نوژیان بلندترین آبشار لرستان است


به گزارش سلام نو، آبشار نوژیان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در استان لرستان واقع شده است. این آبشار در 38 کیلومتری جنوب شرقی هورام آباد (بخش پاپی) با ارتفاع 95 متر و عرض تاج 5 متر واقع شده است. این آبشار یکی از زیبایی های طبیعی لرستان است که سالانه افراد زیادی را به خود جذب می کند. آبشار نوژیان چهل و ششمین اثر ملی است که سازمان میراث فرهنگی در 27 اسفند 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار داد.

در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی وجود دارد که بر اساس حوضه به سه دسته اصلی تقسیم می شوند.

نوژیان بلندترین آبشار لرستان است

رودخانه‌های دز و رودخانه‌های کرخه در مجموع 96 درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهند و رودخانه‌های حوضه مرکزی منطقه کوچکی از شرقی‌ترین قسمت استان را به خود اختصاص داده‌اند.
در حال حاضر بیش از 50 آبشار بزرگ و کوچک در استان لرستان وجود دارد که بیشتر آنها در رودخانه های این استان قرار دارند.

آبشار نوژیان خرم آباد در موقعیت جغرافیایی E483430 N331353 در استان لرستان قرار دارد. تفرجگاه جنگلی نوژیان در بالای کوه طف قرار دارد. در کوه طف انواع گیاهان دارویی می روید و طبیعتی زیبا و دیدنی دارد. بسیاری از مردم و گردشگران برای تماشای این آبشار و جمع آوری گیاهان دارویی به این منطقه می آیند. راه ارتباطی از طریق هورم آباد به گردنه نوژیان، جاده آسفالته یا از راه آهن تا ایستگاه روستا و از طرف دیگر تا آبشار حدود 2 ساعت پیاده روی است.

دسترسی به این آبشار از طریق الیگودرز به شول آباد امکان پذیر است. بهترین راه برای رسیدن به آبشار چکان از طریق جاده شوسه مورزرین – شول آباد و بهارکار است. جاده دوم از طریق هرم آباد، سپیددشت، شول آباد آسفالت است.

بیشتر بخوانید  ریزش ۹۵ میلیونی غول کرمان موتور + لیست قیمت جدید بازار و کارخانه

نوژیان بلندترین آبشار لرستان است

از آنجایی که مسیر طولانی و پر پیچ و خم تا آبشار طول می کشد، واکنش بازدیدکنندگان با دیدن آبشار متفاوت است. آبشار از چشمه های بالادست تغذیه می شود و طبیعتاً در اوایل بهار پر از آب است. با نزدیک شدن به پایان تابستان (به ویژه در زمان خشکسالی)، آبشار کوچک شده و زیبایی آن کاهش می یابد. در سمت راست آبشار رودخانه ای جریان دارد که آب آن از چندین چشمه که در فاصله بسیار کمی از آبشار هستند تامین می شود. آب حاصل، رودخانه کوچکی را تشکیل می دهد که پس از آبیاری مناطق پایین دست، در نهایت به رودخانه سزار می ریزد. آب رودخانه سرد است و محل مناسبی برای پرورش ماهیان سردآبی مانند قزل آلا است. بنابراین وجود برکه ای در پایین دست آبشار نشانه توسعه و باروری است که چشم نوازی می کند.

نوژیان بلندترین آبشار لرستان است

مسیر دسترسی

این آبشار در 52 کیلومتری چهارراه پلیس هرم آباد – بروجرد است. اگر حدود 14 کیلومتر از کنارگذر خرم آباد به سمت جنوب حرکت کنید، به جاده ای سه خطه می رسید که تابلوی آبشار نوژیان در سمت مقابل آن قرار دارد. در این سه جهت به شرق (دست چپ) بپیچید. جاده بعد از چند کیلومتر کوهستانی می شود. این مسیر طبیعتی جنگلی دارد و پر از درختان بلوط است. از ابتدای چهارراه تا آبشار دقیقا 38 کیلومتر راه است. 32 کیلومتر آسفالت و 6 کیلومتر آخر خاک (خاک). مسیر کثیف برای خودروهای معمولی قابل تحمل است. در کل مسیر 38 کیلومتری تابلوهای هشدار دهنده و گارد ریل وجود ندارد. مراقب پیچ های تند جاده باشید. به یاد داشته باشید که مقصد مقصد نیست. خود مسیر زیبایی های زیادی دارد. اگر با کمبود وقت مواجه نیستید، در میانه راه توقف کنید و از جنگل های زیبای زاگرس لذت ببرید.

بیشتر بخوانید  افشاگری جدید عبدالرضا داوری علیه احمدی نژاد

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید