نکات تغذیه روزه داری/ با این غذا افطار نکنید



با شروع ماه مبارک رمضان، تغییر در رژیم غذایی و رژیم غذایی افراد می تواند باعث بروز برخی مشکلات گوارشی شود. این امر می تواند با رعایت برخی نکات تغذیه ای از جمله مراقبت از غذاهایی که در طول یک وعده غذایی مهم افطار می خوریم تا حد زیادی از مشکلات گوارشی جلوگیری کند.

نه تنها خوردن شیر، آب سرد، برخی میوه ها مانند هندوانه، هلو، خیار و خربزه برای افطار مناسب نیست. زیرا باعث تولید مواد نامناسب در دستگاه گوارش می شود. البته شیر گرم و شیرین شده با عسل یا شکر و یا به صورت مخلوط اشکالی ندارد. آب بسیار سرد در این زمان نیز گرمای ذاتی معده را از دست داده و آن را ضعیف می کند.

مراقب باشید بلافاصله بعد از صبحانه یا شام به رختخواب نروید. به این دلیل که به دهانه معده فشار وارد می کند و غذا برای هضم کامل در کف معده قرار نمی گیرد، بنابراین عواقبی مانند رفلاکس، نفخ و سوء هاضمه را در پی خواهد داشت و از طرفی خواب را با مشکل مواجه می کند. بی قرار و پریشان؛ پس حداقل تا نیم ساعت بعد از خوردن این وعده ها نخوابید.

بلافاصله بعد از صبحانه یا شام از فعالیت بدنی خودداری کنید. حداقل یک ساعت بعد از غذا، هیچ فعالیت شدیدی مانند دویدن، شنا، طناب زدن مجاز نیست، اما یک پیاده روی کوتاه و آهسته مفید است.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، برای کاهش تشنگی و گرما از این نوشیدنی ها استفاده کنید. عرق کاسنی، عرق چاودار، عرق کاهو، خرفه، ماءالشعیر دارویی، پوره هندوانه با نعناع بخورید. البته افرادی که معده و کبد سرد دارند باید در مصرف این نوشیدنی ها احتیاط کنند.

بیشتر بخوانید  اقامه نماز عرفه در اراک

دیدگاهتان را بنویسید