نمایشگاه تهران تعطیل شدنی نیست


صنعت نمایشگاهی کشور در دوره های مختلف با چالش های کوچک و بزرگ مختلفی مواجه است و این روزها با چالش دیگری مواجه است. اواخر آذرماه اعضای شورای شهر تهران با طرح یک فوریت شهرداری تهران را ملزم به جابجایی این مجموعه کردند نمایشگاه مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهر خورشید. به تصویب رسید. اعضای شورای شهر ترافیک اطراف نمایشگاه تهران را دلیل اصلی این تصمیم عنوان کردند. این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق پیشکسوتان، کارشناسان و فعالان این صنعت معتقدند که نقش سایت نمایشگاه تهران در ایجاد ترافیک در خیابان سئول چندان چشمگیر نیست.

در همین راستا با علیرضا پژمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه یک شغل به گفتگو نشستیم و از او راه حلی خواستیم شورای شهر و از انتقال فضای نمایشگاهی تهران به شهر آفتاب پرسیدیم. اخبار گسترش را دنبال کنید.

بی توجهی به حوزه های مهم

پیمان پاک در این گفتگو با بیان اینکه بحث به هیچ وجه بسته نشد نمایشگاه تهران فهرست نشده: موضوع همه بحث‌های اخیر. انتقال نمایشگاه های بزرگ و پرطرفدار B2C به نمایشگاه شهر آفتاب بود. فضای نمایشگاهی تهران به دلیل ساختارهای جغرافیایی و ژئوپلیتیکی دارای مشکلاتی است. این فضای نمایشگاهی در مکانی قرار دارد که تعداد زیادی از شهروندان در آن زندگی می کنند و این افراد در زمان برگزاری نمایشگاه های مردمی و عمومی که خانواده ها از آن بازدید می کنند با مشکلات ترافیکی مختلفی مواجه می شوند.

وی افزود: نمایشگاه های ما در این سال ها از پیشرفت رویدادهای تجاری دنیا مانند استفاده از ظرفیت فضای مجازی، ایجاد مراکز رشد، استفاده از شتاب دهنده های صادرات و … بی اطلاع بودند. تلاش می کنیم با ارائه نوآوری هایی در این زمینه فضای نمایشگاهی تهران را به پارک تجاری تبدیل کنیم یک شغل این کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است. بنابراین جایگاه این سایت به سطح بالاتری تغییر خواهد کرد. به این ترتیب دیگر شاهد نمایشگاه هایی نخواهیم بود که خانوارها از آن بازدید کنند و لوازمی مانند نمایشگاه های بهاره را خریداری کنند. حفظ وقایع سطحی با رویکرد توسعه کسب و کار (که قصد داریم به صورت حرفه ای با آن برخورد کنیم) متناسب نیست.

بیشتر بخوانید  چرا زنان متاهل جذاب تر هستند؟

مشکل زیرساخت های شهر آفتاب به شهرداری

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاران گسترش نیوز مبنی بر عدم استفاده از ظرفیت خالص سازمان توسعه تجارت و شهرداری تهران برای احداث ایستگاه مترو در محل نمایشگاه تهران، گفت: جایی که روند ساخت و ساز سال ها طول می کشد و ما نمی توانیم این زمان طولانی را از دست بدهیم.

به گفته برخی از کارشناسان و پیشکسوتان صنعت فضای نمایشگاهی شهر خورشید. زیرساخت های لازم برای میزبانی رویدادهای بزرگ و مردمی را ندارد. پیمان پک در این خصوص گفت: این مشکل به شهرداری برمی گردد و باید برای رفع آن تدابیری اتخاذ کند.درهای ورودی نمایشگاه را مجدداً ببندید.

وی در ادامه تصریح کرد: ظرفیت های استفاده نشده زیادی در فضای نمایشگاهی تهران وجود دارد که مغفول مانده است. تضمین می کنم تا 6 ماه آینده رویدادهای ویژه ای در این منطقه برگزار شود.

نقش خفیف تحریم ها

وی افزود: من به شما ثابت می کنم که تحریم ها نقشی در عدم حضور شرکت ها در نمایشگاه های ما ندارد. صادرکنندگان ما سالانه 35 میلیارد دلار کالا صادر می کنیم و ارز را به کشور برمی گردانیم. این نشان می‌دهد که تحریم‌ها اگرچه مؤثرند، اما مؤثر نیستند.

پیمان پاک همچنین بیان کرد: امروز فضای نمایشگاهی در تهران به فضای تجاری تبدیل شده و هیچ هدفی از برگزاری رویداد نیست. سال هاست که برنامه های نمایشگاهی ارائه می شود و کوچکترین تحلیل اقتصادی و تجاری روی آن برنامه انجام نشده است. این کسب و کار موفق را تعطیل خواهیم کرد و هدفمند و هوشمندانه از ظرفیت های محل نمایشگاه تهران برای توسعه تجارت بین المللی استفاده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید  گلایه ملی‌پوش سابق والیبال از خداحافظی کاپیتان/دهنوی: کاش قدر معروف را بیشتر می‌دانستیم

وی در پایان گفت: وزارت صمت نسبت به این موضوع ناشناخته نیست. معاونت خدمات و بازرگانی این وزارتخانه موظف به رسیدگی به این موضوع است. سازمان توسعه و تجارت نیز برای رسیدن به این هدف تلاش زیادی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید