نیاز به تحول اقتصادی در دولت سیزدهم / سیاست پولی نیاز به جراحی دارد – آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان



طبق گزارش ها خبرگزاری مهر بر اساس دفتر رئیس جمهور تازه انتخاب شده ، گروهی از اساتید و نخبگان اقتصادی از حوزه های مختلف روز چهارشنبه برای بیان دیدگاه ها ، نظرات و تصمیمات خود در مورد رویکرد دولت به اقتصاد و نحوه ورود به مجلس ، با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیدار کردند. حل این مشکلات

در دیدار رئیس جمهور تازه انتخاب شده با اساتید و نخبگان اقتصادی ، شاپور محمدی ، عضو دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، به عنوان سخنران اول گفت: کسری بودجه در دولت های مختلف به یک بیماری مزمن و عادت تبدیل شده است. بی ثباتی اقتصادی بهم پیوسته است و مهمترین راه حل این مشکل اصلاح سیستم درآمد مالیاتی و استفاده از داراییهای راکد است.

غلامرضا مصباحی ، مقدم ، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ، به عنوان سخنران دوم ، کمبود سرمایه مالی را جدی ترین مانع سرمایه گذاری و رشد سریع اقتصادی می داند و گفت: کسری بودجه به 400 تریلیون تومان رسیده است ، و هزینه های جاری بیش از 90٪ است. آنها بودجه سالانه را جذب می کنند. همچنین زمان اجرای پروژه های عمرانی به طور متوسط ​​بیش از 10 سال رسیده است.

سومین سخنران این نشست محمدرضا پورابراهیمی ، رئیس کمیته اقتصادی مجلس بود که گفت: “برخی از مصوبات شورای هماهنگی روسای قوا باید مورد بررسی قرار گیرد و قطعاً این آسیب شناسی زمینه را برای شورا فراهم می کند. به راه خود ادامه دهید. “

وی با تأکید بر لزوم تقویت و استفاده از همه توانایی ها در زمینه دیپلماسی اقتصادی ، از این واقعیت انتقاد کرد که در سه سال گذشته با وجود جنگ اقتصادی تحمیلی ، ما یک مشاور اقتصادی در چین به عنوان بزرگترین شریک همکاری اقتصادی نداشته ایم. تصمیم جسورانه دولت سیزدهم باید تصحیح تصمیم غلط توزیع ارز با نرخ ترجیحی را تصویب کند ، که طبق نظرسنجی های مجلس بیش از سه چهارم اختلاف قیمت به شکل رانت و فساد در کشور گسترش می یابد.

حسین راگفر ، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) ، وضعیت کشور را فوری توصیف کرد و اظهار داشت: در نتیجه سیاست های اعمال شده توسط دولت ها در سه دهه گذشته ، جمعیت محدود ثروت زیادی کسب کرده است. تعداد زیادی از افراد در زمینه پرونده ها امروز به بزرگترین مانع اصلاحات اساسی تبدیل شده اند. همین افراد فضایی را برای تأثیرگذاری در تصمیمات و اقدامات دولت سیزدهم ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید  چگونه با احساس زشت بودن مبارزه کنیم؟

سید محمدرضا سید نورانی ، عضو دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ، پنجمین سخنران این جلسه بود که گفت: جلوگیری از نهادهای دولتی و احترام به مردم ، به حداقل رساندن نیاز و ساده سازی نهادهای دولتی و غیردولتی ، ایالتی شرکت های تحت مالکیت به جای انتقال. وی ادغام بانک های خصوصی ، مبارزه با فساد و جلوگیری از تعارض منافع را از جمله راهکارهای خروج از رکود اقتصادی فعلی عنوان کرد.

احمد توکلی ، عضو شورای تشخیص مصلحت نظام ، به عنوان ششمین سخنران این نشست ، تأکید کرد که آنچه برای 30 سال انجام شده است ، وضعیت را بدتر می کند و از رئیس جمهور منتخب خواست تا اولین گام در نقشه هوشمند غذا ، دارو ، درمان و آموزش. بین مردم توزیع کنید تا فشار کمی روی مردم کم شود.

هفتمین سخنران این نشست محمد هوشهره ، عضو دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بود که تأکید کرد: تلفیق ایده ها ، سلایق و عقاید روسای جمهور در استراتژی های اجرایی یکی از دلایل ظهور و انباشت اقتصادی است. چالش ها و مسائل. همچنین باید بدانیم که مشکلات اقتصادی تنها از نظر اقتصادی قابل حل نیست ، زیرا عوامل غیر اقتصادی زیادی وجود دارد که اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.

مسعود نیلی ، عضو دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه فنی شریف ، به عنوان سخنران دیگر جلسه ، از این 4 س askingال می پرسد ، مشکل چیست ، دلایل آن چیست ، راه حل های این مشکل چیست و از کجا باید شروع شود؟ مشکل؟ وی گفت: در حال حاضر تأمین مالی ، تأمین انرژی ، خدمات و بودجه عمومی ، خدمات اجتماعی و سیستم مبادله با دنیا 6 مشکل اولویت دار کشور است که در حال حاضر عملکردهای آنها کاملاً مختل شده است. متأسفانه امروز در آستانه تورم شدید غیر قابل کنترل هستیم.

بیشتر بخوانید  مهرداد محمدی تمرینات خود را در العربیه آغاز کرد

شمس الدین حسینی ، نماینده مجلس و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ، نهمین سخنران این جلسه بود و با تأکید بر لزوم جدی گرفتن همکاری های اقتصادی توسط دولت گفت: “متأسفانه ما در قانون اساسی به قانون اساسی پایبند نبوده ایم. در گذشته ، اگرچه دولت مجبور نبود که یک کارفرمای بزرگ باشد. “امروز بزرگترین کارفرمای کشور است. از طرف دیگر دولت باید تأمین کننده نیازهای اساسی و خدمات اجتماعی باشد نه تولیدکننده ، اما متأسفانه دولت های قبلی نتوانستند وارد حوزه نیازهای اساسی و خدمات اجتماعی شوند. خدمات ، و امروز ما از این نظر وضعیت مطلوبی نداریم.

سید مهدی زریباف ، رئیس م Instituteسسه بررسی اصول و مدل های اقتصادی محلی ، به عنوان سخنران دهم گفت: “دولت سیزدهم باید بر تحول اقتصادی بر اساس عدالت تأکید کند ، همانطور که در سال های اخیر متأسفانه ، رویکردهای سرمایه داری رویکردهای اساسی دارند و در تصمیم گیری نهادینه می شوند ساختارهای ساخت “دولت آینده میراث مکانیسم انتقال ثروت از فقیر به ثروتمند است ، نه اقتصاد بد دولت دوازدهم.

محمدرضا فرزین ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: مجموعه عظیمی از نابرابری ها وضعیت کشور را بسیار سخت و نگران کننده کرده است ، اما انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور امیدواری برای حل مشکلات را ایجاد کرده است. با بهره گیری از سیستم های اطلاعاتی و اتصال و یکپارچه سازی این سیستم ها ، باید با ایجاد شفافیت یک کمپین مثر ضد فساد ایجاد شود.

آدل پیگامی ، مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) ، دوازدهمین سخنران این نشست بود که گفت: “اطلاعات گیج ، متفاوت و گاه متناقض از یک موضوع ، یکی از بزرگترین مشکلات یک کشور است. که هرگز وجود نداشته است. اراده برای تصمیم گیری “عمق دولت به تهیه و ارائه آماری دقیق و یکنواخت بستگی دارد.

آیت الله ابراهیمی ، مدیرعامل بانک انصار با بیان اینکه امروز سیستم حسابداری دولت مختل شده است ، افزود: ما به یک عمل جدی پولی و ارزی نیاز داریم. همچنین باید یارانه ها را به روشی واقع بینانه و دقیق هدف قرار دهیم. دولت سیزدهم باید حاکمیت اقتصادی کشور را اصلاح کند.

بیشتر بخوانید  جهاد اسلامی: جنگ تمام نشده است / ما رهبران اسرائیل را از فلسطین اخراج خواهیم کرد

چهاردهمین سخنران این نشست ، محمد هادی زاهدی-اوفا ، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بود که گفت: “متأسفانه ، چه بخواهیم و چه نخواهیم ، کثرت و انباشت مشکلات باعث نگرانی دولت می شود. اولویت بندی سوالات. “بهره وری در بخش دولتی به قدری کم است که به بخش خصوصی نیز تحمیل شده است. برای حل این مشکلات ، ابتدا باید خود سیستم تصمیم گیری اقتصادی را اصلاح کنید ، که به یک مشکل تبدیل شده است.

مجید گاسمی ، مدیرعامل بانک پاسارگاد نیز در این نشست گفت: بسیاری از مواردی که به عنوان مشکلی که دولت در ابتدای کار با آن روبرو بود ذکر شد ، در سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد توجه و رسیدگی قرار گرفت. با اصلاح سیستم تفکر اقتصادی و تصمیم گیری ، سیاست های اقتصاد مقاومتی باید در قلب اوضاع باشد.

یاسر جبرائیلی ، مدرس پژوهشگاه حکمت ، به عنوان شانزدهمین سخنران این نشست ، با اشاره به ضرورت اصلاح سیستم مالیاتی ، به ویژه با توجه به کسری بودجه 450 تریلیون تنی امسال گفت: “متأسفانه چشم انداز دولت از دولت به دولت. “امروز ، بار اصلی مالیات بر دوش کارمندان و کارگران است و طبقه ثروتمند کشور مالیات زیادی پرداخت نمی کنند.

وی افزود: در کشورهای مختلف سازمانهای کم اهمیت تری از طرف اداره مالیات مستقیماً توسط رئیس جمهور اداره می شوند و در برخی کشورها حتی دفاتر مالیاتی و دفاتر ثبت تحت اداره مالیات کار می کنند. سازمان امور مالیاتی باید از وزارت اقتصاد جدا شود و تحت نظارت رئیس جمهور فعالیت کند.

احسان خاندوزی ، نماینده مجلس و مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان هفدهمین و آخرین اقتصاددان دعوت شده در این نشست ، گفت: دولت دوازدهم اخیراً افتتاح پروژه های توسعه را افزایش داده است ، اما تأثیر ملموسی بر جامعه نمی بینیم. از سطح کلان و با افتتاح پروژه ها در سطح خرد تنظیم نمی شود. دولت سیزدهم باید نابرابری های کشور را به سود مردم برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید