نکات مهم برای مراجعه به دندانپزشک را به خاطر بسپارید


درخواست پرونده دندانپزشکی

نکات دندانپزشکی

اولین کاری که منشی باید انجام دهد تهیه کارت بیمار قدیمی است. اگرچه برخی از مشکلات دندانی واضح هستند، عکس های قبلی می توانند به شناسایی مشکلات جدید کمک کنند. دندانپزشک شما باید از شما بپرسد که آیا در 6 ماه گذشته از شما عکس گرفته شده است یا خیر. زیرا عود آن در مدت کوتاهی باعث می شود که بیمار در معرض اشعه قرار گیرد. (معمولاً هر بیمار هر دو سال یک بار نیاز به تصویربرداری از دندان دارد.)

استفاده از فناوری های قدیمی و جدید

عکس های دیجیتال دقیق تر هستند و به دندانپزشک امکان تشخیص پوسیدگی را می دهند، اما با عکس های قدیمی تر (رادیوگرافی) (رادیوگرافی) ممکن است مشکل قابل ردیابی نباشد. فناوری تصویربرداری دیجیتال در صورت استفاده صحیح، تشعشعات کمتری نسبت به رادیوگرافی ساطع می کند.

نکات بهداشتی را رعایت کنید

حتما دوست ندارید دندانپزشکی را ببینید که با همان دستکش یکبارمصرف کشو را باز کند و نور را تنظیم کند یا صفحه کلید را لمس کند و بعد دستش را در دهان شما بگذارد؟ از سوی دیگر، تجهیزات باید استریل شوند تا در حین استفاده در کیسه مهر و موم شوند. برای جلوگیری از آلودگی، پزشک باید چندین بار در حین کار دستکش را تعویض کند.
مطمئن شوید که ابزارها استریل هستند، زیرا بیشتر باکتری ها فقط با گرما از بین می روند.

معاینه دهان برای تشخیص سرطان

هر بار یا حداقل هر 6 بار، پزشک باید دهان شما را از نظر سرطان معاینه کند. سرطان دهان مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی (hpvدر دو دهه اخیر سه برابر شده است.در معاینه باید زخم، لکه های قرمز یا گلبول های سفید غیرطبیعی روی غشای مخاطی وجود داشته باشد. پزشک باید غدد لنفاوی گردن را با دست حس کند و لثه و بافت گلو را زیر زبان و دو طرف معاینه کند.

بیشتر بخوانید  دلیل سردردهای صبحگاهی

پیشنهاد خارج از ذهن

اگر مرتب به دندانپزشک مراجعه می کنید و دندانپزشک جدیدتان ادعا می کند که دهان شما پر از دندان های پوسیده است یا برای کشیدن لثه نیاز به جراحی دارید، بهتر است به دندانپزشک دیگری مراجعه کنید و نظر او را جویا شوید. ممکن است دندانپزشک قبلی تشخیص دقیقی نداده باشد.

به کار دندانپزشک توجه کنید

به کار دندانپزشک توجه کنید

برخی از دندانپزشکان که تبلیغات زیادی می کنند یا تخفیف های زیادی می دهند، به دنبال جذب بیمار جدید هستند. در اینکه دندانپزشک باید خدمات خود را تبلیغ کند، شکی نیست، اما وقتی این تبلیغات زیاد باشد، مشخص است که تعداد بیماران به دلیل نارضایتی بیمار یا دلایل دیگر کاهش یافته است، اما این امر ضروری است. امروزه بیشتر دندانپزشکان از فیلر نقره ای استفاده می کنند که مخلوطی از جیوه مایع و فلزاتی مانند نقره، مس و غیره است. (به آن آمالگام می گویند) (تماس گرفت آمالگام) استفاده نشده. اما اگر از قبل در دندان های شما استفاده شده باشد، خطرناک نیست و مجبور نیستید آن را بردارید. فقط در صورت ساییده شدن و برداشتن آن از سطح دندان قابل برداشتن است. با برداشتن آمالگام بخار جیوه به داخل دهان ترشح می شود.فشار در حین برداشتن آمالگام می تواند باعث لایه برداری و ترک خوردن کناره های دندان شود.

اصرار دکتر برای گذاشتن درب

اگر 50 درصد دندان وجود داشته باشد قابل ترمیم است بنابراین باید تا حد امکان دندان آسیب دیده ترمیم شود. اما برای شکل دهی یا پوشش باید از ابزارهایی مانند مته استفاده کرد.

به کار دندانپزشک توجه کنید


بیشتر بخوانید  چگونه جرم پشت دندان را به آسانی از بین ببریم؟

دیدگاهتان را بنویسید