مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نکات کلیدی و مهم در مصرف شیر کم چرب که باید بدانید!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



از تاثیر شیر کم چرب بر روی کاهش وزن چه می دانید؟


شیر کم چرب دارای چربی کمی است، سطح پایینی چربی دارد. اما همینطور سطح پایین‌تری از ویتامین‌های حلال را نسبت به شیر خالص یا پرچرب دارد. بنابراین در صورت مصرف شیر کم چرب اطمینان حاصل کنید که ویتامین‌های لازم را از منابع دیگر از جمله سالاد و سبزیجات با پوشش روغن گیاهی دریافت کنید. با دلگرم همراه شوید.


divider


شیر کم چرب برای چه کسانی خوب است؟


شیر املاحی، چون پروتئین، چربی، انواع ویتامین، قند، کلسیم و فسفر دارد که نقش تعیین‌کننده تغذیه‌ای هر کدام خصوصاً در دوران رشد بسیار مهم است. خواص شیر گاو یا گوسفند با توجه به ترکیب و نوع پروتئین، نوع چربی، املاح و اجزاء آنزیمی و هورمونی که دارد متفاوت است و هر کدام عطر و طعم خاص خود را دارد.


بسیاری از کارشناسان، مصرف محصولات لبنی کم‌چرب را توصیه می‌کنند، زیرا چربی‌های اشباع آن‌ها کمتر است. تا به امروز، شواهد نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع شده ممکن است بر سلامت قلب بی‌تاثیر باشد، اما چربی‌های اشباع شده نسبت به نوع اشباع نشده مزایای بیشتری دارند و در واقع خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. اولویت لبنی شما چه شیر کم چرب باشد چه پرچرب، می‌توان آن را بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم در نظر گرفت.


divider


فواید شیر کم چرب


  • ـ. چربی کمتر و بخصوص چربی اشباع کمتر که می‌تواند سلامت قلب و عروق را تضمین کند.

  • ـ. انرژی کمتر که به حفظ تناسب وزن کمک می‌کند.

  • ـ. پروتئین بیشتر که به حفظ تقویت عضلات کمک می‌کند.

  • ـ. برای داشتن کلسیم کافی در بدن دقت کنید در هر صد میلی لیتر شیر ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. جالب است بدانید میان میزان چربی موجود در شیر و جذب کلسیم، نسبت عکس وجود دارد. یعنی هر چقدر چربی موجود در شیر بیشتر باشد، جذب کلسیم کمتر است و در صورتی که شیر کم چرب باشد، میزان جذب کلسیم در بدن بیشتر می‌شود

  • _.پژوهش‌ها نشان می‌دهد کلسیم در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کاهش عوارض یائسگی، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر است.


divider


شیر مناسب برای بچه‌ها


این موضوع بستگی به وزن کودک دارد. اگر وزن فرزندتان روی پایش رشد کم باشد، بهتر است برای او شیر و لبنیات پرچرب در نظر بگیرید، اما اگر وزن کودک بالاتر از حد طبیعی باشد باید از لبنیات کم چرب استفاده کنید. البته باید دقت داشت حتما از محصولات لبنی استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت برای کودک تان بخرید و مطمئن شوید که شیر با روغن گیاهی یا ماده دیگری چرب نشده باشد.


divider


شیر‌های مدت دار


برخلاف تصور عموم مردم پزشکان می‌گویند که شیر‌های به اصطلاح مدت دار بهترین نوع شیر است. شیر‌های که توسط اشعه uv میکروب زدایی می‌شوند یعنی به اصطلاح شیر‌های مدت دار از بهترین نوع شیر انتخاب می‌شوند همچنین این روش مطمئن‌ترین روش در میکروب زدایی شیر است به همین دلیل این شیر‌ها مطمئن‌ترین و با کیفیت‌تر از انواع دیگر هستند.


divider


خطرهای مصرف محصولات شیر کم‌چرب


اگر وزارت کشاورزی ایالات متحده از مصرف شیر کم‌چرب حمایت می‌کند، در حقیقت در حال حمایت و ترویج مصرف قند اضافی است، که بر خلاف تمامیِ ادعاهای است که پژوهش‌گران در مورد مضرات و ضرورت خودداری از مصرف نوشیدنی‌های قندی و شیرین به اثبات رسانده‌اند.


و این مسئله دلیلِ اصلیِ نگرانی لودویگ است. نوشیدن شیر کم‌چرب یا شیرکاکائو کاملا در تضاد با توصیه‌های پزشکان در مورد خودداری از مصرف قند است، زیرا در محصولات کم‌چرب عملا قند جایگزین چربی می‌شود.


لودویگ می‌گوید:


“بدترین حالتِ ممکن در این میان، تولید و مصرف شیرکاکائو کم‌چرب است: اگر چربی را از شیر بگیریم – بی‌مزه می‌شود. از این رو برای ترغیب کودکان‌مان به مصرف روزانه ۳ لیوان شیر، به آنها نوشیدنیِ مملو از قند می‌دهیم”.

وی هم‌چنین می‌افزاید: “می‌توانیم مقدار زیادی از کلسیم مورد نیازمان را از طریق انواع مختلفی از مواد غذایی به‌دست بیاوریم. به علاوه، کلسیم موجود در کلمِ پخته‌شده بیش‌تر از شیر است. منابع دیگری از کلسیم هم وجود دارند که عبارت هستند از ساردین، آجیل، حبوبات، سبزیجات و غیره”.


divider


فواید لبنیات پرچرب


شاید حق با دیوید لودویگ باشد که با طرح وزارت کشاورزی ایالات متحده مبنی بر ترجیحِ شیر کم‌چرب بر شیر کامل مخالفت می‌کند. افراد و کسب‌وکارهای مختلف باید با همکاری یکدیگر از تولید و مصرف چربی‌های خاصی نظیر چربی‌های ترانس و چربی‌های غیراشباعِ تصفیه‌شده در روغن‌های گیاهی نظیر ذرت، سویا، روغن آفتاب‌گردان و روغن کانولا خودداری کنند.

با وجود این، شواهد و مدارک زیادی دال بر بی‌خطریِ مصرف چربیِ اشباع‌شده در شیر، روغن نارگیل، و گوشت حیوانات علف‌خوار وجود دارد.


مدت طولانی است که چربی اشباع‌شده را بسیار بد می‌دانند، ولی یک مطالعه که در ۲۰۱۰ در مجله‌ی امریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشر شد، می‌گوید: “هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند ارتباط میان افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و مصرف چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی را ثابت کند”

به علاوه، مصرف محصولات فراوری‌شده‌ی لبنیِ پرچرب فواید اندکی دارند. در حالی‌که از لحاظ علمی ثابت شده است لبنیات خام (شیر طبیعی که از حیوانات علف‌خوار گرفته می‌شود) و پرچرب برای سلامتی قلب مفید هستند، به جذب ویتامین‌ها کمک می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهند، به کاهش وزن کمک، و دیابت را کنترل می‌کنند.

خوردنِ لبنیات پاک یا ارگانیک می‌تواند وضعیتِ کلیِ سلامتی‌تان را بهبود بخشد، در حالی که محصولات فراوری‌شده‌ی لبنی اثرات منفی بر سلامتی‌تان می‌گذارند. بنابراین، همیشه در انتخاب محصولات لبنی مراقب باشید زیرا بیش از ۲۰ نوع آنتی‌توکسین، داروی مسکن، و ترکیبات خطرناک مختلف دیگری در شیر وجود دارند.


divider


شیر سنتی گاو


یک محصول طبیعی، غنی از پروتئین و منبع کلسیم. شیر ارگانیک حاوی مقدار بیشتری چربی‌های اشباع امگا ۳ است و گاوها نسبتاً کمتر در معرض آنتی بیوتیک و آفت کش‌ها هستند. اغلب مردم شیر همگن یا شیر هموژنیزه را ترجیح می‌دهند در هموژنیزه مولکول‌های چربی می‌شکند و هضم آن را راحت‌تر می‌کند.


مناسب برای: حبوبات، فرنی، آش در مصارف غدایی داغ و محصول طبیعی مغذی.


تست: ملایم و دارای سرشیر و پرخامه


پخت و پز: ایده‌ال برای تهیه سس‌ها و پخت و پز.


بررسی ما: ارزش تغدیه ای شیر گاو در هر ۱۰۰میلی گرم


۶۸ کالری، ۱۲۲ میلی گرم کلسیم، ۴ گرم‌ چربی، ۲.۶ گرم چربی اشباع، ۴.۷ گرم شکر.


divider


شیر گاو بدون لاکتوز


شیر گاوی که از صافی رد شده است تا لاکتوز آن از بین برود و آنزیم لاکتوز که به آن اضافه شده حاوی همان ارزش تغدیه‌ای شیر است.


مناسب برای: کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند.


تست: همان شیر گاو.


پخت و پز: کاربرد شیر گاو را دارد.


بررسی: ارزش تغذیه‌ای در ۱۰۰ میلی لیتر شیر بدون لاکتوز:


۵۸ کالری، ۱۳۵ میلی گرم‌ کلسیم،۳.۵ گرم چربی، ۲ گرم چربی اشباع، ۲.۷ گرم شکر.


divider


شیر گاو A2


این شیر تنها حاوی پروتئین A2 است. شیر گاو شامل مقادیری پروتئین، یک گروه از کازئین‌ها است. اگر به حساسیت‌های لاکتوز مبتلا هستید، شیر حاوی A2 را امتحان کنید.


مناسب برای: کسانی که به پروتئین شیر حساس‌اند.


تست: به خوبی شیر گاو


پخت و پز: مناسب همانند شیر گاو


بررسی: ارزش تغذیه ای آ دو در هر ۱۰۰ میلی لیتر:


۶۴ کالری، ۱۲۰ میلی گرم‌ کلسیم، ۳.۶ گرم‌ چربی، ۲‌.۴ گرم چربی اشباع،۴.۷ گرم شکر.


divider


شیر بز


یک فرآورده طبیعی، از نظر تغذیه مانند شیر گاو مناسب است.


مناسب برای: انتخابی مفید برای کسانی که به شیر گاو حساسیت دارند، از آنجایی که چربی و لاکتوز کمتری دارد. برای چای، قهوه و شکلات داغ مناسب است.


تست: غلیظ، طعمی خاص، نسبتاً شیرین و گاهی کمی مزه‌ی نمک می‌دهد.


پخت و پز: مناسب برای اغلب دستورات غذایی.


بررسی: ارزش تغذیه‌ای شیر بز در هر ۱۰۰میلی لیتر:


۶۱ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۳.۶ گرم چربی، ۲.۵ گرم چربی اشباع، ۴.۳ گرم شکر.


divider


سویا یا شیر سویا؟


شیر سویا از نظر پروتئین با شیر گاو قابل مقایسه و کم‌چرب است. غذاهایی که بر پایه سویا هستند، می‌توانند چربی خون را کنترل کنند که البته به ۲۵ گرم پروتئین سویا، یا ۳ تا ۴ لیوان شیر در روز لازم دارند تا به این مقصود برسند. بعضی از مارک‌ها با کلسیم و ویتامین A و D غنی شده‌اند.


مناسب برای: مصرف کنندگان غیر لبنی که به دنبال انتخاب‌های کم‌چرب هستند. مارک‌هایی را که حاوی کلسیم و ویتامین A و D هستند را انتخاب کنید. مخلوط خوبی برای چای و قهوه است.


تست: پرمغز و غلیظ


پخت و پز:مناسب برای پخت و پز. کیک نارگیلی و بلوبری غیرلبنی را با آن امتحان کنید.


بررسی: ارزش تغذیه‌ای در هر ۱۰۰ میلی لیتر شیر سویا:


۳۷ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱.۷ گرم‌چربی، ۰.۲۶ گرم‌چربی اشباع ، ۰.۸ گرم‌شکر.


divider


گردآوری شده مجله ی دلگرم


مریم امینی


بیشتر بخوانید  ۲ روش برای تهیه مربای پوست پسته
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *