نگاهی به زندگینامه ابن سینا به بهانه روز پزشک!


ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، معروف به ابوعلی سینا، ابن سینا، پورسین و شیخ الرئیس (متولد 359 هجری قمری – درگذشته 2 ژوئیه 416 980-1037 میلادی «370، 428 م.) پزشک، ریاضیدان. اخترشناس، فیزیکدان، شیمیدان، جغرافیدان، زمین شناس، شاعر، منطق دان، فیلسوف، موسیقیدان و دولتمرد ایرانی، یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران و جهان است که به ویژه در زمینه فلسفه از اهمیت خاصی برخوردار است. و پزشکی آثار اصلی وی دو دایره المعارف جامع علمی و فلسفی به نام های کتاب شفا و دایره المعارف علایی و نیز القانون فی الطب از مشهورترین آثار تاریخ پزشکی هستند.


روز طبیب / ابن سینا

در کودکی نبوغ زیادی از خود نشان داد و در جوانی از علما و پزشکان خاص دربار امیر نوح سامانی در بخارا بود. سپس با زوال سامانیان و نزدیک شدن خطر از جانب سپاه سلطان محمود غزنوی، از بخارا به گورگنج در خوارزم رفت و از آنجا نزد امیرالزیار به گرگان پناه برد. سپس امیر آل بویه در خدمت مجدالدوله رستم به ری رسید و پس از آن وزیر شمس الدوله دیلمی در همدان شد. پس از وفات امیر به زندان افتاد تا از آنجا گریخت و نزد علاءالدوله حاکم اصفهان آل کاکویه رفت و در خدمت او بود تا اینکه در سفر به همدان در این مقام درگذشت.


روز طبیب / ابن سینا

در حوزه معرفت منطقی، ابن سینا با ابداع دو نظریه «همان‌سازی مشروط» و «توجیه‌های زمانی» در طرح منطقی جدیدی که به منطق سینا در تمدن اسلامی معروف است، از منطق ارسطویی فراتر رفت و تا زمان کوایا. نصیرالدین طوسی تکمیل شده در رشته فلسفه کوشید تا فلسفه اسلام را با دین سازگار سازد. وی در این راستا علاوه بر اثبات وجود خداوند به عنوان یک امر فلسفی، به حل مسائل فکری از جمله مسئله کثرت از وحدت، علم خداوند به جزئیات، ارتباط بین گذشته و گذشته، رابطه بین ذات خداوند و … پرداخت. ویژگی های. در حوزه نفس نیز از تجرد و تنهایی بحث می کند. او معقول دوم و اول را از هم جدا می کند و تفسیر جدیدی در موضوع شر ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید  کشف 39 سکه قدیمی در سرپل ذهاب


روز طبیب / ابن سینا

او 450 کتاب در زمینه های مختلف نوشت که بسیاری از آنها در زمینه پزشکی و فلسفه است. جورج سارتن در کتاب تاریخ علم او را یکی از بزرگترین متفکران و دانشمندان پزشکی می داند. همچنین او را مشهورترین دانشمند ایران می داند که در همه زمان ها و مکان ها و نژادها یکی از مشهورترین هاست. او همچنین از فیلسوفان بزرگ جهان است. دایره المعارف فلسفه دانشگاه تنسی ابن سینا را به عنوان تأثیرگذارترین فیلسوف دنیای پیشامدرن معرفی می کند. تفاسیر فلسفی او بر فیلسوفان بزرگ زیر چون ملاصدرا، توماس آکویناس و دکارت بسیار مؤثر بود و علاوه بر مکتب سینوی در جهان اسلام که همچنان ادامه دارد، مکتب سینوی در فلسفه اروپای قرون وسطی نیز ظهور کرد. تجرید اعتقادی خواجه نصیرالدین طوسی، فلسفه شیعه را به رنگ فلسفه سینوی ترسیم می کند. در مقابل او محمد غزالی و فهر رازی از یک سو کتابهایی از دیدگاه کلام اشعری نوشتند و از سوی دیگر ابن رشد اندلسی کتابهایی از موضع فلسفه ارسطویی نوشت زادروز او در ایران که اول شهریور است، آرامگاه روز پزشک، آرامگاه بوعلی سینا در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده است.


روز طبیب / ابن سینا


دیدگاهتان را بنویسید