نهایی شدن الحاق ازبکستان به توافقنامه چابهار



به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با حضور هیئت ازبکستانی در چابهار، مراحل الحاق ازبکستان به توافقنامه چابهار ایران، هند و افغانستان تکمیل شد. ”

بهروز آقایی گفت: هیئت تجاری ازبکستان امروز با حضور معاون حمل و نقل و معاون وزیر بازرگانی در چابهار حضور یافتند تا الحاق این کشور به توافقنامه چابهار نهایی شود.

وی افزود: پیش نویس این رویکرد تهیه شده و تا یک ماه آینده در نشست تهران، ازبکستان رسماً به معاهده بین المللی چابهار اضافه می شود و با این الحاق عملا این توافق وارد مرحله جدیدی می شود. “

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: قرارداد ایجاد کریدور تجاری مشترک بین ایران، افغانستان و هند در خردادماه سال 95 با حضور سران سه کشور امضا شد. وی از طریق چابهار و اپراتور بندر مسئولیت بخشی از فاز اول پروژه توسعه بندر شهید بهشتی را با همکاری یک شریک ایرانی بر عهده داشت.

وی گفت: هند نیز 85 میلیون دلار برای تجهیزات تخلیه و بارگیری بنادر هزینه کرده است که از این تعداد 4 جرثقیل دریایی وارد شده و مابقی در حال ساخت است و به زودی وارد می شود. افغانستان نیز در این قرارداد تجارت با هند را تسهیل می کند و تاکنون چندین محموله صادراتی از جمله میوه، سبزیجات و اقلام از چابهار به هند منتقل شده است.

افق این توافق اضافه کردن همه کشورهای مشترک المنافع آسیای مرکزی و گسترش به قفقاز و اروپای شرقی است، زیرا مقرون به صرفه ترین، امن ترین و اقتصادی ترین راه برای تجارت بیش از 3 میلیارد نفر در این کشور است. این سیاره در اقیانوس هند و آسیای مرکزی است.» قفقاز و اروپای شرقی بنادر چابهار هستند و به گفته کارشناسان بین المللی، این بندر به زودی جایگزین مسیر کانال سوئز برای تجارت در اروپا، آسیا و آفریقا خواهد شد.

بیشتر بخوانید  تاخیر در افتتاح دفاتر کرمان 2 ساعت دیگر تمدید شد

دیدگاهتان را بنویسید