مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نکاتی برای خوردن جلبک کلرلا و تاثیر آن بر سلامتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کلرلا یک جلبک تک سلولی است که در آب شیرین رشد می کند. کلرلا به دلیل داشتن کلروفیل زیاد بویی شبیه علف یا علف می دهد. میزان کلروفیل موجود در این جلبک از هر گیاه دیگری در جهان بیشتر است.

نکاتی برای خوردن جلبک کلرلا و تاثیر آن بر سلامتی

این جلبک میلیاردها سال است که وجود داشته و یکی از اولین غذاهای روی زمین بوده است.
قدمت فسیل های کلرلا به سه میلیارد سال پیش می رسد. کلرلا یکی از سالم ترین غذاهاست.
کلرلا چگونه رشد می کند؟
کلرلا در استخرهای بزرگ آب تمیز رشد می کند. ابتدا آب استخر یونیزه می شود و سپس از صافی رد می شود تا صاف و شفاف شود. کلرلا هر 24 ساعت چهار برابر می شود که نشان از خلوص ژنتیکی آن و تأثیر بسیار زیاد آن بر سلامت انسان است. به عنوان مثال، کلرلا باعث رشد سریعتر باکتری های مفید در معده انسان به نام لاکتوباسیل ها می شود.
آیا می توان هر نوع جلبک را خورد؟
بیش از 70000 گونه جلبک وجود دارد که برخی از آنها بسیار مغذی و برخی بسیار سمی هستند. کلرلا آب شیرین نوع خاصی از جلبک است که خواص مفید زیادی دارد.
این جلبک چه زمانی کشف شد؟
کلرلا در اواخر قرن نوزدهم کشف شد. در دهه 1940، ژاپنی ها شروع به مطالعه دقیق تر آن کردند. امروزه شهرت کلرلا مرهون تلاش آنها برای شناسایی جلبک است. ژاپنی ها بیشتر از آمریکایی ها جلبک کلرلا می خورند، در حالی که ویتامین C رایج ترین ویتامین مصرفی آمریکایی هاست. البته کلرلا از کل وعده غذایی یا هر مولتی ویتامین یا مکمل دیگری قوی تر است.
در کجا می توان کلرلا را یافت؟
تایوان بزرگترین تولید کننده کلرلا است و بزرگترین تولید کننده آن به دقت کلرلا را از نظر خلوص و آلودگی باکتریایی آزمایش می کند. این شرکت تنها شرکتی در جهان است که اجازه صادرات جلبک کلرلا به ژاپن را دارد و مورد تایید وزارت بهداشت ژاپن قرار گرفته است.
اثرات مفید کلرلا چیست؟
کلرلا علاوه بر داشتن تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرده و آن را به طور کامل سم زدایی می کند.
چقدر تحقیقات علمی روی جلبک کلرلا انجام شده است؟
کلرلا یکی از مواد غذایی است که از نظر علمی مورد تحقیق قرار گرفته است و به گفته ناسا، یکی از اولین گیاهانی خواهد بود که در ایستگاه فضایی رشد می کند. تحقیقات روی این جلبک توسط دانشمندان، دانشگاه ها، صنایع خصوصی و پرورش دهندگان کلرلا انجام شده است و تا آنجا که به سلامت انسان مربوط می شود، هیچ اثر منفی ثبت نشده است.
خواص کلرلا چیست؟
اولین نتیجه مصرف کلرلا هضم بهتر است. به خصوص اگر یبوست و بوی بد دهان دارید. هم یبوست و هم بوی بد دهان با خوردن کلرلا به راحتی برطرف می شود. برخی دیگر از خواص کلرلا نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. به عنوان مثال، گفته می شود که می توان آن را با فلزات سنگین و سایر مواد مصنوعی ترکیب کرد تا آنها را از جریان خون خارج کند. اما برای اثبات این ادعا باید میزان فلزات سنگین خون را قبل و بعد از مصرف کلرلا اندازه گیری کرد. بسته به میزان مصرف کلرلا، سه تا شش ماه طول می کشد تا فلزات سنگین از خون حذف شوند.
در چه زمانی از روز می توانید کلرلا بخورید؟
کلرلا را می توان در هر زمانی از روز یا شب خورد. مقدار مورد نیاز بدن را می توان با هم یا چند بار در روز مصرف کرد، البته شکل دیگر آن بهتر است. خوردن کلرلا 20 تا 30 دقیقه قبل از غذا توصیه می شود، زیرا به هضم غذا و جذب مواد مغذی کمک می کند. صبح نیز زمان خوبی برای مصرف کلرلا است. اما هرگز آن را بلافاصله قبل یا بعد از قهوه یا نوشیدنی های گازدار ننوشید، زیرا کافئین برای هضم و گوارش فوق العاده مضر است.
چرا خوردن کلرلا به موقع بهتر است؟
از آنجایی که کلرلا باعث می شود باکتری های معده به نام لاکتوباسیل ها چهار برابر سریعتر از حد معمول تکثیر شوند، خوردن کلرلا در نزدیکی وعده های غذایی می تواند هضم را بهبود بخشد و دریافت مواد مغذی را افزایش دهد.
کاهش آنزیم های گوارشی و کمبود اسید کلریدریک در معده از جذب مواد مغذی جلوگیری می کند. کمبود مزمن مواد مغذی و ایجاد و تجمع سموم در بدن و مغز یکی از عوامل مهمی است که برای همه افراد به ویژه سالمندان مشکلاتی را ایجاد می کند. به عنوان مثال، سطوح بالایی از آلومینیوم در نمونه های مغزی همه افراد مبتلا به آلزایمر یافت شده است.
آیا کلرلا در مبارزه با سرطان موثر است؟
اینترفرون یکی از بزرگترین دفاع های بدن در برابر سرطان است و نشان داده شده است که کلرلا تولید اینترفرون را افزایش می دهد. یکی از راه های مبارزه با سرطان استفاده از عناصری است که تولید و فعالیت ماکروفاژها را تحریک می کند. اینترفرون یکی از ترشحات طبیعی بدن است که به نظر می رسد ماکروفاژها را تحریک می کند. کلرلا با افزایش اینترفرون فعالیت سلول های T و ماکروفاژها را تحریک می کند و توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با سرطان و مهاجمان خارجی مانند باکتری ها، ویروس ها، مواد شیمیایی و پروتئین های خارجی افزایش می دهد. البته درمان سرطان موضوع پیچیده ای است که نیاز به تحقیقات زیادی دارد.
آیا می توان از کلرلا به صورت موضعی استفاده کرد؟
پودر کلرلا را می توان با کمی آب مخلوط کرد و روی بریدگی ها و خراشیدگی ها مالید. فاکتور رشد موجود در کلرلا بر بافت پوست اثر مثبت دارد و سریعتر بهبود می یابد. اگر کلرلا به طور مرتب به مدت یک سال حتی بدون استفاده موضعی از کلرلا استفاده شود، تأثیر آن در بهبود زخم ها و بریدگی ها نمایان می شود.
مواد مغذی موجود در کلرلا چیست؟
اسیدهای آمینه (پروتئین ها)، آنزیم ها (از جمله پپسین گوارشی)، ویتامین ها، مواد معدنی و کربوهیدرات ها از ترکیبات کلرلا هستند. 60 درصد کلرلا از پروتئین هایی تشکیل شده است که به شکل اسیدهای آمینه هستند. 18 تا 22 اسید آمینه شناخته شده در کلرلا وجود دارد. پروتئین کلرلا ارزش بیشتری نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی و تخم مرغ دارد زیرا یک پروتئین ثانویه است. این بدان معنی است که اسیدهای آمینه به پروتئین تبدیل می شوند و بافت تخم مرغ و گوشت را تشکیل می دهند.
هنگامی که ما غذاهایی مانند گوشت می خوریم، بدن ما پروتئین ها را تجزیه کرده و آنها را به اسیدهای آمینه تبدیل می کند. در حالی که اسید آمینه کلرلا مستقیما وارد بدن می شود. هیچ منبع طبیعی پروتئین به جز کلرلا و اسپیرولینا وجود ندارد که دارای چنین طیف کامل و متعادلی از اسیدهای آمینه باشد.
ایا باید هنگام مصرف کلرلا ویتامین مصرف کرد؟
مصرف مولتی ویتامین با کلرلا ضرری ندارد. اما نیازی به این نیست. کلرلا دارای طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم ها است.
آیا کلرلا نوع دیگری از ویتامین است؟
خیر، کلرلا یک نوع غذاست و با ویتامین ها متفاوت است. اگرچه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم های مختلف است، اما از بسیاری جهات مفیدتر و برتر از مکمل های ویتامین است. از آنجا که کلرلا طبیعی است و ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه آن به طور طبیعی مخلوط می شوند. اما قرص های ویتامین مخلوطی از کنسانتره و اسانس هستند که به طور مصنوعی با هم ترکیب می شوند. فرمول آنها شبیه فرمول ویتامین های طبیعی فقط روی کاغذ است. غذاهایی مانند کلرلا مقدار قابل توجهی از مواد مغذی متعادل طبیعی را در اختیار بدن قرار می دهند که هرگز در بدن جمع نمی شوند و سمی نیستند.
فاکتور رشد کلرلا چیست؟
کلرلا مخلوطی از RNA، DNA، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است. باعث رشد سریعتر کودکان و تقویت سیستم ایمنی بزرگسالان می شود.

بیشتر بخوانید  کرم کالندیت ای چه کاربردهای درمانی دارد؟

منبع: magiran.com
tebian.ne


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *