نگاهی به عذاب های روزانه ساحل غربی


به گزارش گروه بین الملل فارس ، فلسطینیان در کرانه باختری در وضعیت دشواری قرار دارند. که در جاهای دیگر دنیا مشاهده می شود. کرانه باختری زندان بزرگی است که فلسطینیان آن را کاملاً تحت کنترل دارند.

بارها به شرایط زندگی مردم غزه اشاره شده و از محاصره 16 ساله منطقه و مردمی که در شرایط سورئال و عجیب زندگی می کنند ، اشاره شده است اما وضعیت مردم کرانه باختری کمتر ذکر شده است ؛ لازم به ذکر است که ساکنان کرانه باختری در محاصره نیستند (مانند غزه) ، اما نمی توان گفت آنها آزاد هستند.

این مقاله سعی دارد زندگی مردم کرانه باختری و شرایط حاکم در منطقه و شهرها و روستاهای فلسطین را ترسیم کند. ریشه این مشکلات در کلمه “شغل” نهفته است. صهیونیست ها شرایطی را در کرانه باختری ایجاد کرده اند که فلسطینی ها هر روز باید منتظر تحقیر ، زندان ، بازداشت و تیراندازی به مأموران باشند. به خصوص در شرایطی که تشکیلات خودگردان نیز در این معادله در کنار صهیونیست ها است.

کرانه باختری (قسمت غربی رود اردن دلیل این نامگذاری موضوعی مفصل است که در فرصتی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.) 21٪ مساحت کل فلسطین تقریباً 5860 کیلومتر مربع است.


نارنجیبانک غربی سبز: نوار

ایست های بازرسی و موانع

براساس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHAاز ژوئن 2018 ، بیش از 705 مانع از جمله ایست بازرسی ، موانع ، نرده ها ، نرده ها و حفاری ها در کرانه باختری (به استثنای بیت المقدس شرقی) ، آزادی حرکت فلسطین را به شدت محدود کرده است.

بیشتر بخوانید  نشست پژوهشی «موزه‌های تاریخی و هنر معاصر» در کتابخانه‌ و موزه ملی ملک

براساس روزنامه اسرائیلی هیوم ، تاکنون در 21 ژانویه 2021 ، 150 شهرک صهیونیستی با جمعیت 476000 صهیونیست در کرانه باختری ساخته شده است. این سکونتگاه ها از جنوب به شمال و مرکز کرانه باختری پراکنده هستند. یک فلسطینی چندین شهرک صهیونیستی را در حال عزیمت از شهری به شهر دیگر می بیند. کافی است شماره ثبت فلسطینی باشد ، پس از آن باید در هر مقر متوقف شود و بازرسی باید متوقف شود تا به طور کامل بازرسی شود. رفتار صهیونیست ها علاوه بر این دشواری ها ، به خودی خود شکنجه دیگری است.

احمد رشید ، ساکن الخلیل به العربی جدید گفت که سفر به نابلس که معمولاً نیم ساعت طول می کشد ، گاهی اوقات تا پنج ساعت طول می کشد. به گفته وی ، برخی از جاده ها توسط خاکریزها مسدود شده و فلسطینی ها فقط باید در یکی از جاده های برنامه ریزی شده توسط رژیم صهیونیستی تردد کنند و در ده ها ایست بازرسی مورد بازجویی قرار گیرند.

محمود التمیمی معلم روستای دیر نظام است. او به آژانس گفت آناتولی هنگامی که به روستا بازگشت ، گفت که ناگهان متوجه شد که رژیم صهیونیستی ورودی روستا را مسدود کرده است. علی رغم اصرار وی ، اجازه ورود به روستا را نداشت و مقامات به او گفتند كه برای ورود از قسمت دیگری از روستا باید چندین روستا را دور بزند. بنابراین آل تمیمی ، که می توانست در عرض پنج دقیقه وارد خانه خود شود ، دو ساعت رانندگی کرد تا از روستاهای دیگر عبور کند.

بیشتر بخوانید  ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان حداقل حقوق/ افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران

وی گفت ، روستای او به یک زندان بزرگ تبدیل شده است و ساکنان مجبورند به جای 3 کیلومتر 40 کیلومتر رانندگی کنند تا به یک روستای نزدیک بروند.


انسداد کرانه باختری (UNHCR)

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) ، این موانع و بازرسی ها زندگی عادی فلسطینیان را مختل کرده است.

سیاست نژادی

دیده بان جهانی حقوق بشر در تاریخ 27 آوریل گزارش وی با اشاره به سیاست تفکیک رژیم صهیونیستی (آپارتاید) در کرانه باختری نوشت که 54 سال از آغاز اسکان اسرائیل در انتقال یهودیان به سرزمین های اشغالی کرانه باختری می گذرد و همه امکانات ممکن برای تشویق خانواده ها به منطقه منتقل شدند.

رژیم اسرائیل برای هر یهودی که به دنبال سکونت در کرانه باختری است اسکان می دهد و بسیاری از خدمات در این روستاها مالیات دریافت نمی کنند اما برای فلسطینیان محدودیت های مختلفی دارند. کنترل امنیت کرانه باختری در دست صهیونیست ها است و دامنه نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین محدود است. همان دایره محدود در خدمت صهیونیست ها است. هنگامی که دستور توسعه شهرک صهیونیستی صادر شد ، تمام زمینهای فلسطین به راحتی غصب و مزارع آنها تخریب شد تا در اختیار صهیونیستها قرار گیرد.

فلسطینی ها آزادی ندارند و در همه شهرهای فلسطین جابجایی کالا تحت کنترل صهیونیست ها است. بازداشت های خودسرانه و حمله شبانه به خانه های فلسطینی ها هنگام خواب ساکنان در کرانه باختری رایج شده است. دادگاه رژیم صهیونیستی بلافاصله هر تصمیمی را که سازمانهای امنیتی بخواهند صادر می کند. علاوه بر این ، شهرک نشینان بدون حکم دادگاه و با پشتیبانی نظامی وارد روستاهای فلسطین شدند و شروع به ضرب و شتم مردم و تخریب اموال عمومی و خصوصی فلسطین کردند.

بیشتر بخوانید  دیزاین دیدنی ماشین پورش با تم فرش ایرانی + عکس

رصدخانه در ادامه گزارش خود اظهار داشت كه مقامات اسرائیلی روشن می كنند كه آنها قصد دارند این سیاست را برای همیشه ادامه دهند و از استقرار در سرزمین های فلسطین منصرف نخواهند شد.


این کارت به حالت خوبه شرایط زندگی فلسطینیان در کرانه باختری را توضیح می دهد

از طرف دیگر ، فلسطینی ها مجاز به ساخت و حتی بازسازی خانه های خود در کرانه باختری نیستند ، بنابراین پس از فرسایش شدید مجبور به ترک خانه می شوند. دیده بان حقوق بشر این سیاست را “غیرانسانی” توصیف کرد.

همچنین صدها هزار فلسطینی در خارج از کرانه باختری از ورود و اقامت در منطقه منع شده اند. هیچ آواره ای حق بازگشت ندارد مثل اینکه هرگز در فلسطین زندگی نکرده باشد ، اما یهودیان می توانند از آمریکای جنوبی بیایند و در کرانه باختری ادعای مالکیت کنند.

کمیته صلیب سرخ بین المللی (ICRC) ماه گذشته در گزارشی نوشت که فلسطینیان در کرانه باختری زندگی آبرومندی ندارند. براساس این گزارش ، علاوه بر ایست های بازرسی ، که یکی از دلایل اصلی اخلال در زندگی فلسطینی ها است ، نقاشی روی دیوار نیز نقض آشکار حقوق بشر است.

در گزارش این کمیته آمده است که رژیم اسرائیل آشکارا به دنبال تسلط یهودیان اسرائیلی بر فلسطینیان در تمام مناطق اشغالی است و این هدف را با اقدامات غیرانسانی دنبال می کند.

انتهای پیام / ص


دیدگاهتان را بنویسید