خطرات مکالمه حین رانندگی
تا به حال جمله “در هنگام رانندگی با تلفن همراه کار نکنید” را حتما در مورد خود و یا اطرافیانتان شنیده اید.
امروزه با افزایش قابلیت های گوشی های هوشمند، راه های منحرف شدن حواس رانندگان در جاده ها نیز افزایش یافته است.
تلفن همراه نقش به سزایی در بروز تصادفات دارد به طوریکه در بحث نقش عامل انسانی در تصادفات جاده ای به عنوان اثرگذارترین عامل شناخته شده است.
تحقیقات نشان می دهد مردها بیشتر از خانم ها در حین رانندگی از تلفن همراه خود استفاده می کنند.
خطر ارسال پیام کوتاه هنگام رانندگی به مراتب از صحبت کردن با تلفن همراه بیشتر است.
آزمایش ها نشان می دهند زمان واکنش رانندگان هنگام فرستادن پیام کوتاه به 30 درصد و هنگام مکالمه با تلفن همراه به میزان 9 درصد افزایش پیدا می کند، بدین ترتیب رانندگان با تأخیر بیشتری در مواقع خطر عکس العمل نشان می دهند.
همواره به خاطر داشته باشید که رانندگی نیاز به 100 درصد تمرکز و توجه راننده دارد.
موبایل را در هنگام رانندگی از دسترس خارج کنید
در بزرگراهها خطر تصادف در هنگام مکالمه به مراتب بیشتر از جادههای شهری و کم سرعت است .
در سایر کشورهای دنیا محدودیتهای مختلفی در مورد استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی اعمال میشود.
در سالهای اخیر مجامع علمی، فنی نگرانی خود را نسبت به وضعیت استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ابراز داشتهاند.
رشد فزاینده استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی در واقع بخشی از روند نگران کننده تأثیر فنآوریهای روز بر کاهش توجه رانندگان است.
غیر از تلفن همراه دیگر فنآوریهای درون خودرو مثل دسترسی به اینترنت، سیستمهای اطلاعاتی رهیاب و سیستمهای هشداردهنده تصادف میتوانند کاهش سطح دقت راننده را در پی داشته باشند.
به اعتقاد کارشناسان حوزه ترافیک، ابزاری مانند تلفن همراه یا سایر وسایل الکترونیکی میتوانند تأثیر مستقیمی در ۲۵ درصد از تصادفات داشته باشند.
بر اساس این تحقیقات یکی از عوامل مهم در تصادفات رانندگی ، حواس پرتی رانندگان از توجه به جلو است.
مهمترین دلیل حواس پرتی رانندگان در ۲۵ درصد موارد هم صحبت کردن با تلفن همراه ، بازی کردن با موبایل یا ارسال پیام کوتاه است.
در برخی از مطالعات تفاوتهایی میان جنسیت راننده هم مورد بررسی قرار گرفته است و بر این اساس مردها بیشتر از زنها از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده کرده اما خانمها در ارسال پیام کوتاه در هنگام رانندگی از آقایان جلوترند!
به هر حال بررسیهای انجام شده نشان میدهد عنصر «توهم» یا «خوشبینی» بیش از اندازه در تصمیم فرد در بهکارگیری تلفن همراه در حین رانندگی دخیل است؛
یعنی افرادی که مدام چنین کاری میکنند آنهایی هستند که احساس تسلط بر رانندگی خود دارند و فکر میکنند که در هنگام حواس پرتی با مهارت آن را برطرف میکنند.
حال آنکه چگونگی آن در افراد مختلف متفاوت است.
از سوی دیگر یکی از مهمترین علل افزایش تصادفات بر اثر استفاده از تلفن همراه «القای هیجانات کاذب» به فرد راننده است.
پژوهشها نشان میدهند که ۷۰ تا ۹۰ درصد رانندگان اعتقاد دارند از یک راننده معمولی ماهرترند و با ایمنی بیشتر رانندگی میکنند.
به علاوه به نظر میرسد افراد در میزان تأثیرگذاری تلفن همراه بر پرت شدن حواسشان بیاطلاع بوده ، بدین جهت راننده تصور میکند که میتواند حواسپرتی ناشی از استفاده از تلفن همراه را در حین رانندگی جبران کند.
استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیاری از فعالیتهای مغزی را مختل میکند، به گونهای که فرد به اجسام خیره میشود در صورتی که مغز دستور دیدن و تشخیص و عکس العمل در برابر آنها را صادر نمیکند.
تحقیقات انجام شده روی ۵۰۰ بزرگسال نشان داد که صحبت با تلفن همراه در هنگام رانندگی ۵۰ درصد فعالیتهای مغزی مورد نیاز برای رانندگی را مختل میکند.
در وقوع سوانح رانندگی در ایران ۷۰ درصد عامل انسانی ۲۳ درصد جاده و محیط اطراف آن و ۷ درصد خودرو نقش دارد که گسترش استفاده از تلفن همراه در دهه اخیر نقش عامل انسانی را افزایش داده است.
صحبت کردن با تلفن همراه موجب حواس پرتی و کاهش تمرکز راننده میشود و گاهی راننده را دچار اشتباهاتی مانند عبور از چراغ قرمز، تغییرناگهانی مسیر، انحراف از جاده و تخطی از سرعت بیشتر یا کمتر از حد مجاز میکند.
با وجود اینکه در ایران صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی بهکلی ممنوع است ولی به دلیل مشکلات موجود در نحوه اعمال قانون و نیز مزایای استفاده از تلفن همراه، کنترل دقیقی بر آن وجود ندارد.
برخی کارشناسان راهنمایی و رانندگی معتقدند برای پیشگیری از وقوع تخلفات باید قوانین به اندازه کافی بازدارنده باشند و در برخی موارد از جمله تخلفات رانندگی این جرایم به اندازه کافی بازدارنده نیستند .
مثلا پلیس با کسانی که از تلفن همراه اعم از صحبت با هندزفری استفاده میکنند یا اینکه در حین رانندگی پیامک میخوانند یا ارسال میکنند به طور جدی برخورد کند.
بر همین اساس قانون ، در تخلفات راهور استفاده از تلفنهمراه حین رانندگی مشمول ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی میباشد و در سرعتهای بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت نمره منفی نیز به راننده تعلق خواهد گرفت.
رانندگی ایمن و مطمئن ، رانندگی است که نه فقط چشمها روی جاده حفظ شود و دست ها روی فرمان ماشین قرار گیرد.
بلکه از همه مهمتر نیاز به تمرکز ما روی فعالیتهای شناختی دارد نه به چالش کشیدن فعالیتها به طور همزمان که ما معمولا انجام میدهیم.
استفاده از تلفن همراه
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، استفاده از تلفن همراه به هر شکل اعم از شماره گیری و پاسخ گویی، ارسال و یا دریافت پیامک و حتی به صدا درآمدن زنگ تلفن موجب کاهش توجه و از هم گسیختگی فکر و در نهایت ،
کاهش و یا از بین رفتن تمرکز راننده می شود و بدین ترتیب امکان تصادف را افزایش می دهیم.
براساس آمارهای موجود، مکالمه با تلفن همراه یکی از شایع ترین عوامل بروز تصادفات ناگوار، تلخ و شدید عنوان شده است .
گاهی عدم تمرکز راننده به علت به صدا در آمدن زنگ تلفن همراه موجب انحراف خودرو و تصادفات و سوانح یا واژگونی ناشی ازآن می شود.
البته باید گفت تاسف بار است؛ در بسیاری از این موارد تصادف و اصابت خودرو به اشیاء، عابران پیاده و یا خودروهای دیگر زمانی رخ می دهد که آشکارا دیده شده و بطور کامل در میدان دید راننده قرار دارند.
نکته جالب توجه این است که افزایش احتمال تصادف فقط در زمان صحبت کردن نیست، بلکه از شروع مکالمه تا حداقل 10 دقیقه پس از پایان مکالمه،احتمال افزایش تصادف وجود دارد.
در واقع هنگامی که راننده منتظر زنگ تلفن شخصی دیگری است یا پس از اتمام مکالمه، تمرکز او کاهش یافته و احتمال تصادف نسبت به وضعیت عادی بیشتر می شود.
در مطالعه دیگری که بر روی 699 راننده در آمریکا انجام شده و در سایت الکترونیکی مرکز تحقیقات ترافیک آمریکا انتشار یافته، نشان داده شده است
که احتمال خطر تصادفات در طی 5 دقیقه پس از پایان مکالمه با تلفن همراه8/4 برابر(حدود5 برابر)ودرطی15دقیقه پس از پایان مکالمه 3/1 برابر احتمال تصادف در وضعیت عادی است.
بیایید هشدار پلیس را جدی بگیرید و موبایل خود را در زمان رانندگی خاموش و به ندای این همراه ناپسند حین رانندگی بی توجه باشید.
فراموش نکنید که سلامت و حفظ جان شما و سایر سرنشینان خودروی شما، حتی عابران بی گناه که در مسیرتان درحرکت هستند، همچنین سایر رانندگان قانونمند عبوری، برهمه مسایل جانبی ارجح است.
بیشتر بخوانید :
سوالات مربوط به قوانین تصادفات راهنمایی و رانندگی+ پاسخ
توقیف خودرو چه شرایطی در قانون دارد ؟
شرب خمر (شرابخواری) : مجازات رانندگی در حالت مستی چه می باشد ؟
گرفتن خسارت در تصادفات رانندگی چه قوانینی دارد ؟