مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نیمی از پذیرفته شدگان انتخاب رشته نکردند/ چرا داوطلبان کنکور اصرار به انتخاب رشته دارند؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، از بین یک میلیون و 157 هزار داوطلب مجاز در کنکور امسال، 589 هزار و 706 نفر انتخاب رشته کردند. یعنی نیمی از داوطلبان از انتخاب رشته ناامید شدند.

بیش از 50 سال از برگزاری کنکور در ایران می گذرد. آزمونی نفس گیر که برخی برای قبولی در آن حداقل یک سال مطالعه می کنند. برخی از آنها از همان سال های تحصیلات متوسطه با تحصیل و شرکت در کلاس های مختلف کنکور برای رقابت با هزاران نفر در کشور آماده آن شده اند.

یک میلیون و 157 هزار نفر در کنکور سال 1401 مجاز به انتخاب رشته شدند که از این میان نیمی از انتخاب رشته منصرف شدند. متقاضیانی که مطمئن نیستند در سال های آینده برای پذیرش در کالج اقدام خواهند کرد یا خیر.

تقریباً مشابه سال گذشته بود که نیمی از 1400 متقاضی پذیرش، انتخاب رشته و رفتن به دانشگاه را انتخاب کردند. اما چرا نامزدها انتخاب رشته می کنند؟ آیا آنها برای سال آینده آماده می شوند یا به طور کلی دانشگاه را ترک می کنند؟

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان سنجش تاکنون در آزمون سراسری امسال یک میلیون و 157 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. به عبارت دیگر 89 درصد داوطلبان.

آنطور که علیرضا کریمیان، مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور به خبرنگار ایرنا گفت: از این تعداد داوطلب مجاز، 589 هزار و 706 نفر انتخاب رشته کردند. یعنی حدود نیمی از داوطلبان مجاز.

تاثیر سوابق تحصیلی در قبولی در کنکور

پیش از این احسان جمالی، معاون فنی و آمار سازمان سانس گفته بود که 530 هزار دانشجو با آزمون و بدون آزمون در این دانشگاه پذیرفته شده اند. از این میان 303000 متقاضی بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته شدند. (ایسنا)

بیشتر بخوانید  آیا فردا ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ تعطیل است؟ – ایران چطور

با این حساب، برخی از متقاضیان کنکور احتمالاً از درخواست برای 227000 مکان دیگر ناامید شده اند، زیرا علیرغم نیاز به سوابق تحصیلی، شانس کمی برای قبولی در این آزمون می بینند.

ضمناً بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور از سال 1402 دو مرحله ای خواهد بود و سهم سوابق تحصیلی داوطلب نیز محاسبه می شود.

طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1402 آزمون دو مرحله ای برگزار می شود.

لازم به ذکر است که در سال های اخیر سهم مدارس غیرانتفاعی در شرکت در کنکور بیشتر از سهم مدارس دولتی بوده است. اکنون با دو مرحله ای شدن کنکور، برخی از منتقدان می گویند شانس قبولی عده ای که از عدالت آموزشی برخوردار نیستند کمتر از گذشته می شود.

اگر چه سال هاست که امتحان برای دانش آموزان کابوس بوده است، اما همانطور که برخی منتقدان می گویند حذف آزمون از سیستم آموزشی زمانی جواب می دهد که عدالت آموزشی در مدارس برقرار شود و دانش آموزان به استاندارد آموزشی دسترسی داشته باشند. اخیرا برخی از داوطلبان به نحوه برگزاری کنکور اعتراضاتی داشتند.

شاید بتوان وضعیت تحصیلی در دوران کرونا را دلیلی بر دور بودن دانش‌آموزان در کشور با حداقل استانداردها دانست. با اجرای آموزش آنلاین در دوران کرونا، برخی به اینترنت، گوشی و تبلت دسترسی نداشتند و شرکت در کلاس ها و آزمون ها یا امکان پذیر نبود یا به سختی امکان پذیر بود.

ناامیدی از بازار کار

سال گذشته برخی از کارشناسان حوزه آموزش و جامعه شناسان دلیل عدم انتخاب رشته را ناامیدی از آینده و بازار کار می دانستند. برخی از داوطلبان نیز به تجارت نیوز گفتند که ترجیح می دهند مستقیما وارد بازار کار شوند، زیرا با تحصیلات دانشگاهی شغلی مرتبط با رشته خود پیدا نمی کنند. در همین حال، دهه 70 و حتی دهه 60 هنوز برای تجارت خوب هستند.

بیشتر بخوانید  رتبه بندی معلمان از اول مهرماه 1400 اجرا می شود / اعتبار رتبه بندی معلمان به مدت 18 ماه اعلام شد.

حال باید دید دولت برای دهه 80 چه برنامه ای دارد؟ چگونه آنها در بازار کار جا می گیرند که نامزدهای قبلی هنوز در صف هستند؟

پذیرش حدود 13 هزار نفر در سه حوزه پرطرفدار پزشکی

همانطور که در اطلاعیه سازمان سنجش آمده است، در آزمون سراسری امسال 412 هزار و 577 داوطلب در گروه علوم انسانی و 190 هزار و 910 نفر در گروه زبان های خارجی شرکت کردند. همچنین 161 هزار و 343 نفر در گروه هنر، 145 هزار و 657 نفر در رشته ریاضی و 574 هزار و 472 نفر در رشته علوم تجربی به رقابت پرداختند.

معاون فنی و آمار سازمان سانسه پیش از این گفته بود: 12 هزار و 900 نفر در سه رشته پرطرفدار علوم پزشکی برای سال 1401 پذیرش می شوند.

احسان جمالی گفت: در رشته پزشکی 9700 داوطلب، در رشته دندانپزشکی 1900 و در رشته داروسازی 1400 داوطلب در دوره های روزانه، شبانه، مناطق ضعیف و دانشگاه آزاد پذیرفته شدند. (ایسنا)

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *