هر آنچه در مورد تشنگی خوزستان باید بدانید


به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز ، خوزستان اگرچه رودخانه ها و سدهای مختلفی دارد اما از تنش آبی رنج می برد که در تابستان شدت می گیرد و حوادث و بحران های زیادی را در شهرها و روستاهای مختلف ایجاد می کند.

تنش آبی در روستاها کاهش می یابد ، اما رودخانه ها

در ماه گذشته ، پس از کاهش تولید سدهای خوزستان ، کمبود آب در رودخانه ها افزایش یافته است. خصوصاً رودخانه کرخه که کاملاً پایین دست خشک شد و باعث کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی شد.
پیش از بحران اخیر ، طبق گفته استاندار خوزستان ، 700 روستای این استان توسط یک مخزن آب رسانی می شد. مدیریت ضعیف ، مشکلات پمپاژ ، کمبود بودجه و عدم نظارت صحیح بر پروژه های آبرسانی ، روند حل مشکل آب روستایی را کند کرده است. بنیاد برکت با خاتمه تفاهم نامه ، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قول داد که به زودی مشکل آب آشامیدنی 471 روستای 12 شهر خوزستان را برطرف کند.

چه اتفاقی برای آب روی طولانی ترین رودخانه ایران افتاد؟

کره طولانی ترین رودخانه ایران است که به کوه زاگرس تعلق دارد منبع سرانجام به هورالعظیم در خوزستان می ریزد و متشکل از تلاقی رودخانه هایی است که از استان های همدان ، کرمانشاه ، کردستان ، ایلام و لرستان می گذرد.

پس از خشک شدن رودخانه کرخه در پایین دست ، مقامات رسمی وزارت نیرو آنها وضعیت فعلی را ناشی از خشکسالی دانستند و گفتند که برای حل مشکل آب آشامیدنی ، کشت محصولات کشاورزی ، به ویژه غیرقابل برداشت ، باید محدود شود. آنها معتقدند كه محصولات صیفی آب مورد نیاز دام ها و تالاب های حورالعظیم او قطع شد.

بیشتر بخوانید  آغاز مرحله اول واکسیناسیون روزنامه نگاران در قزوین / 140 روزنامه نگار واکسینه شده اند

با این حال ، نمایندگان مجلس و کارشناسان علوم آب معتقدند که افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی ، در حالی که لازم است ، اما استخراج سد کره و تخلیه رودخانه ها در قالب به دلیل عدم مدیریت زمین در کشور ، مدیریت ضعیف منابع آب ، ساخت سدهای کوچک و بزرگ در بالادست و جمع آوری نامناسب به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

همچنین عدم تأمین آب رودخانه های استان توسط وزارت نیرو باعث شده است که برنامه 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب با توجه به جهاد کشاورزی خوزستان ، یکی از مهمترین برنامه های دولت در خوزستان را با شکست مواجه کرده و نصف کند. آب لازم به حدود 20،000 هکتار می رسد.

فاجعه تلخ مرگ گاومیش

با خشک شدن رودخانه های پایین دست ، تالاب های استان خوزستان نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند. مناطقی از تالاب های هورالعظیم و شادگان در واقع خشک شده و اثرات اکولوژیکی بر اکوسیستم خوزستان داشته است.

طی یک ماه گذشته چندین فیلم از دست دادن دام و آبزیان در شبکه های اجتماعی به ویژه فاجعه تلخ از دست دادن گاومیش منتشر شده است.

سازگاری این دام با شرایط محیطی و مقاومت در برابر بیماری های حیوانات منجر به این واقعیت شده است که محصول از کیفیت بالاتری نسبت به سایر حیوانات برخوردار است ، اما یکی از نیازهای اکولوژیکی گاومیش ها زندگی در کنار آب است.

خوزستان قبل از بحران اخیر 87000 راس داشت و اولین استان پرورش گاومیش کشور است. سابقه پرورش این دام ارزشمند در خوزستان به حدود چهار هزار و 500 سال پیش برمی گردد و زندگی و معیشت جمعیت بومی منطقه کاملاً با آن پیوند خورده است.

بیشتر بخوانید  مقصد بعدی کی روش مشخص شد

بسیاری از روستاهای مرزی این منطقه به دلیل جنگ یا کمبود آب تخلیه شده اند و با توجه به مشکلات زیرساختی موجود ، تنها خاطرات خوب زندگی به همراه شاخ ، نخل و گاومیش از مهاجرت سایر خانواده ها جلوگیری کرده است.

هنوز آماری در مورد تلفات گاومیش منتشر نشده است ، اما به دلیل هزینه بالای آنها ، مردم انتظار دارند هرچه سریعتر از سدها در بالادست کره و سیمره تخلیه شود تا آب به وحشت بزرگ برسد.

مردم خوزستان نگران پروژه های انتقال آب هستند

تنش های آبی در خوزستان محدود به حوزه کره و مقصد آن یعنی هورالعظیم نیست ، اما در حوضه کارون و مارون نیز وضعیت مناسبی وجود ندارد هفته گذشته اخباری مبنی بر مجوز گرفتن پروژه های جدید منتشر شد. انتقال آب کارون به نگرانی های مردم افزود ، خصوصاً اینکه برخی مناطق روستایی در حومه کارون و جنگل های شادگان و آبادان از هم اکنون با کمبود آب روبرو هستند.

چند روز بعد ، سازمان محیط زیست اخبار مبنی بر صدور مجوز برای انتقال جدید کارون (بهشت آباد) را تکذیب کرد و تأکید کرد که این کار عملی نخواهد شد. به گفته مقامات دولتی ، سایر پروژه های انتقال آب برای مصارف آشامیدنی است ، اما کارشناسان محیط زیست ، نمایندگان و مقامات استان های خوزستان و چهاراهال و بختیاری این گفته را درست نمی دانند و معتقدند که اجرای پروژه های انتقال آب به ساخت و ساز مرتبط است صنایع مختلف در مناطق کویری آنها به آب زیادی احتیاج داشتند و باید در کنار دریا ساخته شوند ، اما عدم مدیریت زمین و فرقه گرایی مشکلاتی را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید  کدام روغن برای مصرف کردن در دوران رژیم مناسب است؟

رودخانه کارون پرآب ترین رودخانه خوزستان است که ورود روزانه 185000 متر مکعب فاضلاب شهری و بیمارستانی از 27 شاخه به رودخانه کارون در اهواز آن را برای مصارف آشامیدنی غیر قابل استفاده می کند.

همچنین بعد از شهر اهواز از کارون برای آبیاری کشت نیشکر استفاده می شود که این یکی از عوامل کاهش جریان آب رودخانه است. در ستاد بحران استان تأمین آب مزارع شرکت های دولتی نیشکر اولویت دوم پس از تأمین آب آشامیدنی. آنها باید بخشی از ضررهای خود را متحمل شوند و خوزستان نیز سهمی از درآمد نیشکر دارد.

بی اعتمادی ناشی از وعده های شکسته

در سالهای اخیر ، کشاورزان خوزستانی یا با مشکلات سیلاب روبرو شده اند و یا با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری از وعده های مسئولان برای حل و جبران مشکلات محقق نشده است و بنابراین از دولت در مدیریت آب پشتیبانی نمی کنند.

بحران های متعدد مردم را خسته کرده و انتشار تصاویری از وضعیت موجود احساسات آنها را جریحه دار کرده است ، در نتیجه برخی از جوانان حتی در مناطقی که با مشکل آب روبرو نیستند تجمع های خیابانی برگزار کرده اند.

به گزارش فارس ، عدم مدیریت سرزمین در کشورمان ، تفکیک و مدیریت نامناسب منابع آب منجر به کمبود آب در خوزستان شده و تأثیر جدی این بحران بر زندگی مردم و عدم تحقق وعده ها باعث بی اعتمادی مردم و مسئولان شده است. .
انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید