نوسانات قیمت در استان های همسایه تأثیر منفی بر بازار مرغ ایلام دارد



به گزارش ایرنا ، محمدعلی آغداسی پنجشنبه شب در کارگروه مجازی تاج و رسانه های استان ایلام اظهار داشت: ایلام به عنوان تنها استان کشور برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از قیمت این کشور در حالی است که قیمت گوشت تحویل مرغ در سایر استان ها بسیار بالاتر از حد مجاز کشور است و خرید آن خارج از اختیارات عمومی است.

وی افزود: قیمت مصوب برای هر کیلو مرغ از مرغداری 17 هزار و 100 تن ، از کشتارگاه 23 هزار و 300 تن و هزینه مصرف کننده پس از کشتار 24 هزار و 900 تن است که البته ، توزیع هزینه های حمل و نقل و حمل و نقل با تأیید کارخانه برای تنظیم بازار محصولات مرغ در استان به 25500 تن برای مصرف کنندگان افزایش یافت.

اقدسی ادامه داد: 2 کشتارگاه منشت و سیمره عامل کشتار و تأمین مرغ در استان بودند. جوجه های ذبح شده در این کشتارگاه ها به توزیع کنندگان در سراسر استان و در هر منطقه از استان بدون توزیع کننده داده می شود ، اشخاص حقیقی درخواست مجوز توزیع روز کشتار مرغ کشتار مرغ را به سازمان خاموش برای درخواست فعال مجوز.

وی در مورد مرغداری های نیمه فعال و راکد نیز توضیح داد: در صورت تمایل به ادامه فعالیت خود ، در صورت تأیید وام بانکی معوقه قبلی و کلیه مرغداری ها طبق مصوبه کارخانه ، می توانند درخواست تسهیلات جدید کنند. بازار طیور در کشور آنها باید 90٪ از مرغ تولیدی خود را به کشتارگاه ها تحویل دهند که در استان ایلام با توجه به جمعیت و سرانه مصرف ، میزان تولید مرغ مازاد به سایر استان های پرمصرف داده می شود.

بیشتر بخوانید  قتل پسر 11 ساله در جشن عروسی / لذت عزاداری

وی یادآور شد: اگرچه در سراسر کشور به دلیل کاهش جوجه کشی در خرداد ماه با کاهش تولید طیور مواجه شده ایم ، اما در استان ایلام به دلیل مدیریت صحیح عرضه و تقاضا این مشکل مشهود نیست و استان دارای هیچ مشکلی در تأمین مرغ برای مصرف داخلی وجود ندارد. حتی در دوره قبل از ماه ژوئن ، مازاد گوشت مرغ در استان به میزان 30 تا 50 تن در روز به استانهای تهران ، خوزستان و کرمانشاه صادر شد.

رئیس سازمان کشاورزی جهاد ایلام افزود: قیمت گوشت مرغ در استان ایلام منوط به ستاد تنظیم بازار مرغ است و به طور متوسط ​​روزانه 40 تا 50 تن گوشت مرغ در استان تولید و تحویل می شود ایلام ، که نیازهای استان را برآورده می کند.

اقدسی تأکید کرد: طبق مصوبه مرکز تنظیم بازار استان و طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور ، تهیه و ذبح مرغ زنده به دلیل خطرات زیست محیطی و حفظ سلامت مصرف کنندگان در استان ممنوع است. 56 متخلف و 10 عامل انتشار. با دستور مقامات قضایی مرغ های زنده شناسایی و پلمپ شدند.

وی در خصوص تأمین دام و طیور در استان گفت: طبق سهمیه تعیین شده در سامانه مشکلی در تامین دام و طیور در استان وجود ندارد و تاکنون 15 هزار تن مواد اولیه به دلیل تولید علوفه و مرتع ، این امر با مشکلات و همچنین وجود تحریم ها و شیوع ویروس کرونا در این مورد همراه بود.

وی تاکید کرد: تهیه و تولید گوشت مرغ به عهده سازمان جهاد کشاورزی است اما لوازم ، عوامل توزیع ، روش های نظارت بر قیمت و تجهیزات به عهده صنعت ، سازمان معدن و سازمان جهاد کشاورزی هیچ نقشی در توزیع ندارند. و نظارت بر قیمت ها.

بیشتر بخوانید  نرخ ارز در بازارهای مختلف 17 اسفند/ ادامه گرانی قیمت دلار و یورو

به گفته اقدسی ، سرانه مصرف مرغ در استان ایلام 80 گرم در روز است که متناسب با نیاز استان و جمعیت ، میزان مصرف و تولید گوشت مرغ در استان ایلام است.

وی ادامه داد: میزان تولید مرغ در استان ایلام 2 تا 3 برابر بیشتر از میزان مصرف در استان است و طبق مصوبه کارخانه تنظیم بازار مرغ در کشور مازاد مرغ تولیدی به صادر می شود استانهای همسایه مانند خوزستان و کرمانشاه یا استانهای پرمصرف مانند تهران.

اقدسی با اشاره به خشکسالی های موجود کشور از نظر میزان خسارت ناشی از خشکسالی به واحدهای کشاورزی استان ایلام ، همچنین توضیح داد: تخمین زده می شود 70 تا 100 درصد مزارع خشک گندم ، بیش از 20 درصد گندم آبی و کلزا مزارع و سایر زیربخش های کشاورزی در اثر خشکسالی آسیب دیده اند و خسارت پیش بینی شده 850 میلیارد تن است.

وی افزود: مراتع استان به دلیل خشکسالی های فراوان امسال با افت شدید تولید علوفه روبرو شده اند ، هرچند در بیشتر استان های کشور این مورد وجود دارد البته سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام دستور داده است توسعه عملیات آبخیزداری برای افزایش منابع آب. “این پروژه کار می کند و در حال حاضر بزرگترین پروژه سفره آبخیز کشور در شهر دلوران است و امسال تقویت و توسعه پروژه های آبخیزداری و سفره های زیرزمینی در دستور کار وزارت جهادکشاورزی.

وی با توجه به سیستم گرمسیری یادآور شد: 17 هزار و 550 هکتار از اراضی شهرهای ایلام ، مهران و دهلران تحت پوشش این سامانه است و هم اکنون وزارت جهاد کشاورزی 96 درصد و وزارت نیرو 80 درصد سهم آنها را در اختیار دارند. آنها برنامه مهم ملی را ساخته اند.

بیشتر بخوانید  گروه مقاومت عراق از حمله هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه نظامی ایالات متحده در اربیل خبر داد

اقدسی گفت: آب این سیستم برای مصارف شرب ، کشاورزی و صنعتی است و در نیمه دوم سال جاری سد کنجانچم از تأمین آب این سیستم و از طریق آبگیری این سد ، زمین های ایلام و مهران تخلیه می شود. شهرها با آب تأمین می شوند.

وی درباره بذر کشاورزان نیز توضیح داد: 26 هزار تن بذر اصلاح شده در استان توسط شرکت های فرآوری تأمین شد که در اوایل شهریور ماه برای فرآوری ، ضد عفونی و خرمن کوبی در اختیار کشاورزان محلی و فعال استان قرار می گیرد. برای جلوگیری از فعالیت و سو abuse استفاده از دلالان ، بذرها مستقیماً توسط عوامل توزیع به کشاورزان در حومه شهر داده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید