مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هانتا ویروس چیست و چقدر خطرناک است؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



هانتا ویروس و خطر ابتلا به آن


هانتا ویروس یا ارتوهانتا ویروس ، ویروسی از خانواده هانتا ویریده و دسته Bunyavirales است. هانتا ویروس معمولا جوندگان را آلوده می کند اما در آنها باعث بیماری نمی شود.


هنوز دنیا درگیر ویروس کرونا ست و این ویروس جان صدها نفر را هر روزه در کشورهای مختلف می گیرد که خبر جدیدی از یک ویروس خطرناک منتشر شده است. گفته می شود این ویروس هانتا نام دارد و اولین بار جان فردی را که از چین به ترکیه رفته را گرفته است.


هانتا ویروس ، ویروس جدیدی به حساب نمی آید و از سالها قبل توسط متخصصین شناسایی شده بود و منشا پیدایش ویروس هانتا مدفوع موش است .


براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین هانتا ویروس ها یا ویروس های هانتا خانواده ای از ویروس ها هستند که عمدتا از طریق جوندگان پخش می شوند و می توانند باعث ایجاد بیماری های مختلف در افراد شوند.


در آمریکا انواع متداول هانتا ویروس با نام «دنیای جدید» یا «New World» شناخته می شوند و می تواند به ایجاد سندروم ریوی یا به اختصار HPS منجر شود.


دیگر انواع هانتا ویروس با نام «جهان های کهن» شناخته می شوند و عموما در اروپا و آسیا دیده می شوند. این ویروس ها می توانند باعث ایجاد تب خونریزی دهنده ویروسی و سندرمی به نام سندروم کلیوی یا به اختصار HFRS شوند.


گفته می شود در سال ۲۰۱۶ میلادی یک کودک ۱۲ ساله به خاطر ابتلا به هانتا ویروس در بمبئی جان خود را از دست داده است.


انتقال هانتا ویروس


هانتا ویروس چگونه انسان ها را آلوده می کند؟


نام هانتا ویروس برگرفته از رودخانه هنتان در کره جنوبی است جاییکه اولین بار شیوع هانتا ویروس در آنجا مشاهده شد . این ویروس توسط هو وانگ لی در سال 1976 جداسازی شد.

بیشتر بخوانید  درمان پیچ خوردگی مچ پا


مقامات بهداشتی آمریکا اعلام کردند: از ماه فوریه ( بهمن ماه) تاکنون پنج نفر به یک ویروس کمیاب از نوع هانتا ویروس در ایالت واشنگتن آلوده شده اند که سه نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.


به نقل از خبرگزاری رویترز، این بدترین مورد شیوع این بیماری در دست‌کم هجده سال گذشته به شمار می رود. از زمان شناسایی اولین نمونه از سندرم تنفسی هانتا ویروس در جنوب غرب آمریکا در سال ۱۹۹۳، این بالاترین آمار مرگ مبتلایان در طول یک سال به شمار می رود.


انسان ها ممکن است از طریق تماس با ادرار جوندگان ، بزاق یا مدفوع به هانتا ویروس آلوده شوند. برخی از سویه های هانتا ویروس باعث ایجاد بیماری های نسبتا کشنده از جمله تب هموراژیک همراه با سندرم کلیوی (HFRS) یا سندرم ریوی هانتا ویروس (HPS) در انسان شوند که همچنین به عنوان سندرم قلبی- ریوی هانتا ویروس (HCPS) نیز شناخته می شوند در حالیکه سایر انواع هانتا ویروس ها در انسان بیماری ایجاد نمی کند.


عفونت های انسانی هانتا ویروس تقریبا بطور کامل از طریق تماس انسان با مدفوع جوندگان انتقال می باید. با اینحال در سال 2005 و 2019 انتقال انسان به انسان هانتا ویروس در آمریکای جنوبی گزارش شده است.


تحقیقات نشان می دهد این بیماری از طریق نوعی موش به نام موش گوزنی به انسان ها منتقل می شود. ویروس ناقل این بیماری از طریق تماس فرد با ادرار یا مدفوع و یا بزاق خزندگان آلوده یا استنشاق گرد و خاک آلوده به هانتا ویروس وارد بدن انسان می شود.


به گفته دیوید جانسون سخنگوی اداره کل بهداشت ایالت واشنگتن گفت قربانیان اخیر هانتا ویروس زنان و مردانی بودند که بین بیست تا پنجاه سال سن داشتند. به گفته این منبع، عامل مشترکی که در میان همه قربانیان این بیماری دیده می شود این است که همگی این افراد به نحوی با موش ها در تماس بوده اند. این بیماری یک سوم افراد مبتلا را از بین می برد.

بیشتر بخوانید  فولات و فواید برای بدن چیست؟


هانتا ویروس چیست


علائم و نشانه های ابتلا به هانتا ویروس


هانتا ویروس دوره نهفتگی کوتاهی دارد و می تواند ظرف یک تا هشت هفته در بدن قربانی نمود پیدا کند. از علائم ابتلا به هانتا ویروس می توان به تب شدید، سرفه های خشک، و درد عضلانی اشاره کرد که نشانه هایی تقریباً شبیه به بیماری کرونا دارد.


حالت تهوع، تنگی نفس و سردرد از دیگر نشانه های ابتلا به این ویروس است که پس از 2 روز در فرد آشکار می شود. علائم اولیه HPS شامل خستگی، تب و درد عضلات به همراه سردرد، سرگیجه، لرز و مشکلات شکمی است.


گروه های عضله ای بزرگ نظیر ران ها، باسن، کمر و شانه ها غالبا وقتی فرد به این بیماری مبتلا می شود دچار درد می شوند.


از دیگر علائم ابتلا به هانتا ویروس می توان به سردی بدن، دردهای شکمی، سردرد، سرگیجه، استفراغ و اسهال اشاره کرد. در مراحل شدت بیماری، ریه های فرد بیمار با مایع پر می شود و قربانی برای تنفس به سختی می افتد. طبق گفته CDC اگر درمان نشود منجر به تنگی نفس و یا حتی مرگ می‌شود.


روش ابتلا به هانتا ویروس


هانتا ویروس در چین


پایگاه خبری “گلوبال تایمز” چین نوشت، با وجود درگیری جهان با ویروس کرونا، بیماری دیگری نیز در حال رشد است؛ آزمایش مردی از اهالی “یوننان” چین نشان داد که او مبتلا به ” هانتا ویروس ” است.


این مرد که در روز دوشنبه در حال بازگشتن به استان “شاندوگ” به وسیله یک اتوبوس بود، ناگهان درگذشت؛ با انجام آزمایش پزشکان متوجه شدند که به بیماری هانتا مبتلا بوده است. علاوه بر او 32 نفر دیگر نیز در اتوبوس مذکور حضور داشتند و هم‌اکنون در حال انجام آزمایش هستند.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخلات با قرص بیسموت ساب سیترات


پایگاه خبری “first post” نوشت، طبق بررسی‌های “مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری” در آمریکا(CDC)، هانتا ویروس عمدتا توسط جوندگان گسترش پیدا می ‌کند و می ‌تواند باعث بیماری‌های مختلفی در افراد شود.


هر سروتیپ هانتا ویروس میزبان جونده مختص به خود را دارد و از طریق ویروس های هوازی موجود در ادرار، مدفوع، بزاق و به صورت نادر گاز جونده ناقل ویروس منتقل می شود. مهم ترین نوع هانتا ویروس در آمریکا که می تواند باعث بروز سندروم ریوی شود Sin Nombre نام دارد و از طریق دهان گوزن منتقل می شود.


این بیماری از طریق هوا قابل انتقال نیست و فقط در صورت تماس با ادرار، مدفوع و بزاق جوندگان گسترش پیدا می‌کند.


سرویس سلامت عمومی کانادا نیز در این باره اعلام کرده که هانتا ویروس از طریق تنفس ذرات آلوده به ویروس که با ادرار جوندگان یا ذرات بزاق آنها به بیرون پراکنده می شود قابل انتقال به انسان است.


این بیماری همچنین از طریق لمس اشیاء آلوده و خوردن غذای آلوده به بزاق جوندگان منتقل می گردد. همچنین گفته شده که گاز موش ها هم می تواند باعث ایجاد بیماری در برخی شرایط خاص شود.



بیشتر بخوانید:


ویروس کرونا چیست و چه علائمی دارد ؟


راههای از بین بردن ویروس کرونا


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *