نماینده باید موضع خود را به صراحت اعلام کند/ به احتمال زیاد با فشار افکار عمومی طرح شفافیت تصویب می شود



به گزارش سلام نو، داریوش قنبری نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که طرح شفافیت به دستور سخنرانان از سر گرفته می شود تا چه زمانی باید تصویب شود. وی گفت: این طرح موضوع شفافیت در آرای نمایندگان مجلس است. یک دیدگاه این است که آرای نمایندگان نباید شفاف باشد. نمایندگان باید بر اساس مصالح کشور تصمیم بگیرند. گاهی آنچه به صلاح کشور است می تواند به افراد و گروه ها آسیب وارد کند و بین منافع گروهی و ملی تضاد ایجاد شود که نماینده مجلس باید آن را بر منافع ملی ترجیح دهد. به همین دلیل برای اینکه به نماینده ای که منافعش در خطر است فشار نیاید، بهتر است رای نماینده مخفی بماند.

وی افزود: اما موضع دیگر این است که نمایندگان مجلس باید آراء را برای افکار عمومی منعکس کنند، مواضع آنها باید مشخص باشد تا عملکرد خود را بسنجیم تا مشخص شود عملکرد آنها چقدر با نظر رأی دهندگان و رأی دهندگان مطابقت دارد. عملکرد خود را آزمایش می کند و بنابراین تاکید می کند که نظر و نظر نمایندگان باید شفاف باشد.

قنبری تصریح کرد: به نظرم نظر دوم صحیح است و باید موضع نماینده مشخص باشد. اینکه نماینده ای از ترس گروه یا طیف خاصی از مواضع خود پنهان می شود و از آن می ترسد با شخصیت نماینده ای که باید در تصمیم گیری به نفع ملت شجاع باشد منافات دارد. نماینده باید با جسارت موضع خود را به صراحت اعلام کند و مردم باید شفاهی و عملی از دیدگاه ها و نظرات و دیدگاه های نمایندگان مطلع شوند.

بیشتر بخوانید  فاگانی داور سایپا شد / زاهدی فر پرسپولیس-تراکتور هو شد - آژانس خبر مهر | اخبار ایران و جهان

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که نماینده مردم در مجلس بودم در برخی تصمیم گیری ها می دیدم که تصمیماتی که در مجلس گرفته می شود، نماینده در عمل نظر دارد اما در صحبت های خود نظر دیگری را بیان می کند. مثلاً در زمان پرداخت یارانه های مالی در مجلس هشتم دیدم. مخالفان این طرح آن را برای دولت مضر می دانستند و به آن رای مخالف دادند، اما ظاهراً او در سخنرانی هایش مجبور به موافقت با این طرح شد زیرا به حوزه ای می رفت که تکذیب شد و مردم به یارانه مالی نیاز داشتند.

وی افزود: نماینده نباید تحت تاثیر فضای پوپولیستی قرار گیرد و آنچه را که به نفع کشور است در نظر بگیرد و شجاعانه از خود دفاع کند. به نظر من شفافیت رأی گیری می تواند گامی برای دور شدن از پوپولیسم باشد.

داریوش قنبری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به رویکرد فعلی مجلس این طرح در نهایت به تصویب می رسد یا خیر، گفت: نمایندگان تا کنون نشان داده اند که نظر چندان مساعدی نسبت به این موضوع ندارند. اگر با هر یک از نمایندگان فعلی مصاحبه کنید، در واقع آن را طرح خوبی می دانند و با آن موافقت می کنند. اما در عمل این اتفاق نخواهد افتاد. در گذشته نیز شاهد چنین مواردی بوده ایم. در جریان بحث امنیت سایبری، دیدید که نمایندگان در سخنرانی‌های خود به گونه‌ای متفاوت صحبت می‌کنند، اما در مورد رأی‌گیری در عمل، رأی‌های متفاوتی داشتند.

وی افزود: این تناقض را در گفتار و عملکرد مجلس به ویژه در این موارد مشاهده می کنیم. البته این را هم بگویم که مجلس برای تصویب این طرح از سوی افکار عمومی تحت فشار است و به احتمال زیاد با فشار افکار عمومی این طرح تصویب می شود. اما به نظر من این به نفع برخی نمایندگان است که طرح شفافیت آرای نمایندگان را تصویب نکنند. باید دید نمایندگان چقدر منافع خود را ترجیح می دهند و تا چه اندازه تسلیم افکار عمومی می شوند اما در عمل معمولاً منافع خود را ترجیح می دهند.

بیشتر بخوانید  سیاست و عملکرد ارزی بانک سامان

دیدگاهتان را بنویسید