مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نفازودون چیست و چرا تجویز می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض جانبی نفازودون


نفازودون (NEFAZODONE) یک داروی ضد افسردگی است. این دارو برای تسکین علایم دوره های افسردگی ماژور تجویز می شود. نفازودن یک مهارکننده بازجذب سروتونین است .افسردگی گونه ای از بیماری های روانی به شمار می آید که می تواند علاوه بر زندگی شخص باعث ایجاد تغییرات ناخوشایندی در اطرافیان و خانواده او هم بشود و همین امر سبب اهمیت درمان هر چه زودتر این بیماریست.


قرص نفازودون که اغلب با نام تجاری و اختصاری Serzone هم در داروخانه ها یافت می شود یک داروی فنیل پیپرازینی است که مشابهت زیادی به داروی ترازودون داشته اما بر عکس ترازودون خاصیت خواب آلودگی و رخوت زائی ندارد و در مجموع باعث اعتیاد فرد مصرف کننده (در مدت کوتاه) به آن نمی شود. ضمنا قرص نفازودون فاقد عوارض جنسی SSRI ها نیز می باشد. مهمترین مورد مصرف این دارو در درمان افسردگی اساسی است اما برخی از متخصصان بر این باورند که اثرگذاری قرص نفازودون در درمان افسردگی کمتر از SSRI ها می باشد.


قرص های نفازودون با دوزهای ۱۰۰،۲۰۰،۲۵۰ میلی گرم در داروخانه ها موجود است.


چگونگی مصرف نفازودون


  • نفازودون معمولاً روزی دو نوبت به مقدار مساوی مصرف می شود. مهم است که این دارو هر روز در ساعت معینی خورده شود. هیچگاه کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

  • ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثرات دارو ظاهر شود و به حداکثر برسد.

  • مهم است که تا زمانی که پزشکتان دستور نداده ، مصرف نفازودون را ادامه دهید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. نفازودن را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید، مصرفش کنید.

  • اگر تقریباً موقع نوبت بعدی فرا رسیده است . نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید، مقدار دارو را دو برابر نکنید.


قرص


عوارض جانبی نفازودون


در صورت بروز هر یک از علایم نادرولی جدی زیر، مصرف نفازودون را قطع کرده ، با پزشکتان تماس بگیرید: بثورات جلدی ، گیجی ، از دست دادن هماهنگی در حرکات ، یا خواب آلودگی شدید. علایم زیر ممکن است رخ دهند ولی فقط در صورتی که مشکل ساز شوند نیاز است با پزشک در میان گذاشته شوند:


  • سردرد، خواب آلودگی ، ضعف ، سرگیجه

  • سرفه ، خشکی دهان ، تهوع ، استفراغ

  • احساس طعم نامطبوع در دهان

  • اسهال ، یبوست

  • تاری دید

  • درد عضلانی

  • یا رویاهای غیرعادی .


موارد احتیاط در رابطه با نفازودون


در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف نفازودون ، پزشکتان را مطلع سازید:


  • حساسیت به نفازودون یا دیگر مهارکننده های بازجذب سروتونین

  • به خاطر افت قابل ملاحظه در فشارخون در افراد دچار مشکلات قلبی و عروقی و سکته های مغزی باید با ملاحظه مصرف شود.

  • مصرف نفازودون در حالیکه همزمان مهارکننده های مونوآمین اکسیداز مصرف می کنید یا کمتر از ۲ هفته است که مصرف چنین داروهایی را قطع کرده اید ممکن است موجب گیجی ، افزایش ناگهانی دمای بدن ، افزایش شدید فشار خون ، و بروز تشنج شود.

  • سابقه یا ابتلا به بیماری های قلبی ، الکلیسم (اعتیاد به الکل ) یا بیماری های کلیوی یا کبدی .


خوردن قرص


مصرف نفازودون در دوران بارداری و شیردهی


این دارو ممکن است به جنین آسیب بزند برای همین بهتر است زنان باردار قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند.


این قرص در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است باعث رخوت در نوزاد شیرخواره شود.


تداخلات دارویی نفازودون




مصرف داروهای دیگر به ویژه داروهای پرفشاری خون ، الکل ، مسکن های تجویزی توسط پزشک ، آرامبخش ها، داروهای ضد افسردگی ، شل کننده های عضلانی ، داروهای ضد تشنج ، استمیزول ، سیساپراید، دیگوکسین ، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز مثل فورازولیدون ، ایزوکربوکسازید، فنلزین ، پروکاربازین ، سلژیلین ، و ترانیل سیپرومین با نفازودون تداخل دارویی دارد.


نکاتی که هنگام مصرف نفازودون توصیه می شود


  1. به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهودتان را زیر نظر داشته باشد. ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا اثر دارو ظاهر شده به حداکثر برسد؛ ممکن است بخواهید در این مدت با پزشکتان ملاقات کنید.

  2. چنین پیشنهاد شده است که مصرف این دارو افکار خودکشی را افزایش می دهد.

  3. در این مورد، و در مورد هرگونه اقدامات احتیاطی لازم با پزشکتان مشورت کنید.

  4. تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به این دارو، در هنگام رانندگی یا کار با وسایل خطرناک احتیاط کنید. این دارو در برخی افراد موجب خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری می شود.

  5. برای تسکین خشکی دهان از آدامس یا آب نبات های بدون قند استفاده کنید یا چند جرعه آب بنوشید. اگر این مشکل بیش از ۲ هفته ادامه پیدا کرد با پزشکتان مشورت کنید.

  6. از حالت خوابیده به نشسته یا ایستاده و نشسته به ایستاده به آرامی تغییر وضعیت دهید؛ در غیر اینصورت ممکن است دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم شوید.

  7. یک برگه شناسایی پزشکی که نشان دهد نفازودون مصرف می کنید به همراه داشته باشید.

  8. هنگام مصرف نفازودون نباید نوشابه های الکلی بنوشید یا از داروهای آرامبخش دیگر استفاده کنید؛ زیرا این ها خواب آلودگی و سرگیجه ای را که ممکن است در اثر مصرف نفازودون ایجاد شود، تشدید خواهند کرد.


شرایط نگهداری نفازودون


  • نفازودون را دور از دسترس کودکان ، و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این صورت شرایط نفازودون فاسد می شود).

  • نفازودون تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.


بیشتر بخوانید:


داروهای ضدافسردگی : آشنایی ویژه با قرص های ضد افسردگی


پرسش و پاسخ های رایج درباره افسردگی و داروهای ضدافسردگی


داروهای افسردگی میتواند ساختار مغز را تغییر دهد!


separator line


بیشتر بخوانید  آشنایی با قطره چشمی هماتروپین و موارد مصرف آن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *