نمک خراب میشه؟ نحوه تشخیص و نگهداری


آیا نمکی که برای جلوگیری از فساد مواد غذایی استفاده می شود می تواند بد شود؟ همچنین ممکن است فکر کنیم که وقتی این نمک برای مدت طولانی (شاید میلیون‌ها سال) در آب دریا یا معادن نمک یا جاهای دیگر وجود داشته باشد و خراب نشده باشد، بدون شک حتی با چند سال دیگر مشکلی برای آن وجود نخواهد داشت.

نمک خراب میشه؟

بهترین پاسخ به این سوال این است که نمک به خودی خود هرگز فاسد نمی شود، اما برخی از مواد موجود در آن ممکن است خراب نشوند.
همانطور که می دانید نمک قرن هاست که به عنوان نگهدارنده استفاده می شود زیرا علاوه بر فاسد نشدن به دیرتر فاسد شدن سایر غذاها نیز کمک می کند.
نمک خالص به دلیل عدم وجود رطوبت در آن فاسد نمی شود، در حالی که آب برای رشد و نمو میکروب ها ضروری است، علاوه بر این، می تواند آب را از سلول های غذایی بیرون بکشد و با کاهش آب آنها از رشد میکروب ها جلوگیری کند. بیشتر سالم بمانید


انقضای نمک

مشکل این است که بسیاری از نمک های موجود در بازار خالص نیستند، به عنوان مثال نمک دریایی تصفیه نشده حاوی آثار جلبک است، نمک یددار نیز مشخصا حاوی ید است و رنگ نمک هیمالیا به دلیل ناخالصی های موجود در آن است، صورتی است.
برخی از این مواد، از جمله جلبک و ید، برای همیشه دوام نمی‌آورند و در نهایت خراب می‌شوند، اما این نمی‌تواند باعث از بین رفتن نمک شود، زیرا در بدترین حالت – زمانی که مدت زیادی از تاریخ مصرف نمک می‌گذرد – خواص آن فقط می‌تواند نزول کردن. اختلاف نظر
می توانید بگویید نمکی که من خریدم تاریخ انقضا دارد – بهترین قبل از تاریخ – اگر نمک خراب نمی شود، چرا روی آن تاریخ وجود دارد؟

بیشتر بخوانید  شعبه های بانک سینا در اراک + آدرس و تلفن

پاسخ این است که بسیاری از تولیدکنندگان این تاریخ را روی محصولات خود می گذارند زیرا یا از نظر قانونی موظف به انجام این کار هستند یا اینکه مردم به محصولاتشان اعتماد بیشتری دارند.
بنابراین تا زمانی که نمک شما یددار نشده باشد (که با گذشت زمان محتوای ید خود را از دست می دهد)، نیازی نیست که زیاد نگران تاریخ انقضای نمک باشید.
ناگفته نماند که نمک های یددار قدیمی خراب نمی شوند، اما به مرور زمان میزان ید آنها کاهش می یابد و بدن ید زیادی دریافت نمی کند.


ذخیره نمک

نحوه نگهداری نمک

روش نگهداری نمک هیچ تفاوتی با سایر ادویه ها از جمله پودر فلفل تند ندارد.
تنها چیزی که نیاز دارید یک مکان خنک و خشک است، به علاوه اگر مواد معطر در اطراف نمک وجود دارد، درپوش نمک باید محکم بسته شود.
در مورد کیسه های باز نشده بهتر است آن ها را در انباری منزل نگهداری کنید اما پس از باز شدن بهتر است آن را به آشپزخانه منتقل کنید تا همیشه در دسترس باشد یا مقداری نمک در ظرف بریزید. در نمک خانه و بقیه را در انبار بگذارید.

توجه داشته باشید:

نمک یددار را از منبع حرارتی مانند اجاق گاز دور نگه دارید در غیر این صورت ممکن است به سرعت محتوای ید خود را از دست بدهد.
نمک – یا بهتر بگوییم ترکیبات خاصی که در بیشتر نمک ها یافت می شود – می تواند رطوبت هوای اطراف خود را جذب کند و باعث شود نمک به مرور زمان به توده های مرطوب و سپس سفت تبدیل شود. این برای سلامتی خطری ندارد و توده ها را می توان به راحتی با چنگال یا انگشتان جدا کرد. برای جلوگیری از این امر، توصیه می شود نمک را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.
نمک می تواند بوی غذاهای اطراف خود را بگیرد، پس بهتر است آن را در کمدهای دربسته و دور از اجاق گاز که بوهای مختلف وجود دارد نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید  معرفی آفت کش کنفیدور 


تشخیص بد بودن نمک

نحوه تشخیص فساد نمک

تا اینجا ثابت کردیم که نمک معمولاً فاسد نمی شود و برای همیشه خوب می ماند، اگر اینطور است، چرا باید بدانیم که چگونه فساد آن را تشخیص دهیم؟!

باید بخوانید:

تفاوت بین نمک دریا و نمک یددار چیست؟

تفاوت بین نمک دریا و نمک یددار چیست؟

نمک تصفیه شده رایج ترین نوع نمک مصرفی در اکثر کشورهاست. بیشتر نمک مشابه است و از کلرید سدیم و مقدار کمی مواد معدنی تشکیل شده است. اکنون در حال بررسی…

از آنجایی که در برخی شرایط خاص ممکن است نمک غیر قابل استفاده باشد یا کیفیت آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد، در این موارد احتمالا ترجیح می دهید نمک را دور بریزید، از جمله:

نمک بوی عجیبی دارد؛ گاهی نمک بوی غذای پخته شده در آشپزخانه را می گیرد و بوی عجیبی می دهد. در صورت عدم توجه به این موضوع بوی بد نمک به مواد غذایی دیگر منتقل می شود که چندان خوشایند نیست.
حشرات مرده را می توان در بسته نمک مشاهده کرد. زمانی که انبار خانه شما مورد حمله حشرات قرار می گیرد، برخی از این حشرات می توانند وارد بسته های نمک شده و صحنه بدی را ایجاد کنند، اگر نمک به این حشرات آلوده شده است، باید آن را دور بریزید.
نمک به شکل توده های بزرگ و سفت است. اگر نمک به هر طریقی خیس شد و توده‌های بزرگ و سختی را تشکیل داد که برای جدا کردن آن نیاز به اجسام جامد است، احتمالاً ترجیح می‌دهید زودتر آن را دور بیندازید.


دیدگاهتان را بنویسید