مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هرآنچه باید در مورد داروی بیزوپرولول بدانید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض بیزوپرولول


بیزوپرولول (Bisoprolol)، که با نام تجاری زبتا (Zebeta) نیز شناخته می‌شود، بر روی قلب و گردش خون تاثیر می‌گذارد. این دارو برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود.


بیزوپرولول دارویی متعلق به دسته ی داروهای مهار کننده ی گیرنده ی بتا (بتا بلاکر) می باشد که در مشکلات قلب و عروق کاربرد دارد. این دارو با مهار گیرنده های بتا به تنظیم ضربان قلب و کاهش فشار وارد بر قلب کمک می نماید.


بیزوپرولول همچنین با کاهش فشار خون در عروق خونی باعث تسهیل عملکرد قلب و خونرسانی به سایر نقاط بدن می گردد. لذا این دارو برای مبتلایان به فشارخون بالا و نارسایی قلبی که موجب کاهش برون ده قلبی می شود، تجویز می گردد تا قلب با مصرف انرژی کمتری به عملکرد خود ادامه دهد .بیزوپرولول همچنین به کاهش درد قفسه سینه در مبتلایان به آنژین کمک می نماید.


موارد مصرف بیزوپرولول


  1. پرفشاری خون: بصورت تک درمانی یا با سایر داروهای پایین آورنده فشار خون استفاده می شود. یکی از درمان های ارجح برای شروع در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، سکته postmyocardial، بیماری ایسکمیک قلبی و دیابت می باشد. به عنوان اولین درمان پرفشاری خون ساده می تواند استفاده شود، هرچند دیورتیک های تیازیدی ترجیح داده می شوند (JNC7)

  2. CHF: کنترل نارسایی قلبی متوسط تا شدید (NYHA class II or III) با منشا ایسکمیک یا کاردیومیوپاتیک همراه با گلیکوزیدهای قلبی، دیورتیک ها و مهار کننده های ACE

  3. نشان داده شده که بیزوپرولول، کارودیلول و متوپرولول سوکسینات آهسته رهش در کاهش خطر مرگ بیماران مبتلا به نارسایی قلبی موثر هستند. هرچند این شواهد نباید به عنوان شاخصی برای موثر بودن دسته دارویی بتا آدرنرژیک بلاکرها باشند.


مکانیسم اثر بیزوپرولول


از طریق بلوک گیرنده های بتا-1 آدرنرژیک میوکارد باعث مهار پاسخ دهی به محرک های آدرنرژیک می شود. هم چنین در دوزهای بالا باعث مهار گیرنده های بتا-2 آدرنرژیک در عضلات صاف ریه و عروق می گردد. باعث کاهش خروجی قلبی و سرعت ضربان حین استراحت و ورزش، کاهش تاکی کاردی القا شده با ایزوپروترنول، طولانی شدن زمان بازیابی گره سینوسی و گره AV و طولانی شدن هدایت گره AV ( با تحریک سریع دهلیزی ) می شود.




بیزوپرولول هیچ فعالیت سمپاتومیمتیک ذاتی یا اثر پایدار کننده غشا روی قلب ندارد. از طریق کاهش خروجی قلب، کاهش جریان سمپاتیکی از CNS و یا سرکوب آزاد سازی رنین منجر به کاهش فشار خون می شود.


بیزوپرولول


فارماکوکینتیک بیزوپرولول


  • شروع اثر: در افراد سالم، کاهش تاکی کاردی ( ایجاد شده با ورزش و ایزوپروترنول ) طی 4-1 ساعت بوجود می آید.

  • طول اثر: در افراد سالم، کاهش تاکی کاردی عموما تا 24 ساعت باقی می ماند

  • توزیع: ورود دارو به داخل شیر مشخص نیست.

  • اتصال به پروتئین: حدود 30 %

  • متابولیسم: از طریق CYP2D6 متابولیزه نمی شود. به میزان 20 % عبور اول کبدی دارد.

  • دفع: بصورت داروی تغییر نیافته ( 50 % ) و متابولیت های غیر فعال در ادرار و کمتر از 2 % در مدفوع یافت می شود.

  • نیمه عمر: 12-9 ساعت

  • در افراد مبتلا به سیروز نیمه عمر بسیار متغیر بوده و عموما طولانی می شود


پیش از شروع مصرف بیزوپرولول


  1. در صورت بارداری یا شیردهی حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

  2. چنانچه مبتلا به آسم یا هر گونه مشکل تنفسی می باشید، پزشک را در جریان قرار دهید.

