مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نگینی در قلب آذربایجان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سلام جدید – خدمات گردشگری: افراد زیادی با ذهنیت ها، فرهنگ ها، مهارت ها و استعدادهای مختلف در طول زمان در این زمین قدم گذاشته اند و گاه آثار و معجزاتی خلق کرده اند که امروزه انسان را متحیر می کند. در همین حال در آذربایجان شرقی غار سه طبقه «نعیم» در زیرزمین آن کشف شد که با معماری داخلی، دالان ها، هواکش ها، چاه ها و اتاق هایش هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

نگینی در قلب آذربایجان

غاری در قلب سهند

این غار در سال 1380 در دامنه کوه سهند آذربایجان شرقی در نزدیکی سردرود ما بین هلیان و ورناک کشف شد.

غار نعیم سردرود در نزدیکی این شهر و در دامنه کوه سهند قرار دارد که از نظر تاریخی و تمدنی یکی از حاصلخیزترین نقاط آذربایجان شرقی است. به دلیل موقعیت استراتژیک، آثار تاریخی مهمی در این منطقه وجود دارد. غار نعیم اثر باشکوهی از معماری صخره ای این منطقه است که مشابه نمونه کشف شده در شهر کاشان است. این غار سه طبقه است که در تالار هر طبقه در سمت چپ و راست اتاق های دو یا سه تخته به ابعاد دو در دو و نیم متر و ارتفاع یک و نیم متر وجود دارد. حتی به نظر می رسد که شاید بیش از سه داستان باشد.

غار نعیم اثر باشکوهی از معماری صخره ای این منطقه است که مشابه نمونه کشف شده در شهر کاشان است. این غار سه طبقه است و در تالار هر طبقه در سمت چپ و راست اتاق های دو یا سه تخته به ابعاد دو در دو و نیم متر و ارتفاع یک و نیم وجود دارد، حتی به نظر می رسد که می تواند. بیشتر باش. از همچنین سه طبقه وجود دارد.

بیشتر بخوانید  در اعتراضات اخیر مرگ 3 نفر تایید شد/ یکی از اهالی دیواندره با سلاح ناشناس کشته شد.

نگینی در قلب آذربایجان

طبقات غار

طبقه اول سه و نیم کیلومتر طول دارد و حدود 200 اتاق دارد که در هر اتاق مکانی برای استراحت، قرار دادن شمع و نور وجود دارد. همچنین رودخانه ای به طول 300 متر در بین اتاق های تالار جریان دارد که آب آشامیدنی ساکنان غار را تامین می کند. این طبقه به یک پنکه بزرگ ختم می شود که مردم محلی به آن کولا می گویند.

ورودی طبقه دوم بعد از 15 متر پیاده روی از ورودی اصلی غار از پشت بام طبقه اول قابل مشاهده است که با ورود به این طبقه با سه مسیر روبرو می شوید که یکی از آنها به ورودی باز می گردد و دیگری به ورودی. به مکان نامعلومی منتهی می شود که احتمالاً چاه است، یکی به طبقه دوم که 200 متر طول دارد و 20 اتاق دارد. به گفته اهالی آن منطقه از طبقه دوم تا سوم راه دسترسی وجود دارد که امروز به دلیل رانش زمین مسدود شده است.

نگینی در قلب آذربایجان

این غار در چهار بازو ساخته شده است. قسمتی از غار در زیر خانه های شرقی هلجانا قرار دارد که مردم محلی از آن برای نگهداری و نگهداری مواد غذایی استفاده می کنند و بخشی نیز در زیر روستای ورنک به طول یک کیلومتر قرار دارد. قسمت دوم در شرق به قسمت مرطوب متصل است و قسمت چهارم به منطقه ای به نام میندوس منتهی می شود.

در این غار اتاق‌هایی از هوا و نور در بیرون از سقف غار وجود دارد. اتاقک هایی با ارتفاع 2 تا 5 متر و قطر 70 سانتی متر در هر 50 متر برای تهویه مطبوع و روشنایی ساخته می شد و در جلوی هر اتاق راهرویی برای سوزاندن پیه وجود دارد.

بیشتر بخوانید  کشف جسد دو خرس قهوه ای در مرودشت

در غار می توانید مکان هایی برای نگهداری حیوانات و همچنین اجاق هایی با ظروف قدیمی را مشاهده کنید.

در مورد ظروف و سفال های کشف شده از غار باید گفت که سفال های نخودی ساده، سفال های قرمز و خاکستری با نقوش مختلف، سفال های لعاب دار ساده، سفال های تزئینی لعاب دار و سفال های سوخته از محل کشف شد که تخمین زده می شود متعلق به این غار باشد. غار قرن ها قبل از اسلام تا دوره اسلامی.

با توجه به مشاهدات مشاهده شده مشخص می شود که این غار به شکل معماری صخره ای و با هدف استتار و محافظت از آن در برابر خطرات دشمنان و بلایای طبیعی ساخته شده است.

نگینی در قلب آذربایجان

دهانه و ورودی غار

دهانه غار چهار متر عرض و یک و نیم متر ارتفاع دارد و ورودی غار 60*60 سانتی متر است. پس از عبور از این فاصله، میدان بزرگی را می بینید که در وسط آن چاهی به قطر دو متر و عمق چهار متر وجود دارد که به سایر طبقات زیرین متصل می شود.

این غار ورودی های زیادی دارد که بسیاری از آنها توسط اهالی روستا مسدود، ساخته و قفل شده است. این غار به خانه های مردمی در ضلع شمالی منتهی می شود که به دلیل انزوا امکان ورود به آن وجود ندارد و معلوم نیست این غار به کجا منتهی می شود.

برخی از رویکردها توسط رسوبات مسدود شده و به طور کامل و دقیق کشف و تاریخ گذاری نشده اند و بدون تحقیق و بررسی نمی توان در مورد قدمت و نوع استفاده از آنها اظهار نظر کرد.

بیشتر بخوانید  جاده هراز ۲ روز در این هفته مسدود می‌شود / جزییات

متأسفانه نهادها به ویژه میراث فرهنگی آنچنان که باید به این مکان بها نداده اند. چند سال پیش نمونه های کشف شده به امید بررسی در اختیار کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی قرار گرفت اما هنوز نتیجه بررسی ها منتشر نشده است. از سوی دیگر، تخریب این آثار در واقع به معنای پاک کردن بخش مهمی از تاریخ منطقه است. متأسفانه عده ای در جستجوی وسایل گران قیمت و عتیقه فضا را تخریب کرده و ظروف و آثار موجود در محل را تخریب می کنند.

<п>اعلامیه نگینی در قلب آذربایجان اولین بار در ظاهر شد خبر سریع.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *