده از ژلاتین در آب میوه ها و نوشیدنی ها نیز باعث شفافیت و رفع کدورت آب میوه می شود. در محصولات لبنی، ژلاتین به عنوان یک محصول سفت کننده و سفت کننده مانند ماست و پنیر خامه ای عمل می کند. در صنعت گوشت و مواد غذایی آماده، ژلاتین نیز نقش غلظت دارد و با کاهش میزان آب موجود برای میکروارگانیسم ها، سلامت گوشت را ارتقا می دهد. در فرآورده های گوشتی، ژلاتین در غلظت های یک تا پنج درصد برای حفظ آب طبیعی اضافه می شود.

ژلاتین نخورید

کمبود ژلاتین

  • قیمت ژلاتین برای استخوان ها چقدر است؟

ژلاتین به عنوان چسب استخوان شناخته می شود. گفته می شود ژلاتین موجود در ژله درد مفاصل را کاهش می دهد و می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. کلاژن اثرات ضد التهابی مستقیم دارد و به طور مستقیم بر روی بافت مفصل تاثیر می گذارد. با مطالعه میزان مصرف ژلاتین و تاثیر آن بر استخوان، به این نتیجه رسیدیم که ژلاتین می تواند اثرات متفاوتی بر تراکم استخوان و وزن بدن داشته باشد. این اثر روی استخوان ران بیشتر محسوس است.

مطالعات دیگر نشان داده است که تزریق ژلاتین باعث افزایش کلسیم در جریان خون می شود که نشان دهنده ساخته شدن استخوان است. همچنین با سوء تغذیه پروتئینی که باعث کاهش وزن استخوان و ایجاد شکستگی می شود، با مصرف ژلاتین میزان مواد معدنی و تراکم استخوان ران افزایش می یابد.

  • هضم غذا را آسان می کند

ژلاتین می تواند با افزایش هضم، پوشش سالم معده ایجاد کند. گلیسین موجود در ژلاتین می تواند با افزایش اسید کلریدریک در معده به هضم و جذب مواد مغذی لازم کمک کند.

سوپ های حاوی ژلاتین یکی از مهم ترین رژیم های غذایی برای افرادی است که مشکلات گوارشی دارند. همچنین نشان داده شده است که ژلاتین با ایجاد یک لایه پوششی، التهاب روده را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش می دهد.

  • بهترین غذا برای سالمندان

تخم مرغ و گوشت حاوی اسید آمینه متیونین هستند که هموسیستئین خون را افزایش می دهد و نیاز ما به مواد مغذی خنثی کننده هموسیستئین مانند فولات، ویتامین های 12B و 6B را افزایش می دهد. افزایش هموسیستئین در خون خطر سکته های جدی را افزایش می دهد و بیماری های روانی را به دنبال خواهد داشت. افرادی که پروتئین حیوانی زیادی می خورند به گلیسین نیاز دارند اما از طرفی برای متعادل ساختن آن باید یک آمینو اسید دیگر نیز وارد شود و آن متیونین است که البته ژلاتین می سازد.

  • چگونه می خواهند آن را مغذی تر کنند؟

اول اینکه خود پودر ژله شکر کافی دارد و نیازی به افزودن این کربوهیدرات های ساده و مضر نیست. دوم اینکه برای افزایش ارزش غذایی ژله می توانید قبل از بستن میوه های مختلف به آن اضافه کنید.

فقط به این نکته توجه داشته باشید که کیوی، آناناس، انجیر و انبه را در ژله آغشته کرده و از چسبیدن ژله جلوگیری می کند، مرکبات مختلف مانند پرتقال و نارنگی با پوست نازک باید به ژله اضافه شود تا آب نشوند. -ژله های بسته چون قسمت پایینی پاستیل آب می شود و سطح رویی ژله شل می شود.ژله حل شده در آب گرم را اضافه کنید. به این ترتیب می توانید کالری و ارزش غذایی ژله را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

  • مصرف ژله در بارداری

خانم های باردار علاوه بر استفاده از هر 5 گروه غذا می توانند از مقدار کمی چربی (کره، خامه، روغن نباتی و…) و شیرینی ها (ژله، عسل، مربا و …) نیز استفاده کنند.

  • فواید ژله برای پوست و مو

ژله حاوی آمینو اسیدهای طبیعی است که برای پوست و سایر بافت های بدن مفید است. ژله منبع غنی اسید فولیک است و مصرف ژله برای سلامت مو و جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است.

  • فواید ژله در درمان افسردگی

برای افرادی که به دلیل ویتامین B از افسردگی رنج می برند مفید است.

  • مصرف ژله در رژیم های غذایی با کلسترول بالا و کاهش وزن

ژله رشد نمی کند و از مقدار کمی قند استفاده می کند که برای بدن مضر نیست و همچنین به کاهش کلسترول خون کمک می کند.

ژلاتین نخورید

نکات مهم

  • قرص های پروتئینی را جایگزین نکنید

درست است که ژلاتین می تواند در تقویت استخوان ها، غضروف ها و تامین ویتامین های مورد نیاز بدن موثر باشد، اما این بدان معنا نیست که اگر کودک شما سوءتغذیه دارد و تمایلی به خوردن غذای مقوی ندارد، ژله های میوه ای یا پاستیل های میوه ای را جایگزین کنید.

محتوای پروتئین ژلاتین بسیار کمتر از گوشت، شیر و تخم مرغ است و فاقد بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری است، بنابراین ارزش غذایی کمتری نسبت به سایر پروتئین ها دارد و منبع خوبی از کلسیم و سایر ریزمغذی ها است. برای بدن لازم نیست. رایحه میوه ها، نوشابه ها و غیره پاستیل ها فقط به دلیل اسانس ها و رایحه های مصنوعی هستند و تفاوتی بین پاستیل نوشابه ها و میوه ها وجود ندارد.

  • بگذار طبیعی باشد

اگر می خواهید ژلاتین خالص و طبیعی را وارد بدن خود کنید، می توانید آن را از استخوان های پخته شده گاو استخراج کرده و در غذاهای مختلف از آن استفاده کنید. آنها از نظر ارزش غذایی نسبت به سایرین برتری ندارند زیرا این طعم ها و رنگ های مختلف نتیجه استفاده است. رنگ های مصنوعی و اسانس های مختلف در تهیه این فرآورده ها و هیچ ارتباطی با خواص میوه های طبیعی ندارند.

چه کسانی نباید ژله بخورند؟

مصرف ژله از پودرهای آماده به دلیل قند زیاد و رنگ های مصنوعی به کار رفته در آن برای افراد مبتلا به بیش فعالی، سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به مشکلات حاد گوارشی و کودکان تا 3 سال توصیه نمی شود. به طور کلی خواص ژله از ژلاتین موجود در آن به دست می آید و هیچ کدام از ژله ها از نظر ارزش غذایی بر دیگری برتری ندارند، زیرا این طعم ها و رنگ های متفاوت به دلیل استفاده از رنگ های مصنوعی و اسانس های مختلف است. در تهیه ارتباط با خواص میوه طبیعی

ژلاتین نخورید

هشدارها و آسیب های ناشی از ژله و ژلاتین

وقتی صحبت از ژلاتین می شود، همه ژله و خواص آن برای استخوان سازی را به یاد می آورند. واضح است که ژله حاوی کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم است و منبع خوبی از ریز مغذی‌ها است. اما پودر ژله آماده حاوی شکر، رنگ و اسانس کمی است که باید در تهیه آنها دقت کرد، مصرف زیاد پاستیل به دلیل وجود رنگ، شکر و سایر مواد افزودنی باعث کور شدن اشتها و ایجاد سوء تغذیه می شود. با پودرهای آماده ژله درست کنید هرگز شکر اضافه نکنید.

در نظر داشته باشید که مصرف ژله برای کودکان زیر سه سال ممنوع است والدین از مصرف زیاد این ماده غذایی در کودکان به خصوص قبل از غذای اصلی خودداری کنند. زیرا ژله باعث کاهش اشتها می شود همچنین بهتر است افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا مشکلات گوارشی حاد دارند مراقب خوردن ژله باشند همچنین استفاده از ژله آماده برای افراد مبتلا به بیش فعالی و دیابت توصیه نمی شود. غذای ژله ای زیاد نیست و نباید جایگزین وعده های غذایی اصلی شود و معمولا به عنوان دسر و میان وعده استفاده می شود.

اگر ژله فقط در مهمانی ها، گهگاه یا هفته ای یک یا دو بار مصرف شود، اشکالی ندارد. اما اگر به این غذا عادت کنید جایگزین برخی از وعده های غذایی می شود و منجر به بی اشتهایی می شود.ژله های آماده در بازار موجود است که از نظر تغذیه ای در رنگ ها و طعم های مختلف عرضه می شود. برای کودکان مناسب نیستند زیرا در ایجاد آلرژی در آن ها نقش دارند و در برخی از کودکانی که آلرژی دارند می توانند به شکل خس خس سینه یا کهیر آلرژی ایجاد کنند.

ژلاتین نخورید

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  ۱۰ فاکتوری که شانس بارداری زنان را تحت تاثیر قرار می دهد

دیدگاهتان را بنویسید