مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نقدینگی 4.6 تریلیون تن در پایان سال 1400 و سرنوشت قیمت دلار در دولت اصلی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گفته سردبیران، آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که نقدینگی در پایان سال 99 بیش از 3300 تریلیون تن بوده و در مقایسه با پایان سال 98 37٪ افزایش یافته است.

با ادامه روند فعلی بانک های خصوصی که 2.6 تریلیون تن در روز به حجم پول اضافه می کنند (13٪ توسط دولت انجام می شود) ، می توان تخمین زد که در پایان 1400 نقدینگی از 4600 تریلیون تن فراتر رود.

اگر پایان سال 1392 را به عنوان منبع تحلیلی انتخاب کنیم که اصراری برای آن وجود نداشته باشد ، دلار این میزان باید از 3000 تن در پایان سال 1992 به 24000 تن در پایان 1400 نفر افزایش یابد که در حال حاضر بیش از این رقم است.

نیازی به گفتن نیست ، این ارقام ارتباط تنگاتنگی با ورود دلارهای اجاره ای یا حتی ورود دلارهای غیر اجاره ای به دلیل تسهیل صادرات دارد ، علاوه بر این ممکن است تاریخ ایران را نقض کند و مخلوطی از نقدینگی و بخش واقعی اقتصاد باشد. . و شاید به موقع ؛ برای چند دوره متوقف شوید. تقریباً از سال 1992 تا پایان سال 1995 ، ثبات نسبی مشاهده شد قیمت دلار ما بودیم ، اما در همین مدت میزان نقدینگی بیش از سه برابر شده است.

جهش برنامه ریزی شده قیمت دلار در سال 1999 ، ذینفعان سیاسی و بخشهای قبلی اقتصاد ، با ایجاد یک سیستم اقتصاد سیاسی ، منجر به افزایش در شدند قیمت دلار در بدترین حالت تا 2 سال ؛ یعنی باید از سال 1399 تا 1401 تأمین شود و دلار نباید صندوق عقب داشته باشد.

بیشتر بخوانید  اولین خرید مردانه مازیار لرستانی

با کمال تعجب بازار

با کمال تعجب بازار یعنی دولت روحانی اگرچه در کمتر از دو هفته دولت را تحویل می دهد اما همچنان دلار را تحت تأثیر قرار می دهد و تجزیه و تحلیل اوضاع را دشوار می کند. با توجه به بیش از 10 برابر ورودی ارز این کشور در مقایسه با سال 1999 ، دلار ممکن است کاهش یابد ، اما برای این کار باید اراده سیاسی وجود داشته باشد.

واقعیت این است که دریافت کنندگان دلار 4200 دلاری که در پنج ماه اول 1400 دلار 8 میلیارد دلار دریافت کرده اند ، علاقه مستقیم به گران نگه داشتن دلار و افزایش قیمت کالاهایی دارند که از ریل خارج می شوند. واحد پول آنها یک اولویت دارند. آیا منافع حزبی کسانی که در 3 سال گذشته 1.5 تریلیون تن جمع آوری کرده اند ، می توانند بر علاقه دولت برای نمایش آرا در ماه گذشته غلبه کنند؟ پاسخ دشوار است ، اما بعید است که دولت اعتدال ائتلاف (ائتلاف سرمایه داران مسئول اجاره) ملاقات کند ، هرچند که باید تا پایان دو هفته باقی مانده صبر کند.

برخی محافل سیاسی امید به اخلال در اوضاع اجتماعی به دلیل اعتراضات محدود به وضعیت آب را دلیل عدم استفاده از چرخ دنده عقب عنوان می کنند که این امر به دلیل ساخت غیر اقتصادی و البته امنیت عمیق آن امکان پذیر نیست.

نتیجه این که دولت سید ابراهیم رئیسی با ترویج فروش نفت ، صادرات نفت را تسهیل می کند ، در مقابل سنگسار صادرات نفت در دولت روحانی ، صنایع اجاره ای مانند پتروشیمی ها را مجبور به بازگشت می کند. واحد پول آنها سال گذشته 20 میلیارد دلار صادر کردند و مشخص نیست که چند درصد به کشور بازگشتند و البته تعلیق فوری پرداخت دلار 4200 تومانی می تواند دلار را برای حداقل سه سال در یک محدوده قیمت مناسب تثبیت کند.

بیشتر بخوانید  ارائه بسته های ترافیکی عیدی تا عید برای مشتریان اینترنت پرسرعت کردستان

شرط مهم برای حذف چاپخانه پول بانک های خصوصی را نباید به عنوان یک تعهد صریح نادیده گرفت.

پایان /

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *