مازراتی گیبلی را می توان با غذایی مقایسه کرد که به اندازه کافی آماده نشده است. اگرچه پلاک مازراتی به طور کامل تنظیم نشده است، خریدار نیز ملزم به پرداخت قبض بسیار بالایی برای آن است. به همین دلیل، برخی از افراد ممکن است همچنان در برابر خرید چنین خودرویی مقاومت کنند. با این حال، مازراتی گیبلی برادر کوچکتر کواتروپورته است.
پس از دست دادن مالکان مختلف و در نهایت فیات-کرایسلر، مازراتی هنوز ظاهر خوبی پیدا نکرده است. این شرکت قصد دارد تا سال 2015 فروش مازراتی را 50000 دستگاه در سال سه برابر کند و البته بتواند نقش پورشه را برای فولکس واگن در ایتالیا و فیات بازی کند.
نگاهی دقیق تر به مازراتی گیبلی S K4 2014 بیندازید
بنابراین محصولات جدید مازراتی بدون وقفه آماده ورود به بازار هستند. این برنامه تهاجمی طراحی مجدد کواترو اسپورت را از سال گذشته آغاز کرد و اکنون با گیبلی جدید که در واقع یک کواترو اسپرت با فاصله بین دو محور کوچکتر است، ادامه می یابد. شاسی بلندی با همین پلتفرم بعدا عرضه خواهد شد. شاید بهتر باشد مهندسان مازراتی نفسی تازه کنند و روند توسعه این خودرو را کندتر دنبال کنند.
بسیاری از ویژگی های گیبلی نشان دهنده عنصر “عجله” مازراتی است. اول از همه، نام مدل؛ که احتمالاً هدفمندی طراحی دو در و دو سرنشین جوگار از سال 1967 تا 1973 است. بهتر است نام این مدل را «کیالمی» انتخاب کنید. زیرا این خودرو نیز به صورت 2 + 2 طراحی شده بود و کواترو اسپرت با فاصله بین دو محور کاهش یافته بود.
البته موضوع نام این مدل در مقایسه با سایر مشخصات آن نمی تواند چیز مهمی باشد. مهمتر از همه، طراحی و سبکی که در آن روح طراحی احساس خوبی ندارد. طراحی قرمز رنگ داخل کابین خاطرات نسل قبلی کواترو اسپورت را زنده می کند. با این حال، این طراحی ساده تر و سنگین تر است.
گیبلی فاصله محوری بیشتری نسبت به بنز CLS یا آئودی A7 دارد، اما همچنان فضای پا در صندلیهای عقب کم است. مالکان خودروهای ایتالیایی بارها از کمبود فضا برای سرنشینان عقب گلایه کرده اند و به نظر می رسد گیبلی نیز از این مسیر پیروی می کند.
مازراتی گیبلی S K4 داخلی 2014
یکی دیگر از مشکلات کابین گیبلی، صندلی های جلو است که به گونه ای طراحی شده اند که پس از یک ساعت پشت فرمان باعث گرفتگی عضلات پشت می شوند. چنین وضعیتی در تست این خودرو مورد توجه قرار گرفت. با این حال، تصاویری که از کابین گیبلی میبینیم، راحتتر و لذتبخشتر از آنچه واقعاً تجربه میکنیم است.
طراحی داخلی کابین چندان پیچیده نیست و در آن از آسترهای چرم و فیبر کربن استفاده شده است. صفحه نمایش لمسی 7 اینچی TFT دارای کلیدهای مجازی برای بسیاری از عملکردهای کابین از جمله گرمکن صندلی و کنترل نور شیشه عقب است.
مانند تمامی محصولات کرایسلر که از این نمایشگرهای لمسی برای کنترل کامل تجهیزات از جمله مدل هایی مانند دارت و گرند چروکی استفاده می کنند، مانیتور سیستم فرمان نیز دارای دکمه زیبا و کاربردی «کودا» است. البته پردازنده کمی کند است و نمایش بزرگنمایی روی نقشه کمی زمان می برد.
مشخص نیست چرا مازراتی از کنسول کنترل برای تجهیزات گیبلی استفاده نکرده است. مدل های آئودی، مرسدس بنز، لکسوس، بی ام و یا حتی مزدا این کار را انجام ندادند.
گیبلی از یک موتور 3 لیتری V6 با دو توربوشارژر ساخته شده توسط قطعات آلومینیومی کرایسلر “کوکومو” در ایندیانا، ایالات متحده استفاده می کند. این موتور با قدرت 404 اسب بخار واقعا یک ماشین 2100 کیلوگرمی را تکان می دهد.
گیبلی تنها 7.4 ثانیه طول می کشد تا به سرعت 60 مایل در ساعت (6.96 کیلومتر در ساعت) برسد و یک چهارم مایل را در 13.4 ثانیه با حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت برای یک خودرو طی کند.با این وزن، رکوردی بی سابقه است. در آزمایشی که انجام شد بیشترین سرعت 281.6 کیلومتر بر ساعت با گیبلی ثبت شد.
اگر کنترل دستی گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZG با ردیف های بزرگ پدال روی فرمان را در دست بگیرید، عاشق سیستم محرک Ghibli خواهید شد. البته تا زمانی که حالت اسپرت را فعال نکنید، سیستم خودرو از تنظیمات صرفه جویی در مصرف سوخت برای دستیابی به حالت صاف گاز و حداکثر دور موتور استفاده می کند. در نظر داشته باشید که حالت اسپرت با دنده هشت قفل شده است و برای رانندگی روزمره در شهر مناسب نخواهد بود.
در مجموع، برای اینکه خریداران خودرو گیبلی ایتالیایی را بر رقبای آلمانی خود ترجیح دهند، مازراتی باید بیشتر روی این مدل کار کند و به توسعه گیبلی در مدل های آینده ایتالیایی ادامه دهد.
مشخصات فنی:
نوع ماشین: موتور جلو، چهار چرخ متحرک، 5 سرنشین، 4 در یک سدان.
قیمت مدل تست: 100,140 دلار (قیمت پایه: 78,150 دلار)
نوع موتور: با دو توربوشارژر با خنک کننده داخلی V6، محفظه آلومینیومی و رویه.
ظرفیت: 2979 سیسی.
قدرت: 404 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه.
گشتاور: 46/550 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه.
انتقال: 8 سرعت اتوماتیک با حالت دنده دستی.
ابعاد:
فاصله بین دو محور: 2/997 متر.
طول دستگاه: 4/97 متر.
عرض: 1/95 متر.
ارتفاع: 1/45 متر.
وزن مجموع: 2108 کیلوگرم.
تست های سرعت:
از صفر تا 96.6 کیلومتر در ساعت: 7.4 ثانیه.
صفر تا 160/9 کیلومتر در ساعت: 12 ثانیه.
از صفر تا 2209 کیلومتر در ساعت: 21.6 ثانیه.
شروع بین 8 تا 96.6 کیلومتر در ساعت: 8.5 ثانیه.
ربع مایل: 13.4 ثانیه با حداکثر سرعت 167 کیلومتر در ساعت.
سرعت نهایی (با محدودیت مقاومت): 281.6 کیلومتر در ساعت.
مسافت ترمز در سرعت 112.6 کیلومتر در ساعت: 24.47 متر.
مصرف سوخت:
آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده برآورد می کند: 15.7 لیتر در شهر و 41.9 لیتر در بزرگراه در هر 100 کیلومتر.
مصرف سوخت در تست: 13.1 لیتر در 100 کیلومتر.
منبع: مجله پدال