خبرگزاری مهر– گروه مذهبی و مذهبی – عصمت علی آبادی: امروز سی امین سالگرد شهادت امام محمد تاکی جواد الامام (ع) استع) E. حضرت جواد (ع) آنها در سال 195 هجری در مدینه به دنیا آمدند و در هنگام شهادت پدرشان و بعد از شهادت امام علی بن موسی تنها 8 سال داشتند. رضایت (ع) در پایان ماه صفر سال 203 ، مقام امامت به فرزندشان جواد العامه داده شد (ع) منتقل شده.
بی خطر خلیفه عباسی که مانند دیگر خلفای بنی عباس از نفوذ باطنی ائمه معصومین و اشاعه فضایل آنها در بین مردم هراس داشت ، سعی کرد فرزند پسر رضایت (ع) توجه ویژه ای داشته باشید. از روشهایی که بی خطر در مورد حضرت رضا (ع) ، این شکل گیری بحث ها و مناظرات بود؛ بی خطر و سپس معتصم آباسی می خواست با اعتقاد به دروغ خود ، امام (ع) را از این طریق در مکانی سخت قرار دهد.
در مورد حضرت جواد (ع) نیز از همین روش استفاده شد ، خصوصاً که در آغاز امام حتی یک سال از عمر امام جواد (ع) نگذشته بود. حضرت جواد (ع) در دوره ای زندگی كرد كه فرقه های مختلف اسلامی و غیر اسلامی رشد كردند و علمای بزرگی در این دوره زندگی كردند و علوم و فنون ملت های دیگر پیشرفت كرد و كتابهای زیادی به زبان عربی ترجمه و ارائه شد. در مباحثات علمی و با سرمایه الهی امام ، با الهام از منبع ولایت مطلقه و الهام الهی ، آنها احکام اسلامی را مانند پدران و پدربزرگهای بزرگوارش گسترش می دهند ، مسلمانان را تعلیم و راهنمایی می کنند و به بسیاری از س answerالات پاسخ می دهند.
به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (ع) ، برای آشنایی بهتر با اوضاع شیعیان در زمان امام نهم امام با خوجت الاسلام محمد باکیر پورامینی ما که عضو هیئت علمی مسسه فرهنگ و اندیشه اسلامی هستیم ، برای گفتگو نشستیم که نتایج آن را در زیر می خوانید:
* به چه کسانی شیعه گفته می شود؟ آیا شیعیان نیز به فرقه های مختلف تقسیم می شوند؟
شیعیان کسانی هستند که به پیامبر اکرم ایمان دارند (ج) جانشین فوری او منصوب شد و او امیر مومنان علی بود (ع) و مرکزی ترین جریان شیعی ، که اکثریت را نیز تشکیل می دهد ، امامان شیمی یا دوازده نفر هستند. یک دوجین وراث پیامبر اعظم (ج) دوازده نفر می دانند. شيعه امامان تأكيد خاصي بر مسئله امام دارند و معتقدند كه امامت ، بعد از سه امام اول ، منحصراً مخصوص فرزندان امام حسين است. شیخ مفید درباره گردن امامان معتقد است: «این عنوان مخصوص آن شیعیانی است که به وجود یک امام در همه زمان ها و نیاز به متن معتقدند. جلّی“و او به عصمت و کمال هر امام اعتقاد دارد و امام (به جز سه امام اول) را برای فرزندان امام حسین (ع) استثنایی می داند.”
شکل گیری تشیع از زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) آغاز شد ، برخی از اصحاب متمرکز بر امام علی (ع) و بر اساس آیات متعدد و الهام گرفته از فرمایشات حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) ) ، اعتقاد به خلافت فوری امیرالمومنین (ع). این گروه در مورد چندین ماهواره تصمیم گرفتند سقف آنها اعتراض کردند.
وجود به برکت امام جواد (ع) سو susp ظن واقفان را خنثی می کند. زیرا قبل از ولادت امام جواد (ع) ترس در میان شیعیان ایجاد شد و حتی گروه واقفیه نیز این را بهانه ای برای انکار امام حضرت رضا (ع) قرار دادند. بنابراین آنها پس از تولد فرزند خود ، این تولد را برای شیعیان پدیده ای مبارک می دانند و اعلام می کنند که این کودک به حق از نادرست جدا شده است.
البته ، مانند سایر مذاهب اسلامی ، فرقه ها از جریان اصلی شیعه جدا شدند و هر یک به شاخه ای از درون خود تبدیل شدند؛ زیدی ، اسماعیلی ، گالیان ، کیسانیه و واقفیه این یک فرقه شیعه به حساب می آید که امروزه فقط پیروان زیدی و اسماعیلی را در خود جای داده است و بیشتر مذهب شیعه منحصر به امامان شیعه است.
* وضعیت مذهبی شیعیان در زمان امام جواد (ع) چگونه بود؟
خط اصلی تشیع در محور امام امام جواد (ع) او به راه خود ادامه داد ، اما در این مدت واقفیه و تا حدی زیدی وجود داشت و جریان غلو وجود دارد و مهمترین تهدید ریشه در آن دارد واقفیه من داشتم.
وجود به برکت امام جواد (ع) شبهات وقف را خنثی می کند و شورش ها و شر مخالفان امام را ساکت می کند. زیرا قبل از ولادت امام جواد (ع) ترس در میان شیعیان ایجاد شد و حتی گروه واقفیه نیز این را بهانه ای برای انکار امام حضرت رضا (ع) قرار دادند. بنابراین آنها پس از تولد فرزند خود ، این تولد را برای شیعیان پدیده ای مبارک می دانند و اعلام می کنند که این کودک به حق از نادرست جدا شده است.
نکته مهم در عصر امام جواد (ع) این است که هیچ مبنایی برای ساخت و پرداخت فرقه های جدید وجود ندارد و فرقه های قدیمی به نوعی به حیات خود ادامه داده اند. بنابراین همه کسانی که امام امام رضا (ع) را پذیرفته اند امام امام جواد (ع) و امامان متأخر را نیز پذیرفته اند و ما هشت امام یا شیعه نداریم.
س: امام (ع) چگونه با سوions ظن فرقه های انحرافی برخورد کرد؟
امام در جریان شیعیان دو جریان انحرافی وجود داشت ؛ گالها یک طیف واگرا بودند که نقش عمده ای در بی اعتبار کردن شیعیان داشتند محکومیت آنها امام بودند. امام جواد (ع) به خصوص ابوالخطاب که یکی از رهبران گالسیان و یارانش محسوب می شد لعنت انجام داد من باید با اعتقادات مقابله کنم فرش آنها پرداختند و سعی کردند با روشنگری خود شیعیان را روشنگری کنند فرش دور نگه دارید داستانهای امام جواد (ع) که در محکومیت وقف نیز نقل شده است.
آیا این فقط در میان برخی شیعیان مبالغه بود یا سایر فرقه های اسلامی نیز مبالغه بودند؟
غلو در میان سایر فرقه های اسلامی وجود داشت و رنگ های مختلفی داشت و بیشترین اغراق را در بین شیعیان ماهواره در این دوره می بینیم. با دقت در بحث امام جواد (ع) با یحیی بن بیشتر اوقات در حین مامون عباس می توان به نکات بسیار مهمی دست یافت پیدا کردم ای فرزند پسر صبح (درگذشت 242 sآیا بالاترین مرجع دینی او است مامون او مقام بالایی داشت و می توانست به عنوان قاضی خدمت کند قضات در این زمان وی خلیفه شد و بیست سال مسئولیت آن را بر عهده داشت. گفته می شود هیچ وزیری به اندازه او در پادشاه زمان خود تأثیر زیادی نداشته است.
جریان مبالغه در میان اهل سنت در صدد ایجاد فضیلت برای برخی از اصحاب بود و یحیی بن اکثم نیز در بیان آن بسیار کوشا بود و در یکی از بحث ها بر آن پافشاری می کرد.
من جواد (ع) را در پاسخ به ابداع حدیثی درباره خلیفه اول که خداوند فرمود ، دارم ، از ابوبکر بپرس که آیا او از من راضی است و من از او راضی هستم! وی پاسخ داد: من لطف ابوبکر را انکار نمی کنم ، اما کسی که این روایت را نقل کرده باید به روایتی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده توجه کند و همه علمای احادیث اصالت آن را پذیرفته اند؛ آنچه امام در عبادت خداحافظی فرمود: نسبت سخنان دروغ و ساختگی به من زیاد شده و پس از آن (اوج دروغهای بسیار علی) بیشتر خواهد شد ، کسانی که به من دروغ می گویند پر از آتش خواهند شد. وقتی حدیث شما از من آمد ، آن را در کتاب خدا و سنت من ارائه دهید ، اگر با هر دو موافق بود ، آن را بپذیرید ، در غیر این صورت آن را کنار بگذارید. اکنون به نقل از حدیث شما ، شما با خدا مخالفید زیرا قرآن می گوید ، “و لگد به چتر خلقنا و Nlm ما Tvsvs را برای خودم و Nahnu Qrb طناب من Alvryd” آیا خدا رضا و Skht ابوبکر نمی دانند که او می پرسد. ؟ این از نظر عقلی غیرممکن است.
سیستم وکلا و نمایندگان ائمه (ع) از دوره امام کاظم (ع) وکلای امام در شهرهای مختلف مستقر و اقامت داشتند و وظایف آنها را بر عهده داشتند
* شیعیان در زمان امام جواد (ع) در کدام مناطق بیشتر فعالیت داشتند؟ فعالیتهای سیستم وکالت چه بود؟
شیعیان ، به ویژه پس از شهادت امام صادق (ع) به تدریج در سراسر جهان اسلام ، به جز در مناطق مهم حجاز ، یمن ، مصر و عراق (کوفه ، بصره ، بغداد و مدائن) گسترش می یابد ، شاهد حضور تعداد زیادی از امامان دوخته شده در مناطقی مانند خراسان بزرگ ، سیستان ، آذربایجان ، ری ، ما کوم و اهواز هستیم و بدیهی است که به دلیل محدودیت های جدی این دوره ، ارتباط شبکه ای با آنها ضروری است و بنابراین سیستم وکلا و نمایندگان ائمه (ع) از دوره امام کاظم (ع) وکلای امام در شهرهای مختلف مستقر و اقامت داشتند و وظایف آنها را بر عهده داشتند. امام رضا (ع) از این نهاد مدافع حمایت می کند و وکلا را در اقصی نقاط کشور منصوب می کند. و مخصوصاً در هنگام حج ، آنها سعی می کردند در این فصل شرکت کنند و با امام ملاقات کنند. امام جواد (ع) وی همچنین این سیستم وکالت را حفظ کرده و علاوه بر وکلای ثابت ، نمایندگان ویژه ای را برای انجام مأموریت های تعیین شده در مناطق مختلف می فرستد. ظاهراً 13 نفر نقش امام جواد را بازی می کنند (ع) آنها پاسخ دادند. در متون اسلامی نام برخی از آنها آمده است وکلا بیان و؛ مثلاً علی بن مَهْزیار در اهواز ، یحیی بن ابیعمران در ری یونس بن عبدالرحمن و ابوعمرو کفش در بصره علی بن حسن الواسطی در بغداد ، علی بن اصبت در مصر و زکری فرزند پسر آدم در گروه كوم از وکلا آنها در آن دوره بودند.
علاوه بر نقش مالی وکلائی که با اجازه امام ، این وجوه را در مواردی مانند مصرف بر خلاف قاعده عباسی و به نفع شیعیان نیازمند هزینه کرده اند ، می توان از آنها به عنوان رابط بین مناطق شیعه نشین و امام استفاده کرد. مراکز (ع)ثبت شده توسط نامه ، ملاقات حضوری یا پیک. آنها با دقت و علمی نقشی علمی و هدایت گر نسبت به شیعیان در مناطق خود و به ویژه نقش سیستم در آماده سازی داشتند. وکلا در مورد ورود شیعیان به دوران غیبت ، وی معتقد بود که آنها در این منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.