نکات ایمنی در سوخت گیری گاز مایع (LPG)



نکات ایمنی و ضروری سوخت گیری گاز مایع (LPG)


تعداد زیادی از اتومبیل‌ها در حال حاضر گازسوز هستند و برخی از LPG استفاده می‌کنند. LPG یا گاز مایع، گازی است که از مواد نفتی در پالایشگاه بدست می‌آید و برای تولید آن باید حتماً امکانات پالایشگاهی موجود باشد تا بتوان از نفت خام مقداری LPG به دست آورد که این عمل خود هزینه داشته و گران تمام می‌شود در صورتی‌که CNG (گاز طبیعی) در مخازن زیر زمینی و در مناطق نفتی وجود دارد و فقط کافی است آن را تحت فشار قرار داد تا آماده بهره برداری شود.


مالکین خودروهایی که سوخت دوم آن ها گاز LPG است برای شارژ مجدد، در بیرون از منازل از سیلندرهای ۱۱ کیلویی ذخیره سازی گاز مایع استفاده می کنند. به یاد داشته باشید که استفاده از این سیلندرها به جای مخزن اصلی، مخاطره آمیز است. در این خصوص به برخی توصیه های ایمنی کارشناسان سازمان آتش نشانی اشاره خواهیم کرد تا مخاطب محترم با مطالعه ی آن، نسبت به روش صحیح سوخت گیری آگاهی یابد.


  • دو سوم مخزن گاز به صورت مایع و یک سوم به صورت گاز در قسمت بالایی کپسول قرا دارد، که در درجه حرارت پایین و تحت فشار به صورت مایع در کپسول نگهداری می شود.

  • وزن حجمی گاز مایع از هوا سنگین بوده و در صورت نشت در کف اتاق یا خودرو قرار گرفته و هر لیتر آن در مجاورت هوا و در صورت تبخیر به ۲۷۰ لیتر گاز تبدیل می شود.

  • خیلی از رانندگان در گوشه کنار شهر با وارونه کردن سیلندر های گاز مایع در حال سوختگیری هستند و از آنجایی که این نوع سوختگیری با اتصالات و شیلنگهای نامناسب انجام می شود، خطر نشت گاز زیاد شده و در صورت کوچکترین اصطکاک و جرقه بلافاصله انفجار صورت خواهد گرفت.

  • از آنجا که این سیلندرها هیچ وقت کاملا تخلیه نمیشوند و مقداری گاز درون آنها باقی می ماند، پس برای ایمنی بیشتر از قراردادن این سیلندها در کنار منابع حرارتی اجتناب و از غلتاندن و پرتاب سیلندهای گاز مایع جدا دوری کنید.

  • در صورت بروز آتش سوزی در کپسول های گاز مایع؛ اول خونسردی خود را حفظ و مواد قابل اشتعال اطراف آن را از کنار شعله دور نمایید،سعی کنید پشت به باد به سیلندر شعله ور شده نزدیک و شیر گاز را قطع تا آتش خاموش شود.

  • ذکر این نکته هم ضروریست، که نباید کپسول گاز مایع که شعله ور شده است را به صورت افقی رها کرد، زیرا باعث خروج گاز به صورت مایع شده و شعله ی آتش چند برابر خواهد شد.

  • در صورت امکان بدنه ی سیلندر را با آب و البته به صورت بارانی خنک نگهداری کرده تا از انفجار احتمالی آن جلوگیری شود، اگر شیر سیلندر گاز معیوب و با بسته شدن گاز قطع نشد، با احتیاط کامل به فضای باز انتقال دهید و در حین حرکت مراقب تغیر مسیر شعله ها نیز باشید.


نکات ایمنی در هنگام سوختگیری


نکات ایمنی در هنگام سوخت گیری


  1. در هنگام سوخت گیری موتور خودرو را خاموش کنید.

  2. در هنگام سوخت گیری به هیچ عنوان در حال حرکت نباشید.

  3. ظبط و باند خودرو خود را به علت انتشار امواج مغناطیسی در هنگام سوخت گیری خاموش کنید.

  4. لامپ روشنایی صندوق عقب را خارج نمایید چون درهنگام خاموش و روشن شدن به هنگام باز و بسته کردن صندوق احتمال بروز جرقه وجود دارد.

  5. از شیلنگ های فشارقوی مخصوص سوخت گیری lpg استفاده کنید سایر شلنگ های گاز برای مصارف خانگی و کم فشار ساخته شده اند و مناسب سوخت گیری به علت خشک شدن و احتمال شکستگی و پارگی نیستند.

  6. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید در موقعی که مخزن خود را اصطلاحا هوا گیری میکنید هیچ گاه فکر نکنید که هوایی که خارج میشود اتش نخواهد گرفت بلکه این هوا نیست همان تبخیر گاز درون مخزن است و قابل اشتغال است پس ضروری است سوخت گیری را خارج از پارکینگ ساختمان ، حیاط و کوچه و محله انجام داد.

  7. به هیچ عنوان در کنار خیابان های پر رفت و امد و کوچه ها سوخت گیری نکنید چون احتمال دارد رانندگان و یا عابران سیگار خود را روشن و یا از داخل ماشین خود به بیرون پرتاب نمایند و شما و خودروی خود را دچار حادثه نمایند.

  8. متعلقات گاز سوز وسیله خود را فقط به دست تعمیر کاران وارد تعمیر و یا بازبینی کنید شخصا از دستکاری متعلقات گاز سوز خودرو خود بپرهیزید.

  9. در هنگام سوخت گیری از موبایل خود به علت انتشار امواج مغناطیسی استفاده نکنید.

  10. شیلنگ تخلیه هوا را از صندوق عقب خود دور کنید تا گاز خارج شده محوطه صندوق عقب و اتاق خودرو را پر نکند.

  11. اتصالات شلنگ شارژ خود را دو بست شلنگی ببندید در نظر داشته باشید فشار گاز مایع بالا است و اگر اتصالات محکم بسته نشده باشد شلنگ از اتصالات خود جدا میگردد و باعث بروز خطر میگردد .

  12. در هنگام سوخت گیری سیگار و اتش روشن نکنید و نزدیک به جایی که اتش استفاده میشود. سوخت گیری ننمایید.

  13. در صورت استفاده از صافی یک صافی الومنیومی استفاده کنید از صافی های پلاستیکی به هیچ وجه استفاده نکنید که بارها مشاهده گردیده است به علت فشار بالای گاز میشکنند.

  14. در هنگام سوخت گیری سرنشینان را خارج نمایید.

  15. به علت ضریب اطمینان بیشتر در مناطق غیر مسکونی باز و خلوت سوخت گیری نمایید.

  16. نشت گاز را از اتصالات چه کم جدی بگیرید.

  17. یک کپسول اتش نشانی خودرویی در خودرو خود داشته باشید.

  18. کپسول گاز را جایی قرار دهید که در صورتی که تکان خورد سقوط و یا قل نخورد که باعث پارگی شلنگ گردد.

  19. شیر کپسول گاز را چند دور بیشتر باز نکنید تا بتوانید در مواقع ضروری آن را ببندید

  20. اگر خودرویی در نزدیکی شما شاژ انجام میدهد حداقل 10 متر از همدیگر فاصله بگیرید که در صورت بروز حادثه خطر به خودرو شما سرایت نکند.


قابل توجه کسانی که میگن چکار کنیم تا صافی پلاستیکی استفاده نکنیم:


از قسمت انتهایی شلنگ که نزدیک مخزن است دست خود را روی شلنگ قرار دهید متوجه عبور گاز میشوید و با این کار نیازی به استفاده از شلنگ و صافی شیشه ای نخواهید داشت ضمنا توجه داشته باشید شلنگ نرم روغنی یاسا بهترین شلنگ برای سوختگیری میباشد که متری تغریبا 7 هزار تومان است.


وظایف اپراتور جایگاه سوخت


بیشتر بخوانید  راهنمای کامل کاشت و تکثیر گل مشعلی

دیدگاهتان را بنویسید