نگهداری از مارمولک گکو در خانه





معرفی مارمولک گکو


مارمولک گکو از گونه های کوچک و متوسط مارمولک است که در مناطق معتدل و گرمسیری جهان یافت می شود. مارمولک گکو معمولا در اطراف خط استوا و در نیمکره جنوبی یافت می شود، اگرچه محل زیست چند گونه از مارمولک گکو در بالای خط استوا است.


مارمولک گکو در انواع مختلفی از زیستگاه ها در این مناطق گرمایشی جهان از جمله بیابان های سنگی، کوه ها، جنگل ها، جنگل های بارانی، چمنزار ها و حتی در مناطق شهری یافت می شوند. حدودا بیش از ۲،۰۰۰ گونه مختلف مارمولک گکو در سراسر جهان وجود دارد و به طور گسترده ای اعتقاد بر این است که گونه های بیشتری از مارمولک گکو وجود دارد که هنوز کشف نشده اند.


اغلب مارمولک های گکوها شبانه هستند. بدین معنی که آنها در شب فعال هستند، اما ژاکوی روزانه در طول روز فعال هستند و از حشرات، میوه ها و شهد گل تغذیه می کنند. مارمولک گکو در مواقع دفاع از قلمرو خود و به هنگام جفت یابی صداهای خشن و جیر جیر، لرزش بدن و صدای کوتاهی مانند کلیک کردن بوجود می آورد.


مارمولک


مارمولک گکو به عنوان یک حیوان خانگی


گکوها در انواع الگوها و رنگ های بسیار زیبا در سرار جهان وجود دارند. انواع مختلفی که سرشار از رنگ و زیبایی هستند. بعضی گونه های مارمولک گکو به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شود. شایع ترین گونه مارمولک گکو که افراد در منزل نگهداری می کنند، گکوی پلنگی است. این خزنده به عنوان شروع برای کسانی که میخواهند مارمولک گکو نگهداری کنند انتخاب خوبی است، آنها مودب هستند، و نگهداری از آنها آسان و راحت می باشد.

بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک سپه استان هرمزگان + آدرس و تلفن


اندازه بچه مارمولک گکوی سر از تخم درآورده ۷ تا ۱۰ سانتی متر بوده، در جنسیت ماده بالغ این اندازه برابر با ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر و در نر بالغ ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است.


تعدادی از گونه های مارموک گکو مانند گکوی تاج دار، بسیار محبوب هستند، این حیوان برای افرادی که برای اولین مایل به نگهداری از مارمولک هستند، با توجه به خصوصیات رفتاری، بسیار مناسب و انتخاب صحیحی می باشند.


گکو


تغذیه و مراقبت از مارمولک گکو


گکوهای لئوپارد گیاهان یا سبزیجات را نمی خورند باید در محیط زندگی مارمولک حشرات زنده وجود داشته باشد. بهترین غذا برای استفاده، کرم های خوراکی یا کریکت است، اما اگر بخواهید از حیوان خانگی خود پذیرایی کنید و مارمولک گکو را در جشنی قرار دهید، میتوانید در هفته یکبار مارمولک را waxworms یا superworms مهمان کنید. به همه حشرات قبل از خورده شدن باید پودر مغذی داده شود، این عمل ۱۲ ساعت قبل از تغذیه گکوی لئوپارد انجام داده می شود. این فرآیند به نام “بارگذاری روده” نامیده می شود و برای سلامتی مارمولک گکو و حیوان خانگی بسیار مهم است.


گکوی لئوپارد نسبت به سایر خزندگان چرخه عمر طولانی تری دارند. به طور متوسط مارمولک گکو ۶ تا ۱۰ سال عمر می کند، اما جالب است بدانید بسیاری از گونه های این مارمولک در جنسیت نر ۱۰ تا ۲۰ سال عمر می کنند.!!!


همان طور که مطلع هستید برای حفظ و مراقبت از مارمولک گکو نیاز به یک قفس برای حیوان است. اقدامات و مشکلات نگهدای از مارمولک گکو متفاوت و خاص هستند که نیاز به رفتار متفاوتی خواهند داشت. مارمولک گکو خزنده ای آرام و بسیار زیبا است که نگهداری از این حیوان همراه با لذت خواهد بود.

بیشتر بخوانید  آدرس شوراهای حل اختلاف شهرستان های استان خراسان شمالی


هیچگاه از دم مارمولک نگیرید، زیرا اغلب دم آنها کنده می شود. در هر صورت اگر این اتفاق بیفتد، نگران نباشید. دم مارمولک دوباره رشد خواهد کرد. البته ممکن است دم جدید شکل و یا رنگ متفاوتی نسبت به قبل داشته باشد. مارمولک گکو باید کاملا صحیح و اصولی تغذیه گردد. و ایده آل است از همتایان خود در یک قفس جدا گردد تا زمانی که رشد دم به پایان می رسد.


مارمولک گکو


تولید مثل مارمولک گکو


این جاندار جنس مخالفش را توسط نوعی فرمون جذب می‌کند و گاهی رفتارهایی مانند تجاوز نیز در آنها دیده می‌شود؛ و عمل آمیزش را چندین بار انجام می‌دهند و هنگامی که جنس ماده باردار است جنس نر غذا و نیازهای او را تأمین می‌کند و ۲۱ تا ۲۸ روز پس از آمیزش دو تخم از جنس ماده زاده می‌شود که ۴۵ تا ۶۰ روز پس از خوابیدن روی تخم‌ها مارمولک‌های جدید متولد می‌شوند.


separator line


بیشتر بخوانید:


دلیل اصلی کثیف نشدن مارمولک


همه چیز در مورد نگهداری از مارمولک خانگی


مارمولک آگاما (سروزغی)


separator line


دیدگاهتان را بنویسید