خودروسازان ما و به خصوص آنهایی که مدعی برتری کامل در دنیا هستند، حتی اگر هنر نداشته باشند، اما در یک مورد خاص، فناوری را کاملا می شناسند و آن فناوری است. “کیفیت” یا به اصطلاح – تخریب سیستماتیک – ماشین است!
در واقع این برخلاف سیری است که امروزه در جهان جاری است و کم و بیش شاهد آن هستیم، یعنی در دنیای امروز نمی توان یک شرکت خودروسازی پیدا کرد، چه غربی، چه ژاپنی، چه کره ای یا کره ای. حتی چینی.ساختارهای جدیدتر از نظر کیفیت برتر هستند.
فرآیند کیفیت نیز در شرکت های خودروسازی ما بسیار ساده است. این شرکت در ابتدا خودرویی را با روش CKD یا SKD مونتاژ می کند که به دلیل استفاده از قطعات وارداتی از کیفیت نسبتاً قابل قبولی برخوردار است و مشتریان کم و بیش از آن راضی هستند.
اما رفته رفته با حذف عمده قطعات وارداتی از روند تولید خودرو، از کیفیت آن کاسته می شود و تنها نام برند آن به یادگار می ماند. متاسفانه این رویه در صنعت خودروسازی ما به یک رویه عادی تبدیل شده و تا به امروز ادامه دارد. دلایل اصلی این امر به نظر من موارد زیر است:
- مدل از خط تولید کارخانه اصلی خارج می شود: یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت خودروسازی ما این است که تولید یک مدل خاص بدون تغییر در زمان به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال نمونه خودروها را چندین دهه در خط تولید می بینیم بدون اینکه کوچکترین تغییر محسوسی ببینیم. نیازی به گفتن نیست که در حال حاضر در جهان و حتی در کشورهای در حال توسعه مانند چین، هند، مکزیک و جاهای دیگر کمتر دیده می شود. هر دو خودرو طول عمر مشخصی دارند و اولویت تولید مدل های جدیدتر است.
- برای روشن شدن موضوع یک مثال می زنم. پژو 405 که کم و بیش برای همه ما آشناست; این خودرو تنها از سال 1987 تا 1997 در فرانسه تولید شد و پس از آن به طور کامل از تولید روزانه شرکت حذف شد و مدل جدیدتر آن به نام 406 جایگزین شد. در کنار فرانسه، کشورهای دیگر نیز پژو 405 را مونتاژ و به بازار عرضه کردند که مهمترین آنها یونایتد بود. پادشاهی، ایران، لهستان، تایوان، مصر و زیمبابوه. از بین تمامی این کشورها، در حال حاضر تنها ایران است که به طور جدی این خودرو را تولید می کند و حتی کشور آفریقایی زیمبابوه تولید آن را در سال 2002 متوقف کرد.
در دنیای امروز، کم و بیش رایج است که به محض اینکه خودرویی از رده تولید روزانه شرکت مبدا خارج شود و حقوق تولید آن به کشور دیگری منتقل شود، اهمیت آن برای شرکت مادر کاهش یافته و کنترل بر روند تولید آن ضعیف می شود. . . این برای خودروهایی که قدمت چندین نسل دارند و حضورشان بازار صادراتی محصولات فعلی این شرکت را تهدید نمی کند، بدتر است.
یکی دیگر از عوارض طولانی مدت خودرو، سایش قالب بدنه است. این امر منجر به این واقعیت می شود که قسمت های مختلف بدن مانند روزهای اول در یک راستا قرار نگرفته و فاصله بین مفاصل بدن افزایش می یابد. به همین دلیل، درب برخی از خودروهای مونتاژ شده قدیمی به درستی تنظیم نشده است. همین امر در مورد پراید نیز صدق می کند، که تولید آن در کره در سال 2000 حتی با سختی بیشتری متوقف شد. - کمیت بر کیفیت: در حال حاضر مهمترین هدف شرکت های خودروسازی کشورمان افزایش تولید است. نباش. اگر هدف موسسه فقط افزایش تولید و سوددهی کوتاه مدت باشد و علم روز و مدیریت علمی و شایسته سالاری برای آن مهم نباشد، موضوعی که به آن کنترل کیفیت می گویند کاملا بیگانه است.
- از طرفی اتخاذ این روش منجر به استفاده بیشتر از قطعات داخلی یا خارجی غیراستاندارد در تولید مدل های پرتقاضا می شود که به نوبه خود منجر به کاهش جدی کیفیت می شود. در خاتمه، اتخاذ این روش دیگر اهمیتی ندارد مشتری راضی باشد یا ناراضی، ایمنی خودرو بالا باشد یا پایین، زیرا تنها این افزایش تولید و سود به این دلیل است که حرف اول در این زمینه را ندارند. نیازهای واقعی مشتری را برآورده کند.
- تولید خودرو انحصاری و تعرفه و گمرک بالا: خودروسازان ما همیشه خود را قهرمان و ناجی اشتغال در کشور معرفی می کنند و حتی اگر میدان را خالی ببینند، اشتغال در حوزه کشاورزی، ساختمان و درمان و همچنین دستفروشان و … را به حساب می آورند. !! ناگفته نماند که این حربه همیشه علیه آن دسته از مصرف کنندگان و خریدارانی که از کیفیت بسیار پایین خودروهای داخلی و قیمت فوق العاده بالای آنها گلایه دارند و خواهان آزادی واردات و استفاده از خودرویی مناسب و با کیفیت هستند، استفاده می شود.
- این امر به این دلیل است که خودروسازان داخلی به دلیل ضعف های جدی علمی، کیفی، مدیریتی، سازمانی و در نتیجه واردات خودروهای مدرن و باکیفیت وارداتی و حتی چینی نمی توانند با همکاران خود در دنیا حرکت رو به جلو و رو به جلو داشته باشند. آنها آن را تهدیدی جدی برای موجودیت خود می دانستند و با تمام قوا در مقابل آنها ایستادند. به علاوه حاضر به تحمل شرایط برابر در کشور (علی رغم شعار اشتغال زایی و …) نیستند.
- فراموش نمی کنم در سال 2008 و در زمانی که بحران اقتصادی جهانی خودروسازان قدرتمندی مانند جنرال موتورز را به ورشکستگی کشاند، برخی از خودروسازان کشورمان با مدیران این غول خودروسازی در جهان – که یکی از آزادترین هاست – دیدار کردند. . بازارهای دنیا عمل کردند – مقایسه کردند و مدیریتشان را برتر از خودشان دانستند! چنین مجموعه ای از جملات یا حکایت از نبوغ و هوش بالای گویندگانش دارد یا از آن بگذریم!
-
نگاهی کوتاه به پژو 301 مهمان جدید در جاده
اینها بلایای بزرگی هستند که هنوز در صنعت خودروسازی ما رایج هستند، اما بهبود نسبی آنها نیز می تواند صنعت را از این ورطه غیرعادی بیرون بکشد و راه را برای تصاحب بخشی از بازار جهانی هموار کند. نوشته های بالا شاید ارتباط چندانی با عنوان نداشته باشند، اما شنیده ایم که پژو 301 به زودی در کشور ما نیز عرضه می شود.
امیدواریم ساخت این خودرو در کشورمان تحولی در عرصه این صنعت ایجاد کند و رویه معیوب موجود به طور کامل اصلاح و تعمیر شود وگرنه این خودرو مانند قبل از 405 پیش می رود. به تدریج تنزل یافته است.
پژو 301 در حال حاضر در اروپای غربی موجود نیست و بازار هدف آن کشورهای رو به رشد اروپای شرقی، روسیه و آسیای غربی است. این مدل وارد بازار امارات نیز شده و در سایت «AUTOMIDDLLEEAST» بررسی شده است که خلاصه آن را در اینجا خدمتتان عرض می کنم.
چه زمانی پژو 301 مدل 2014 ما تماشا می کنیم و هیجان زیادی احساس نمی کنیم. شکل خانوادگی ساده آن شبیه طرحی است که قبل و در دوران جوانی در کتاب های درسی مدرسه خود کشیده ایم.
اگرچه انحناهای دلپذیری در بدنه این خودرو وجود دارد، اما همچنان درست به نظر می رسد، خودرویی مقرون به صرفه و اقتصادی و نه به عنوان یک وسیله جانبی در لبه ها.
فضای داخلی پژو 301 درست و کامل است. از طرفی دیگر از طراحی ساده آن احساس ناامیدی و فریب نخواهید کرد. طراحی داخل کابین کاملا معمولی است، اما در عین حال به اندازه کافی راحت است.
پژو این خودرو را همانطور که انتظار دارید تجهیز کرده است. این خودرو با تجهیزات جالبی از جمله سیستم ورود بدون کلید، ABS و شیشه های برقی عرضه می شود.
پژو 301 در حال حاضر در سه نسخه مختلف در بازار امارات عرضه می شود. نسخه پایه با قیمت بسیار مناسب 52900 درهم عرضه خواهد شد.
اگر یک ردیف بیشتر از مدل پایه بروید، تجهیزاتی مانند چراغ مه شکن جلو و فندک را نیز دریافت خواهید کرد. در مجهزترین مدل این خودرو که قیمتی معادل 58500 درهم دارد، گزینه هایی مانند سیستم صوتی روی فرمان، آینه های برقی، روکش چرمی صندلی ها را خواهید دید.
در حال حاضر رقبای پژو 301 خودروهایی مانند هیوندای اکسنت و شورولت سونیک هستند و راستش را بخواهید برای ما بسیار سخت بود که به این موضوع فکر کنیم تا بتوانیم ویژگی خاصی در این دو خودرو پیدا کنیم که پژو با آن شکست خواهد خورد.
این خودرو تقریباً همان ویژگی های رقبای خود را دارد، بدون اینکه یکی از این دو بالا بیفتد یا دیگری سقوط کند. این مدل تمام مزایای یک ماشین کوچک و ابتدایی را دارد. هر آنچه از یک ماشین ساده و بدون حاشیه می خواهید.
این خودرو در حال حاضر در اسپانیا و نیجریه تولید می شود.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت “AUTOMIDDLEEAST”.
- قیمت مناسب ماشین
- تجهیزات خوب
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت “AUTOMIDDLEEAST”.
- طراحی خسته کننده و خسته کننده
- عدم وجود عوامل هیجانی در این خودرو (البته نسبت به خودروهای مدرن)
مشخصات فنی
حجم: 1587 سی سی
قدرت: 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 150 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد کیلومتر: 9.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 188 کیلومتر
مصرف ترکیبی: 6.5 لیتر در 100 کیلومتر
گیربکس: 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک
سیستم تعلیق جلو: نیمه مستقل – استرات مک فرسون
سیستم تعلیق عقب: نیمه مستقل – میله های انعطاف پذیر
استاندارد سوخت: یورو 5
ابعاد
طول / عرض / ارتفاع: 4442/1748/1446 میلی متر
فاصله بین دو محور: 2655 میلی متر
وزن: 1090 کیلوگرم
برخی از تجهیزات این خودرو
تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی + CD + MP3 + USB + پورت AUX + بلوتوث
سنسور پارک عقب
رینگ های آلیاژی 16 اینچی
سانروف
سیستم تثبیت سرعت (کروز کنترل)
سیستم START / STOP
سیستم ورود بدون کلید
آینه های برقی
زیور آلات چرمی
کنترل EPS (تمام برقی)
قیمت
در چین: 84700 تا 116700 یوان
در امارت: 52900 تا 58500 درهم (برخی منابع از 49000 تا 55000 درهم نیز یاد کرده اند)
در ایران قیمت این خودرو به صورت قطعی اعلام نشده است.
ارسال شده توسط: سام کاویانی