  3. در صورت سابقه ی ابتلا به اختلالات کبدی یا کلیوی، پزشک را در جریان قرار دهید.

  4. چنانچه سابقه ی افت فشار خون دارید، به پزشک اطلاع دهید.

  5. در صورت ابتلا به دیابت، اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و اختلال عضلانی میاستنی گراویس، حتماً پزشک را در جریان قرار دهیم.

  6. اگر ضربان قلب نامنظم دارید یا دچار افت ضربان قلب می شوید، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

  7. چنانچه سابقه ی درد قفسه سینه ناشی از اسپاسم عروق قلبی دارید (بیماری آنژین پرینزمتال) حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

  8. -لیست دقیق داروهای مصرفی (حتی داروهای بدون نسخه و فرآورده های مکمل گیاهی) خود را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید تا در صورت تداخل با بیزوپرولول، اقدامات لازم صورت گیرد.

  9. چنانچه سابقه ی حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه آن را دارید پزشک را در جریان قرار دهید.


قرص


نحوه صحیح مصرف بیزوپرولول


بیزوپرولول را دقیقاً طبق دستور پزشکتان مصرف نمایید.معمولا مصرف این دارو یک بار در روز تجویز می‌گردد اما مقدار مصرف با توجه به علت تجویز، متفاوت می باشد.چنانچه بیزوپرولول جهت درمان نارسایی قلبی تجویز شده باشد، معمولاً درمان با مقدار کم (١/٢۵ میلی گرم) شروع می شود و به تدریج هفته های بعد مقدار مصرف افزایش می یابد تا به حد مورد نیاز برسد.


به همین خاطر ممکن است پزشک مقدار مصرف دارو را به تدریج افزایش دهد. لذا به دستور مصرف و توصیه های پزشک به دقت عمل کنید و سوالات خود را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید.


این دارو به صورت قرص خوراکی در دوز های متفاوت (١/٢۵ ، ٢/۵ ، ٣/٧۵ ،۵ ،١٠ میلی گرم ) تولید می شود. لذا هر بار پیش از مصرف داروی خریداری شده ی جدید دقت نمایید تا دوز دارو با دوز تجویز شده توسط پزشک مطابقت داشته باشد.


بیزوپرولول را می توانید همراه یا بدون غذا مصرف نمایید. با این حال سعی کنید آن را هر روز در زمان مشخصی مصرف نمایید تا با مصرف منظم اثرات مطلوب درمانی را زودتر مشاهده نمایید. بهترین زمان مصرف این دارو صبح ها به همراه یک لیوان آب می باشد.


در صورت فراموشی یک نوبت مصرف، به محض یادآوری قرص را مصرف نمایید. چنانچه مصرف داروی یک روز کامل را فراموش نمودید، نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت‌های بعدی را طبق روال سابق مصرف کنید. از دو برابر نمودن مقدار مصرف دارو در یک نوبت خودداری نمایید.


مصرف قرص بیزوپرولول در بارداری و شیردهی


هنوز مشخص نشده است که بیزوپرولول برای جنین ضرر دارد یا نه . اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، با پزشک خود در مورد مصرف این قرص و آسپرین در دوران بارداری مشورت کنید.


اینکه بیزوپرولول از طریق شیر به کودک منتقل می شود یا نه هنوز مشخص نیست. در صورتی که به کودکتان شیر می دهید، پزشک خود را در جریان بگذارید.


عوارض ناخواسته بیزوپرولول


احساس سرگیجه ، خواب آلودگی، خستگی و سبکی سر از عوارض شایع مصرف این دارو می باشد. لذا هنگام برخاستن به آرامی بلند شوید و از حرکات ناگهانی خودداری نمایید. در صورت احساس سرگیجه هنگام برخاستن برای چند دقیقه دراز بکشید تا به شرایط طبیعی باز گردید سپس چند دقیقه بنشینید و زمانی که احساس نمودید سرگیجه رفت گردیده است، از جای خود بلند شوید.


  • این عارضه معمولاً در یک الی دو هفته ی ابتدایی بروز می نماید و به تدریج کاهش می‌یابد با این وجود در صورت ادامه، با پزشک خود صحبت نمایید. در صورت احساس سرگیجه و خواب آلودگی، از رانندگی و کار با ابزار خطرناک خودداری نمایید.

  • در صورت احساس تهوع و استفراغ، اسهال یا یبوست با مصرف غذاهای ساده و مایعات به مقدار کافی می‌توانید این عوارش را کاهش دهید.

  • در صورت بروز سردرد، مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید و جهت انتخاب داروی ضد درد مناسب با داروساز خود مشورت کنید. چنانچه سردرد شما ادامه دار یا شدید شد، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

  • در صورت احساس کرخت شدن یا سرما در نوک انگشتان، اختلالات خواب یا افت ضربان قلب با پزشک خود در این باره صحبت نمایید.


دارو


تداخلات دارویی بیزوپرولول


  1. داروهای بتا آدرنرژیک بلاکرها: با سایر داروهای بتا بلاکر استفاده نشود.

  2. داروهای حذف کننده کاتکول آمین: با مصرف همزمان هم افزایی ایجاد می شود.

  3. داروهای مسدود کننده کانال کلسیمی: اثر منفی افزاینده بر هدایت گره AV دارد.

  4. کلونیدین: توقف فعالیت بتا آدرنرژیکی می تواند پرفشاری برگشتی در اثر قطع مصرف کلونیدین را تشدید نماید.

  5. Disopyramide: اثر منفی افزاینده بر هدایت گره AV دارد.

  6. بیهوش کننده های عمومی با اثر سرکوب کنندگی میوکارد: افزایش خطر افت فشار خون و نارسایی قلبی

  7. ریفامپین: باعث افزایش کلیرانس و کاهش نیمه عمر بیزوپرولول می شود.


توصیه ها در رابطه با داروی بیزوپرولول


  • در مدت درمان با بیزوپرولول لازم است حتماً تحت نظر پزشک باشید تا معاینات و آزمایشات لازم به صورت منظم و دوره ای انجام شود و روند درمان و بهبودی بررسی گردد.

  • چنانچه قصد انجام هر گونه جراحی یا دریافت خدمات دندانپزشکی را دارید، حتما درمانگر خود را در جریان مصرف بیزوپرولول قرار دهید. زیرا مصرف این دارو می تواند بر روی اثر برخی از داروهای بی حس کننده یا بیهوشی اثر گذار باشد.

  • مصرف همزمان این دارو با فراورده های الکلی می تواند منجر به افت فشار خون شدید و سرگیجه گردد. لذا در مدت درمان با این دارو، مصرف فرآورده های حاوی الکل مناسب نبوده و توصیه نمی گردد.

  • پیش از خرید هر گونه دارو یا فرآورده ی مکمل از داروخانه، دکتر داروساز داروخانه را در جریان مصرف کلیه ی داروهای مصرفی خود قرار دهید تا از مناسب بودن داروی جدید برای شما اطمینان حاصل نماید. برخی داروها از جمله داروهای ضد درد و التهاب و سرماخوردگی با بیزوپرولول تداخل دارند.

  • احتمالاً پزشک به شما رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی را پیشنهاد می نماید.

  • رعایت توصیه‌های پزشک در این زمینه، بخشی از درمان شما میباشد.

  • درمان با بیزوپرولول طولانی مدت می باشد. در نتیجه مصرف دارو را تا زمانی که پزشک صلاح می‌داند ادامه دهید. قطع ناگهانی درمان می تواند مشکلاتی برای شما ایجاد نماید. لذا قطع درمان تحت نظر پزشک و با کاهش تدریجی مصرف دارو انجام می‌شود.

  • چنانچه مبتلا به دیابت می‌باشید، مصرف بیزوپرولول می‌تواند موجب مخفی نمودن علائم افت قند خون گردد و لازم است توصیه های لازم در این مورد را از پزشک خود دریافت نمایید.

  • اگر همزمان با مصرف بیزوپرولول مصرف کننده داروی هیدروکلروتیازید نیز می باشید، توصیه می شود در صورت بروز لکه یا هرگونه تغییر در سطح پوست خود به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. همچنین از کرم های ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید


separator line


بیشتر بخوانید:


مقدار فشار خون نرمال در هر رده سنی چه عددی است ؟


۱۳ خوراکی که فشار خون را پایین می آورد


آیا می دانید علت بالا رفتن فشار خون چیست؟


داروهای فشار خون بالا : معرفی کامل انواع داروهای کاهنده فشار خون


separator line


بیشتر بخوانید  آزمایش تست اورودینامیک چیست؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *